Annons

Nikon d7000 köpråd

Produkter
(logga in för att koppla)

Rikard_L

Aktiv medlem
Det infinner sig alltid en liten period av uppgraderingsnojja när nyare kameror kommer ut. Man ska dock komma ihåg att en bra kamera förblir en bra kamera. En kamera av en nyare generation är förstås nästan alltid lite bättre på allt, men inte så mycket bättre att du kommer att märka någon avsevärd skillnad.
Kör på en D7000 du. Istället för att vänta på en ny version så hinner du fotografera mera och det är väl det som det handlar om.
Tamron 17-55 är förövrigt en mycket bra allround-glugg. 16-85 var den jag valde till min D7000 och den är också mycket bra
 

Leaflet

Aktiv medlem
Håller med Rikard. Fabrikanterna såg väl helst att vi bytte kameror typ ett par gånger om året. Om du nu inte råkar hamna i det pågående fullformatsracet så klarar du dig länge med en D7000. Vår exordf i fotoklubben kör Nikon D100 och vandrar runt nöjd och oberörd av nya modeller. Befriande faktiskt....ibland skulle man vilja vara sån....;-)
 

andersm73

Aktiv medlem
Hej,
Många bra tankar om kamera- & objektivval här!

Satt själv i liknande sits för knappt ett år sen, o. valde då D7000-huset. Lånade ett par objektiv, o. köpte sen ett Tamron 17-50/2.8 (utan VC) vilket jag är mycket nöjd med: bra ljusstyrka och helt ok skärpa, även på största bländare, iaf i mitten (kanterna ngt sämre). Begränsat zoomomfång, men det vet man ju, och får ljusstyrkan istället.

Efter ~12000 bilder o några filmer är jag mycket nöjd; funkar till det mesta, även på höga iso; kör ofta auto-iso upp till 6400 med goda resultat. Det jag upplever kan förbättras är tendensen att bilder överexponeras, ute/i ljus miljö, samt att seriebildtagningen/bufferten kunde vara bättre, i raw (+jpeg fine). Fast det sista får man förstå kostar mer...

Har känt på ett par vänners D3100, vilket säkert är en trevlig kamera, och D3200 ännu mer så, men kändes alltför liten och mer plastig. Ska du dessutom ha nåt att växa i är det nog större hus, med inbyggd AF-motor, som gäller. D300(s) känns förstås ännu bättre, speciellt greppet och snabbheten, men bildkvalitén verkar något bättre på D7000.

Det kommer alltid fler/nyare/bättre kameror, fast inga bilder blir ju tagna om/när man väntar på dem. Apropå det så vet jag de som tex. köper D700 i dagsläget, en nästan 4 år gammal kamera, som fortfarande levererar bra resultat, med "bara" 12 Mpixel, tom. i jämförelse med D800 i vissa fall.

Tror du gör ett bra val i D7000, om du inte vill vänta mer.
 

Splanky

Aktiv medlem
Oj det var mycket :) låter som du är väldigt nöjd med kameran.. Vad rekommenderar du för objektiv för att få ut bäst prestanda ur kameran?
Nikon 17-55/2,8, Nikon 24-70/2,8 Nikon 70-200/2,8 VRll Sigma 50/1,4 Tokina 11-16/2,8
Bäst allround är 17-55/2,8 som är en ren DX-Glugg.
Men funderar du sen på att byta till fullformat så köp gluggar därefter.
Jag har den nu som utmärkt komplement till min D800.
D7000 är en smått fantastisk kamera med tanke på priset.
Min har gått helt utan problem. U1 o U2 lägena är helt suveräna.
Hade jag gärna sett på D800 också.

Så jag kan inget annat än varmt rekommendera huset.
 

Der Steppenwolf

Aktiv medlem
D7000 är ett otroligt prisvärt hus. Jag har under ett år kört snart 60000 exponeringar och den har verkligen fått bekänna färg. Fullständigt problemfritt och bl.a. ISO är suveränt bra.
+1
Har en D7000 själv och den är i mitt tycke den bästa DX huset idag. K-5 från Pentax är också en fantastiskt kamera men D7000 har bättre AF och mer på objektiv sidan att välja från annars är jag stort fan av Pentax väderskydd (trots att jag är Nikon ägare själv).
 

Wrelle

Aktiv medlem
Nikon 17-55/2,8, Nikon 24-70/2,8 Nikon 70-200/2,8 VRll Sigma 50/1,4 Tokina 11-16/2,8
Bäst allround är 17-55/2,8 som är en ren DX-Glugg.
Men funderar du sen på att byta till fullformat så köp gluggar därefter.
Jag har den nu som utmärkt komplement till min D800.
D7000 är en smått fantastisk kamera med tanke på priset.
Min har gått helt utan problem. U1 o U2 lägena är helt suveräna.
Hade jag gärna sett på D800 också.

Så jag kan inget annat än varmt rekommendera huset.
Ok jag tackar för svaret, nu har jag lite och funderar över. Ska kolla runt lite priser och sånt. Så kanske jag slår till i slutet av månaden:) jag kör nu en Sony a300 och ett 50/1.8. Jag kollade lite snabbt på din sida här och även din webbsida. Är det någon av bilderna du kört med d7000?
 

Wrelle

Aktiv medlem
Hej,
Många bra tankar om kamera- & objektivval här!

Satt själv i liknande sits för knappt ett år sen, o. valde då D7000-huset. Lånade ett par objektiv, o. köpte sen ett Tamron 17-50/2.8 (utan VC) vilket jag är mycket nöjd med: bra ljusstyrka och helt ok skärpa, även på största bländare, iaf i mitten (kanterna ngt sämre). Begränsat zoomomfång, men det vet man ju, och får ljusstyrkan istället.

Efter ~12000 bilder o några filmer är jag mycket nöjd; funkar till det mesta, även på höga iso; kör ofta auto-iso upp till 6400 med goda resultat. Det jag upplever kan förbättras är tendensen att bilder överexponeras, ute/i ljus miljö, samt att seriebildtagningen/bufferten kunde vara bättre, i raw (+jpeg fine). Fast det sista får man förstå kostar mer...

Har känt på ett par vänners D3100, vilket säkert är en trevlig kamera, och D3200 ännu mer så, men kändes alltför liten och mer plastig. Ska du dessutom ha nåt att växa i är det nog större hus, med inbyggd AF-motor, som gäller. D300(s) känns förstås ännu bättre, speciellt greppet och snabbheten, men bildkvalitén verkar något bättre på D7000.

Det kommer alltid fler/nyare/bättre kameror, fast inga bilder blir ju tagna om/när man väntar på dem. Apropå det så vet jag de som tex. köper D700 i dagsläget, en nästan 4 år gammal kamera, som fortfarande levererar bra resultat, med "bara" 12 Mpixel, tom. i jämförelse med D800 i vissa fall.

Tror du gör ett bra val i D7000, om du inte vill vänta mer.
Tack för ett utförligt svar! Jag har också hört att den ska överexponera ibland och att en del haft problem med fokus på olika sett. Lite därför jag tvekar lite.
 

andersm73

Aktiv medlem
Tack för ett utförligt svar! Jag har också hört att den ska överexponera ibland och att en del haft problem med fokus på olika sett. Lite därför jag tvekar lite.
Jadå; man kan ju ställa ned exponeringskompensation 0.3-0.7 (1 steg) steg vilket funkar hyfsat. Annars brukar jag mörka bilden något i datorn. Fokusproblem har jag inte direkt märkt av, men det kan ju variera mellan olika ex.. Går iofs också att finjustera i kameran, och/eller hos verkstad, åtminstone med Nikonobjektiv...
/A.
 

Wrelle

Aktiv medlem
Jadå; man kan ju ställa ned exponeringskompensation 0.3-0.7 (1 steg) steg vilket funkar hyfsat. Annars brukar jag mörka bilden något i datorn. Fokusproblem har jag inte direkt märkt av, men det kan ju variera mellan olika ex.. Går iofs också att finjustera i kameran, och/eller hos verkstad, åtminstone med Nikonobjektiv...
/A.
Men är det ofta den överexponerar? Känns drygt att behöva redigera varje bild i datorn sen.. Ha
 

Rikard_L

Aktiv medlem
Men är det ofta den överexponerar? Känns drygt att behöva redigera varje bild i datorn sen.. Ha
Nja. Alltså det där är en sanning med modifikation.

Jag har även en D700, och om man jämför de båda så är skillnaden att i matrismätning så prioriterar D7000 att exponera rätt för vald fokuspunkt i större utsträckning än D700 gör. Detta, har jag hört gäller även om man jämför med andra Nikonkameror som tex D300.

Antag att du tex ska fotografera en person mitt på dagen. Himlen är väldigt ljus och marken och personen är mörkare. Du använder matrismätning och fokuserar på personen. Kameran kommer då att försöka exponera personen rätt utan att för den skull över- eller underexponera resten av bilden.
Om detta inte går, dvs för att få personen korrekt exponerad måste kameran tex överexponera himlen, så kan algoritmen antingen välja att helt enkelt låta himlen förbli överexponerad eller att låta personen bli lite underexponerad. D7000 tar oftare det förra valet än vissa andra kameror.

Matrismätning är alltså närmare spotmätning på D7000 än tex D700.

Efter ett tag lär man sig under vilka situationer detta uppstår och kompenserar för det.

Ett alternativ kan vara att köra centrumvägd mätning, men att ställa in centrum att omfatta hela bilden.

Vill du köra matrismätning och fota i jpeg, eller råformat med Nikons råkonverterare, kan du också sätta Active D-Lightning till Normal/Hög beroende på situation. Inget jag själv använder men testade det lite när kameran var ny.

Hoppas det jag skrev var begripligt och någorlunda korrekt. "Överexponeringsproblemet" är i alla fall inget som jag tycker du ska låta hindra dig för att skaffa en D7000. Det är en bra kamera med många inställningar och finesser. Det tar en stund att köra in sig på den och komma på vilka inställningar som passar ens fotograferande bäst, men när man väl gjort det är den kanon.
 

Splanky

Aktiv medlem
Alla kamerahus kräver inkörning för att komma till sin rätt!
Tycker också vissa gluggar funkar bäst lite olika.
Det enda jag justerat på D7000 är finjustering på fokuseringen när jag kör den med 50/1,4
Men det är ju väldigt enkelt att göra själv.
Övriga gluggar behövdes ej justeras in.

D7000 är otroligt kompetent!
Huset är inte så jättestort så stora nävar och prinskorvar kan kanske kännas lite tajt.
Men det är ju en tillvänjningsfråga också.
Men jag tycker den blir oerhört smidig med sitt format.

Liveview är mkt användbart när du jobbar med stativ för att hitta rätt fokus eller flytta exponeringspunkten vid punktmätning. Filma har jag dessvärre nästan aldrig gjort.
 

Wrelle

Aktiv medlem
Nja. Alltså det där är en sanning med modifikation.

Jag har även en D700, och om man jämför de båda så är skillnaden att i matrismätning så prioriterar D7000 att exponera rätt för vald fokuspunkt i större utsträckning än D700 gör. Detta, har jag hört gäller även om man jämför med andra Nikonkameror som tex D300.

Antag att du tex ska fotografera en person mitt på dagen. Himlen är väldigt ljus och marken och personen är mörkare. Du använder matrismätning och fokuserar på personen. Kameran kommer då att försöka exponera personen rätt utan att för den skull över- eller underexponera resten av bilden.
Om detta inte går, dvs för att få personen korrekt exponerad måste kameran tex överexponera himlen, så kan algoritmen antingen välja att helt enkelt låta himlen förbli överexponerad eller att låta personen bli lite underexponerad. D7000 tar oftare det förra valet än vissa andra kameror.

Matrismätning är alltså närmare spotmätning på D7000 än tex D700.

Efter ett tag lär man sig under vilka situationer detta uppstår och kompenserar för det.

Ok tack för bra svar jag tror jag förstår ungefär hur du menar. Svårt när jag inte är van med nikon och inte har kameran i handen å kan testa själv.. Tycker det är generellt sett svårt att förstå ljusmätarens funktioner och instlningar å vad som gör vad i olika situationer.
 

Wrelle

Aktiv medlem
Alla kamerahus kräver inkörning för att komma till sin rätt!
Tycker också vissa gluggar funkar bäst lite olika.
Det enda jag justerat på D7000 är finjustering på fokuseringen när jag kör den med 50/1,4
Men det är ju väldigt enkelt att göra själv.
Övriga gluggar behövdes ej justeras in.

D7000 är otroligt kompetent!
Huset är inte så jättestort så stora nävar och prinskorvar kan kanske kännas lite tajt.
Men det är ju en tillvänjningsfråga också.
Men jag tycker den blir oerhört smidig med sitt format.

Liveview är mkt användbart när du jobbar med stativ för att hitta rätt fokus eller flytta exponeringspunkten vid punktmätning. Filma har jag dessvärre nästan aldrig gjort.
Tack för svaret. :) Ja vad jag förstår ska D7000 vara väldigt bra på många sett även när den jämförts med lite dyrare modeller. Storleken antar jag passar mig bra, problemet är att den nästan aldrig är hemma i affären så man kan känna och klämma på den. Jag funderar på om jag ska köpa den med kittgluggen 18-135 eller ev 16-85 som en affär rekommenderade som en bättre glugg...?! Eller bara huset runt 8-9000kr. / David
 

Skarström

Aktiv medlem
Köp hus + Sigma 17-50 f2.8 eller hus + Nikon 18-105 om budget är mer ansträngd. 16-85 är inte värd pengarna.
 

WildBoar

Aktiv medlem
Jag har en D7000 och är väldigt nöjd med den. Den levererar precis det extra jag förväntade mig när jag uppgraderade från D80. Nu är jag väldigt långt ifrån att vara en speciellt driven fotograf så jag använder mig knappast av många procent av dom möjligheter som finns med kameran. Under bra förhållanden blir bilderna lika bra med min D80 men när dom yttre omständigheterna är lite mer krävande så blir skillnaderna uppenbara till D7000:s fördel.

Vad gäller ergonomin så har jag varken jättelabbar eller pyttehänder och greppet på D7000 är aldrig något jag har reflekterat över. Det är klart att om man är tillvand med något annat så märker man direkt skillnaden när man testar i butik, men det gäller alla modeller. Det finns ju också fördelar med en kamera i ett något mindre format. Men har man inte grytlappar till händer ska man nog inte dra några allt får långtgående slutsatser om hur man kommer att trivas med kameran efter att ha känt på en kamera i 2 minuter i en butik.

Jag har bara en liten brasklapp när det gäller D7000 och det är att åtminstone mitt exemplar skitar ner sensorn, inte med damm utan med olja (eller nåt annat kladdigt) vilket att döma av det som finns skrivet på nätet inte är något unikt för mitt exemplar. Så sensorn kan behöva en rengöring med jämna mellanrum om man fotar mycket på liten bländare och störs av prickarna som då börjar synas. Detta problem har kanske åtgärdats i dom senare exemplaren men om detta vet jag intet.

Vad gäller val av objektiv så tycker jag att om du inte vet exakt vad och hur du vill fota så är 18-105 en bra start. Har dessutom för mig att just detta objektiv brukar bli väldigt krafitgt rabatterat när det köps tillsammans med hus, gränsande till att bli gratis. Sen är 35 1.8G ett i mitt tycke utmärkt komplement som inte belastar plånboken allt för mycket.
 

Wrelle

Aktiv medlem
Jag har en D7000 och är väldigt nöjd med den. Den levererar precis det extra jag förväntade mig när jag uppgraderade från D80. Nu är jag väldigt långt ifrån att vara en speciellt driven fotograf så jag använder mig knappast av många procent av dom möjligheter som finns med kameran. Under bra förhållanden blir bilderna lika bra med min D80 men när dom yttre omständigheterna är lite mer krävande så blir skillnaderna uppenbara till D7000:s fördel.

Vad gäller ergonomin så har jag varken jättelabbar eller pyttehänder och greppet på D7000 är aldrig något jag har reflekterat över. Det är klart att om man är tillvand med något annat så märker man direkt skillnaden när man testar i butik, men det gäller alla modeller. Det finns ju också fördelar med en kamera i ett något mindre format. Men har man inte grytlappar till händer ska man nog inte dra några allt får långtgående slutsatser om hur man kommer att trivas med kameran efter att ha känt på en kamera i 2 minuter i en butik.

Jag har bara en liten brasklapp när det gäller D7000 och det är att åtminstone mitt exemplar skitar ner sensorn, inte med damm utan med olja (eller nåt annat kladdigt) vilket att döma av det som finns skrivet på nätet inte är något unikt för mitt exemplar. Så sensorn kan behöva en rengöring med jämna mellanrum om man fotar mycket på liten bländare och störs av prickarna som då börjar synas. Detta problem har kanske åtgärdats i dom senare exemplaren men om detta vet jag intet.

Vad gäller val av objektiv så tycker jag att om du inte vet exakt vad och hur du vill fota så är 18-105 en bra start. Har dessutom för mig att just detta objektiv brukar bli väldigt krafitgt rabatterat när det köps tillsammans med hus, gränsande till att bli gratis. Sen är 35 1.8G ett i mitt tycke utmärkt komplement som inte belastar plånboken allt för mycket.


Tack för svaret! Nu ska jag åka och klämma å ställa jobbiga frågor på mediamarkt i Jönköping. Om de har fått hem den.. Priset verkar vara ungefär samma både hos de mindre och de stora giganterna som mediamarkt å dylikt.
Jag tror det får bli med huset och 18-105 om ingen kan göra ett bra pris med ett bättre optik :)
Huset har jag hittat för ca 8900:- men vete katten om det blir billigare om man ska köpa till objektiv. 18-105 är nog hyfsat till å börja med. Gillar ju min 50/1,8 på min Sony så nått liknande lär jag köpa till rätt snart isf skulle jag tro..
 

Wrelle

Aktiv medlem
Det blev en d7000 på mediamarkt idag strax under 10 papp med kitten 18-105.. Så det blev nog rätt bra pris tror jag! Tack för alla råd och tips på vägen!!
 
ANNONS