Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Betatest av nya "Mina bilder"

Produkter
(logga in för att koppla)

danneman

Aktiv medlem
Hurra! Äntligen på gång.

Alla det jag läser i blogginlägget låter smidigt och liknande sådant jag verkligen önskat (i flera år tror jag). T.o.m. så att jag kikat på att avlsuta guldmedlemsskapet och finna ett annat alternativ till min portfolio bara pga att det varit så stelt och ytterst tidskrävande att stuva om och uppdatera bilder/album.

Tack för en munter nyhet, bra början på helgen! :)
 

frwe

Aktiv medlem
Gillar det nya. Nu är det enkelt att sortera vilket jag inte har orkat i den gamla designen. Skulle vara trevligt med en liknande funktion för att sortera kameraväskan. /Frode
 

danneman

Aktiv medlem
Jag lyckas inte ordna portfolioalbumen sinsemellan genom dra och släpp. De andra under "Alla mina album" verkar det fungera på. Det kanske inte är aktiverat för portfolioalbum ännu?

Annars trevligt så långt! :) Har flyttat om bilder emellan album, inom album, raderat bilder, ändrat albuminfo framgångsrikt. (Endast provat ordentligt på portfolioalbum).
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Jag lyckas inte ordna portfolioalbumen sinsemellan genom dra och släpp. De andra under "Alla mina album" verkar det fungera på. Det kanske inte är aktiverat för portfolioalbum ännu?

Annars trevligt så långt! :) Har flyttat om bilder emellan album, inom album, raderat bilder, ändrat albuminfo framgångsrikt. (Endast provat ordentligt på portfolioalbum).
Lite klurigt det där, det finns bara en gemensam sorteringsordning för alla album - inte en per "användning" så att säga.

Så man gör all sin sortering under "Alla album" är det tänkt, det slår igenom på Portfolion också (fast då visas ju bara de album man skall ha med där).

Skall försöka förtydliga det med en text i högerkanten
 

danneman

Aktiv medlem
Ok, på så vis!

Dock under "Alla album" ser jag endast mina "vanliga album" samt några "utställningsalbum", inga av portfolioalbumen.
 

Måns H

Aktiv medlem
Flytta bilder med kommentarer?

Går det att få med kommentarerna om man flyttar bilderna mellan album i betaversionen?
 

Rei Trulsson

Aktiv medlem
Mycket önskvärda funktioner för hantering av ens bilder. Finns det möjlighet att lägga till funktion för att flytta flera bilder mellan olika album?

Heja Christer! :)
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Du kan flytta flera bilder genom att kryssa för dem (checkboxen) och sedan välja ett album i dropdown nere till höger, sedan klicka "Flytta markerade"-knappen.
 

Rei Trulsson

Aktiv medlem
Du kan flytta flera bilder genom att kryssa för dem (checkboxen) och sedan välja ett album i dropdown nere till höger, sedan klicka "Flytta markerade"-knappen.
Aha, man måste vara i ett av albumen man vill flytta ifrån. Jag prövade att markera några bilder under fliken "Alla mina bilder" och trodde att man kunde välja ett befintligt album att flytta till. Ok, då är jag nöjd. :)
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Jag funderade på att ha det där också, men kändes inte så användbart - då skulle man väl kunna vilja se vilka album bilden ligger i för tillfället tänkte jag, och det blir utrymmeskrävande. Det är nog vanligast att man vill flytta ur vissa bilder ur ett "diverse"-album tex.
 

Rei Trulsson

Aktiv medlem
Jag funderade på att ha det där också, men kändes inte så användbart - då skulle man väl kunna vilja se vilka album bilden ligger i för tillfället tänkte jag, och det blir utrymmeskrävande. Det är nog vanligast att man vill flytta ur vissa bilder ur ett "diverse"-album tex.
Jag tror också att det är mest förekommande och logiskt att man utgår ifrån något album när man vill flytta bilder mellan album.

Det kan vara smidigt att under fliken "Alla mina bilder" kunna markera bilder från olika album och flytta i ett svep till ett befintligt album eller till ett nyskapat album. Men nu är vi inne på bekvämligheter tror jag... :)
 

danneman

Aktiv medlem
I vyn för albumsortering

Lite klurigt det där, det finns bara en gemensam sorteringsordning för alla album - inte en per "användning" så att säga.

Så man gör all sin sortering under "Alla album" är det tänkt, det slår igenom på Portfolion också (fast då visas ju bara de album man skall ha med där).

Skall försöka förtydliga det med en text i högerkanten
Det hade varit riktigt smutt om det gick att enkelt och mer visuellt urskilja i mängden vilka som är portfolioalbum respektive vanliga album när inbördes sortering utförs under den fliken "alla mina album".

Visserligen står det "portfolio" resp. "vanligt" under dem, men har man många album så tar det tid att identifiera dem genom att läsa under vart och ett. Mitt bildseende är väl snabbare än textseendet, hehe ;-)

Kan man tänka sig någon olika färgkod eller symbol så att portfolioalbumen urskiljer sig mera ur mängden?

Skulle hemskt gärna se en annan bakgrundsfärg kring portfolioalbumen, eller att texten under albumen har olika färg på texten beroende på om den säger "vanligt", "portfolio", eller "utställning" osv. Eller någon stjäna invid portfolioalbumen som lyfter fram dem.
 
ANNONS