Annons

Olympus OM-D

ma59

Aktiv medlem
Inte jag heller, men jag tycker att det framgår tydligt av bilder på kameran.

Fult svart.
Vackert silver.
Hehe...ord och inga visor!

Ja, i mina ögon är silver snyggast, även om jag drar mig för att se den svarta som rakt av "ful"...nej så långt sträcker jag mig inte. Olymus har helt enkelt gjort en rejält snygg allmän design av kameran...sen kunde ju den svarta fått en snyggare struktur på "konstlädret". Hade knappast skadat...

(Har inte sett kameran IRL heller, men sett massor av bilder på båda varianterna...)
 

Agent00soul

Aktiv medlem
Yes, jag fick mitt hus i silver i början av veckan. Har tyvärr inte hunnit klämma så mycket på den ännu tack vare jobb men några snabba intryck har jag fått.

Jämfört med Panasonics GX1 så är den något större men med lite sämre ergonomi. Jag tycker inte greppet känns riktig hundra. Jag tycker handtaget på GX1:an är rätt fult men väldigt skönt att hålla i. Knappar och rattar är också mindre och lite knepiga att komma åt. Jag har rätt små händer så jag kan tänka mig att det är ännu jobbigare för de med stora.

Fabriksinställningarna är inte optimala. Lite för mycket brusreducering och effekter är på, exempelvis inställningen för att få bilderna varmare. Jag tycker heller inte att vitbalansen riktigt stämmer med skärm och tagen bild men det är något jag måste titta lite mer på. Man får inte med någon riktig manual och det skulle verkligen behövas för menysystemet är rätt snårigt. Väldigt platt med mycket förkortningar och en del ologiska placeringar av funktioner. jag skulle också velat se bättre användning av pekfunktioner. Skulle vara riktigt schyst om man skulle kunna ändra alla inställningar i superkontrollpanelen endast med ett finger istället för att behöva hålla på med ratten eller knapparna.

Skärmen på baksidan är däremot riktigt fin. Ett stort lyft från GX1 och pekskärmen har betydligt bättre respons. EVF:en är också bra även om jag inte har något att jämföra med. Skulle däremot vilja ha en större "gummiring" runt sökaren som täcker bättre. Kameran känns snabb över lag och växling mellan skärm och EVF är problemfritt.

Isoprestandan verkar vara riktigt bra, snäppet bättre än GX1, och det var en fröjd att skruva på Noktons f0,95 som tillsammans med antiskak och schyst isoprestanda öppnar upp för en del kul mörkerfotografering. Jag önskar dock att de kunde implementera liknande hjälpsystem som på NEX för manuell fokusering. Det funkar visserligen ok med EVF:en men jag tror det skulle gå snabbare med Sonys variant. Framför allt när man fotograferar människor som smårör på sig. Skulle vara mycket lättare att ha en visning för fokusplanet då man kan "vagga" in fokus rätt, eller hur man ska säga.
Annars så är autofokusen riktigt snabb och sitter där den ska. Jag tycker även att den exponerar bra och det finns en del bra exponeringslägen att använda. Att kunna justera kurvan i EVF:en är också en bra funktion som kan vara riktigt användbar om man lär sig använda den.

Det finns mycket andra saker som fungerar bra och helhetsintrycket än så länge är på topp. Jag hoppas kunna få lite mer tid i helgen att gå igenom menyn och se vad man kan ändra på och få chansen att fota lite. :)
Tack för rapporten!
 

PMD

Aktiv medlem
Gör som jag, prova sig fram... Så gjorde jag med E-P3 för det mesta. Skummade bara igenom pdf manualen.
Jag tror inte att jag skulle lyckas konfigurera Fn-knappen och Rec-knappen som jag vill ha det då. Utan manual är det lite svårt att förstå vad "mode 1", "mode 2" och "mode 3" betyder, och att dessa lägen styrs av "AEL"-knappen, som är en virtuell knapp som kan placeras på antingen Fn eller Rec.
 

Knight Palm

Aktiv medlem
Re: Olympus OM-D E-M5 Review by Jordan Steele

Här är en ny intressant recession, gjord av Jordan Steele, en kille som verkar ha bra koll:

http://admiringlight.com/blog/olympus-om-d-e-m5-review/

Titta speciellt på hans mycket intressanta jämförelse av kontrastomfånget, mot Panasonic GH2 (det är en länk i recensionen).
"The IBIS is phenomenal and has enabled shots I just simply couldn’t get with other cameras"

"In my experience with the E-M5 so far, it’s been very difficult to clip highlights at all…you really have to almost try to do it."

En mycket välskriven recension, där författaren redogör för kamerans många intressanta företräden, såsom mycket snabb CD-AF med likaledes snabb sekvenstagningshastighet och stor buffert, den mycket effektiva IBIS-bildstabiliseringen som han höjer till skyarna, DR - där det är nästan omöjligt att få utbrända högdagrar, riktigt lågt brus även högt upp på ISO-skalan, ... Naturligtvis tar han även upp kritik och negativa synpunkter, vilket gör recensionen både trovärdig och läsvärd, utan alltför mycket tabell- och sifferinnehåll.
 

rasmus_w

Aktiv medlem
Intressant att veta exakt VAD han gjort med den. Ingen systemkamera är ju egentligen vattentät, som jag förstår det.
Jag tycker den där "vattentätheten" på systemkameror känns som vattentäta klockor gjorde på 80-talet. Det här kan vara en autentisk konversation mellan mig och nån expedit i en klockaffär för länge sen.

-Vattentät till 50 meter, vad praktiskt att kunna bada med klockan!
-Nja, jag tycker du ska lämna den på land. Vill du bada med den, ta en som är vattentät till 100 meters djup. De som är täta ner till 50 tål mest lite stänk och korta dopp.

Min µ Tough 6000, den tål verkligen så djupt vatten som det står att den tål! Synd bara att autofokusen är så slö att jag köpte en OM-D i ren frustration. :)

Snart blir det vattenhus till den...
 

Fredrik O.

Aktiv medlem
Va?!? Vad får man istället? Utan manual är det ju mycket tveksamt om man klarar av att ställa in allting som man vill ha.
Jo man får med en manual på CD att skriva ut själv men jag tycker att betalar man runt 10k så borde de kunna trycka upp en liten svart-vit manual som man kan bläddra i medan man sitter med kameran. Det underlättar en hel del tycker jag i alla fall.
 
ANNONS