Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon d7000 köpråd

Produkter
(logga in för att koppla)

Wrelle

Aktiv medlem
Hej detta blir mitt första inlägg här sen jag gick med.:p
Jag har idag en Sony a300 men känner att jag nu börjar fundera på att byta upp mig till något lite nyare och mer åt det proffsigare kamerahusen. Jag har fastnat för nikon d7000 och även kollat lite på Canon 60d och 7d, men luta mest åt nikon tror jag då jag egentligen var på väg å köpa nikons dåvarende insteg som 3100 är nu.. Vill ha något som går å växa i och som duger för å ta nått småjobb ev i framtiden när man känner sig redo. Jag har kollat runt mkt på tuben och många verkar tyckand7000 är väldigt fin och bra.

Idag harang kittglugg och ett 50mm1,8

Hittade idag d7000huset för 8000kr på expert och kände att man kanske ska slå till. Då är frågan ska man fimpa kittel 18-105 (min far har det till sin3100) och satsa på någon finare optik och hamna på typ samma som den kostar med kittet +- vad ska man välja jag fotar vanliga kort mest stad natur och lite allmänt. Ni ser några kort jag lagt upp..
Blev mkt funderingar hoppas någon har nått klokt att säga:) ha det fint !
 

perstromgren

Aktiv medlem
Det enda objektiv som är billigare än 18-105 som kan ge bättre bildkvalitet är 50/1.8G och 35/1.8G, men då har du nackdelen av att sakna zoom. Känn på 18-105 som din far har, och avgör om inte den trots allt duger! Den är billig, användbar och helt OK bildkvalitet!

Per.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Billigat nu är väl experts hus, så ta du och köp den om det är en D7000 du är ute efter. Tycker du ska titta på begagnade objektiv, ett 18-105 som allround är inte alls illa och kostar bara lite över 1000:- som begagnad. En 35/1,8 är inte heller fel att börja med, eller en tamron 17-50/2,8 den tidiga utan VC, nog under 2000:-
 

Wrelle

Aktiv medlem
Billigat nu är väl experts hus, så ta du och köp den om det är en D7000 du är ute efter. Tycker du ska titta på begagnade objektiv, ett 18-105 som allround är inte alls illa och kostar bara lite över 1000:- som begagnad. En 35/1,8 är inte heller fel att börja med, eller en tamron 17-50/2,8 den tidiga utan VC, nog under 2000:-
Det är sant men då kan man lika gärna leta efter det billigaste med kitten. Det jag tänkte utan kittet var ju att jag kan låna det av min far ist. Sen är ju set lite bökigt varje gång man behöver zoom. Vad säger ni om kameran i övrigt jmf med övriga modeller och märken? Är det värt att slå till nu, eller kommer det en uppföljare inom kort tror man? Tänkte eftersom d800 och d3200 nu kom..
 

Peter-L

Aktiv medlem
Jag hade kikat på Nikons 16-85, som ger en bra kvalitet för pengarna.
Köpte det till min D90, idag kör jag D7000.... Jag tycker att en zoom är bra om du inte har andra fasta gluggar. Lycka till i ditt val!
 

onelund

Aktiv medlem
Jag hade kikat på Nikons 16-85, som ger en bra kvalitet för pengarna.
Köpte det till min D90, idag kör jag D7000.... Jag tycker att en zoom är bra om du inte har andra fasta gluggar. Lycka till i ditt val!
Hur mkt bättre än 18-105 är 16-85an? Skiljer det inte en hel del i pris?
 

Wrelle

Aktiv medlem
D7000

Nu blev jag nervös i mina tankar kring köp av d7000.. Såg att d3200 verkar även vara bra och framförallt mer megapixel å bättre på film med mer inställningar än d7000. Min huvudsakliga önskan är vid köp av kamera är en så bra och kompetent och avancerad nog attväxa i för att duga nog väl för att kunna leverera professionella jobb framöver om man känner sig redo.. Det jag tänkerär att jag vill intekänna att jag känner att man måste byta upp sig... Mot väldigt mkt dyrare/ nyare hus..
 

Wrelle

Aktiv medlem
Nu blev jag nervös i mina tankar kring köp av d7000.. Såg att d3200 verkar även vara bra och framförallt mer megapixel å bättre på film med mer inställningar än d7000. Min huvudsakliga önskan är vid köp av kamera är en så bra och kompetent och avancerad nog attväxa i för att duga nog väl för att kunna leverera professionella jobb framöver om man känner sig redo.. Det jag tänkerär att jag vill intekänna att jag känner att man måste byta upp sig... Mot väldigt mkt dyrare/ nyare hus..
Tänker att utveckling av ny kamera av d7000 är på g. Vill ju inte ångra mitt köp för det komer ny fetare modell en månad senare, man lägger ju ändå än10-15000 kr på d7000 med objektiv.. då vill an ju känna att man gärna vill älska sin kamera i flera år...
 

Mercafreak

Avslutat medlemskap
Tänker att utveckling av ny kamera av d7000 är på g. Vill ju inte ångra mitt köp för det komer ny fetare modell en månad senare, man lägger ju ändå än10-15000 kr på d7000 med objektiv.. då vill an ju känna att man gärna vill älska sin kamera i flera år...
Lär dröjja ett bra tag (år) innan en ersättare finns att leverara... De kan inte ens leverera D7000 i den utstäckning som behövs just nu..
 

Peter-L

Aktiv medlem
Hur mkt bättre än 18-105 är 16-85an? Skiljer det inte en hel del i pris?
Jag vill påstå att 16-85 är i varje fall bättre. Ibland förvånansvärt bättre! Hade tidigare ett 18-105 som kändes ganska "svampigt". 16-85, levererar inte sällan en kvalitet som imponerar, i varje fall mig... och då jämför jag med mig 50/1,8. Tror att det skiljer att par tusenlappar i pris, vilket jag tycker det är värt, på sikt. Jag har väl haft mitt i tre år nu och skulle inte sälja det.
 

Wrelle

Aktiv medlem
Jag vill påstå att 16-85 är i varje fall bättre. Ibland förvånansvärt bättre! Hade tidigare ett 18-105 som kändes ganska "svampigt". 16-85, levererar inte sällan en kvalitet som imponerar, i varje fall mig... och då jämför jag med mig 50/1,8. Tror att det skiljer att par tusenlappar i pris, vilket jag tycker det är värt, på sikt. Jag har väl haft mitt i tre år nu och skulle inte sälja det.
Jag har funderat på att köpa den med det 16-85 objektivet ist för kitten. Men det känns ändå som att det kan vara skönt med den lite extra zoomen om man är latoch inte orkar byta objektiv hela tiden.
Kollade oxå på ett tamron som heter af di ii sp 17-50 2,8någon som har erfarenhet av det? Tänker det är bra ljusstyrka på den.. Hur är kvaliteten, bildresultat etc på en sån.?
 

Wrelle

Aktiv medlem
Jag känner nån slags känsla att en uppdatering av d7000 på nått sett inte är allt för långt borta. Jag menar nu när d3200 med 24 mpx å förbättrad video. Så känns 10-12 tusen rätt mkt om man jämför även att d7000 är mer proffsig i sig vad jag förstår.. Även Canon har ju släppt nått nytt nu.. Eller vad säger ni?
 

Twilice

Aktiv medlem
Din kamera blir inte sämmre för att en nyare model kommer. Just saying.

Definitivt skulle du bli nöjdare med D7000 än D3200, det är ju inte ens i samma klass av användning. *Med tanke på det du skrev då.
 

Splanky

Aktiv medlem
D7000 är ett otroligt prisvärt hus. Jag har under ett år kört snart 60000 exponeringar och den har verkligen fått bekänna färg. Fullständigt problemfritt och bl.a. ISO är suveränt bra.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Om man är ute efter snabb drivning av gamla objektiv (AF-D) och snabb AF men enbart med en fokuspunkt (jag använder alltid enbart en), inget krav på snabb serietagning, vilket hus gäller då? Håller D7000 mot en D300?
 

Wrelle

Aktiv medlem
Din kamera blir inte sämmre för att en nyare model kommer. Just saying.

Definitivt skulle du bli nöjdare med D7000 än D3200, det är ju inte ens i samma klass av användning. *Med tanke på det du skrev då.
Nej så har jag oxå funderat och tänkt på.. Det jag tänker är väl att en ny modell kanske har de funktionerna som man kanske saknar på d7000 (nu vet jag inte om man gör det för jag har ingen ännu ) Men å andra sidan är en kamera bra så är den ju det även sen med.. Som du säger.
 

Wrelle

Aktiv medlem
D7000 är ett otroligt prisvärt hus. Jag har under ett år kört snart 60000 exponeringar och den har verkligen fått bekänna färg. Fullständigt problemfritt och bl.a. ISO är suveränt bra.
Oj det var mycket :) låter som du är väldigt nöjd med kameran.. Vad rekommenderar du för objektiv för att få ut bäst prestanda ur kameran?
 
ANNONS