Annons

Läge på kameran, alltid manuellt????

Produkter
(logga in för att koppla)

TommyJakobsson

Aktiv medlem
Själv så kör jag uteslutande med M. Dock så kan jag använda mig av S när jag är inomhus i skumme och sätter då slutartiden på 160 för att vara helt säker på att slippa skakningsoskärpa eller om jag är utomhus och kör på A för att få fin bakgrundsoskärpa. Annars tycker jag faktiska att M är absolut roligast och det ska ju vara kul.
 

Falumas

Aktiv medlem
Inte gjort tekniskt test men att lyfta i RAW ska bli sämre än att lyfta i analogförstårkningen, och det stämmer bra med min känsla och alla kameror jag jobbat med, dvs exponera rätt. Rädda inte bilder i efterhand om man vill ha bästa kvalitet.
Jo, rädda bilder gör man endast i nödfall i alla fall jag och att den möjligheten finns är vi nog många som är tacksamma för men att göra rätt från början borde ge bäst resultat.

Fast en D800 borde gå att lyfta 2 steg mer än en D700 efter som den har 2EV större DR.

/Karl
 

Falumas

Aktiv medlem
Själv så kör jag uteslutande med M. Dock så kan jag använda mig av S när jag är inomhus i skumme och sätter då slutartiden på 160 för att vara helt säker på att slippa skakningsoskärpa eller om jag är utomhus och kör på A för att få fin bakgrundsoskärpa. Annars tycker jag faktiska att M är absolut roligast och det ska ju vara kul.
Tycker man att M är roligast skall man definitivt köra M, det var dagens bästa M-argument!

/Karl
 

mikael.b.roos

Aktiv medlem
Du har en himla tur att mina tår är lite mer härdade än dina ;-)

Det där var nog det dummaste jag läst idag, och då har du ju inte skrivit så lite i samma kaliber de senaste timmarna.

Det är väl snarare så att min konstnärliga ambition är såpass hög att något så elementärt som exponering över huvud taget inte ingår i den, eftersom jag använder automatik händer ju inte att den blir fel liksom! Istället ägnar jag mig åt andra saker som gör stor skillnad för bilden. Tror du på fullt allvar att exponeringen inte blir rätt när man kör auto? Den är extremt snabb, förutsägbar, repeterbar och framför allt är det mycket enkelt att kompensera.

Du måste göra ditt yttersta för att inte förstå, men det är inte så ovanligt när någon pretentiös bakåtsträvare snöar in på något extra omständigt till ingen nytta och påstår att det gör dem till stora konstnärer. Dra in tårna om det inte passar.
Herrn ska väl inte sitta och påstå att någon annan är pretto när han höjer sig själv till skyarna i samma meddelande?

jag förstår om du tar illa upp av vad jag skrev, men det var så jag uppfattade vad du skrev.. och jag blir ju inte mer snäll när jag blir tagen för en dumstrut av en arrogant människa som är minst lika militant i ämnet fast åt andra hållet.

Visst gick jag in med fel attityd, det har jag erkänt, men jag står också för mina misstag.
Du å andra sidan har refererat till min påstådda bristande intelligens mer än en gång idag.. DET är fakta.. Men du har hela tiden avfärdat det som att du inte alls menat nåt ont mot mig och att mina tår är för känsliga..

Det är såna arroganta människor som du VERKAR VARA som gör att folk håller sig ifrån vissa forum. Man kan väl hålla en het debatt utan att gå till personangrepp? Jag sjönk säkert ner i samma håla där ett tag men jag erkänner i alla fall att jag gjort fel.
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Herrar helmetrock och mikael.b.roos har nu utbytt personangrepp och trampat på tår så det räcker, nog nu. Respektera att ni tycker olika utan att gå till personangrepp.
 

Fex

Aktiv medlem
Jag kör alltid M. Detta har nog med mitt sätt att göra saker och mindre med bildens slutresultat. Hur som må det ju ändå vara att tekniken inte kommer i vägen utan hjälper en att göra det man vill och jag är hemma i m-läget. Till saken hör att jag fotar aldrig action eller jagar bilden på det sättet.
 

Fredrik183

Aktiv medlem
Jag har roat mig med att fotografera den uppgående fullmånen i kväll. Jag har använt både Av och M, beroende på hur ljuset i motivet förändrats från det att månen och solen fortfarande var uppe samtidigt till det att solen nu gått ner och himlen mörknat och månen seglar i ensam majestät :)
 

Roel

Aktiv medlem
Yrkesmässigt: Ett par bilder på auto,både kamera och eventuell blixt. Därefter leka med skärpedjup och andra inställningar. Viktigaste att få med mig en hyfsad bild till arbetsgivaren.( Jag har oftast inte så mycket tid på mig,någon minut,kliver in i ett rum där jag ej vet förutsättningarna,vill koncentrera mig på motivet).
Privat: Bländarprio oftast,ibland annat. Beror på situationen.
 
Senast ändrad:

afe

Aktiv medlem
Det är exakt den skillnad jag gör. Två steg går utmärkt.
Om en D800 går att lyfta två steg mer än D700 borde det innebära att det går att underexponera fyra steg totalt? Det borde innebära att man har rätt mycket att spela på om man kör med manuell exponering :)
 

cocuyo

Avslutat medlemskap
Om en D800 går att lyfta två steg mer än D700 borde det innebära att det går att underexponera fyra steg totalt? Det borde innebära att man har rätt mycket att spela på om man kör med manuell exponering :)
Allting är relativt. "Underexponering" används ofta om att minska exponeringen jämfört med vad ljusmätaren visar, men så är det ju inte, lika lite som man skulle kunna ändra exponeringen i efterbehandlingen. D800 har i grund-ISO fjorton stegs dynamiskt omfång. Det betyder att för ett normalt motiv, om man använder lägsta ISO och exponerar åt höger och tar ut åtta stegs dynamik, så kan man jämfört med ETTR underexponera hela sex steg och ändå få en användbar bild.

Och när man höjer ISO, dvs ökar den analoga förstärkningen. så höjs bruströskeln och det dynamiska omfårnget minskar. Vid 6400 har slarvmarginalen försvunnit och man måste exponera rätt för att resultatet ska bli bra.

Så visst har man rätt mycket att spela på med D800 så länge man inte höjer ISO för mycket, och om man spelar skickligt, dvs exponerar rätt och höjer ISO när det är lämpligt, behöver man inte efterarbeta lika mycket.
 

cocuyo

Avslutat medlemskap
[verbosity removed]
Man kan väl hålla en het debatt utan att gå till personangrepp? Jag sjönk säkert ner i samma håla där ett tag men jag erkänner i alla fall att jag gjort fel.
Nja, erkänner att du "gjort" fel är ju en sak, men du har ju inte vidgått att du faktiskt har fel i sak. Man skulle kunna uttrycka det som "tyckfel", eftersom det är åsikter som du har deklarerat, men du börjar dina inlägg i tråden som pretto, och du har INTE erkänt att du HADE fel, även om du efter att ha beslagits med att fara fram med direkt osanning "erkänner att du har gjort fel" då du pekade ut en annan deltagare.

jag blir ju inte mer snäll när jag blir tagen för en dumstrut
Det kan vara bättre att låta folk tro att man är en idiot än att undanröja alla tvivel.
 

Splanky

Aktiv medlem
Tycker jag får stenkoll på allt genom att köra i M-
läge.
Tummen och pekfingret justerar utan att jag tänker på det numera.
Det gäller nog att hitta sitt sätt som funkar och det är ju det primära.
Btw, D800 ger otroliga möjligheter vid framkallningen.
Finns otroligt med data att plocka fram ur både hög o lågdagar om så önskas.

Definitionen, rätt exponering är inte heller statisk.
 

mikael.b.roos

Aktiv medlem
Nja, erkänner att du "gjort" fel är ju en sak, men du har ju inte vidgått att du faktiskt har fel i sak. Man skulle kunna uttrycka det som "tyckfel", eftersom det är åsikter som du har deklarerat, men du börjar dina inlägg i tråden som pretto, och du har INTE erkänt att du HADE fel, även om du efter att ha beslagits med att fara fram med direkt osanning "erkänner att du har gjort fel" då du pekade ut en annan deltagare.



Det kan vara bättre att låta folk tro att man är en idiot än att undanröja alla tvivel.
och där sjönk du också till samma nivå som idioten :)
bara för att man lindar in sin förolämpning med fina ord eller citat betyder inte det att man är en bättre människa..

Vad var osanning i det jag skrev?
 

Falumas

Aktiv medlem
Nja, erkänner att du "gjort" fel är ju en sak, men du har ju inte vidgått att du faktiskt har fel i sak. Man skulle kunna uttrycka det som "tyckfel", eftersom det är åsikter som du har deklarerat, men du börjar dina inlägg i tråden som pretto, och du har INTE erkänt att du HADE fel, även om du efter att ha beslagits med att fara fram med direkt osanning "erkänner att du har gjort fel" då du pekade ut en annan deltagare.

Det kan vara bättre att låta folk tro att man är en idiot än att undanröja alla tvivel.
Nu tycker jag du tar i och slänger bensin på en slocknande brasa.

Enligt mig finns det inget rätt eller fel gällande vilken exponeringsmetod man använder.

/Karl
 

knobloch

Aktiv medlem
Nu tycker jag du tar i och slänger bensin på en slocknande brasa.

Enligt mig finns det inget rätt eller fel gällande vilken exponeringsmetod man använder.

/Karl
+1 på det.

"Respektera andras åsikter
Ibland har andra medlemmar helt andra åsikter. Det måste man respektera; diskutera sakfrågan utan att gå till personangrepp."
- Fotosidans forumregler
 

mikael.b.roos

Aktiv medlem
Jag har i alla fall fått upp mina ögon och kan helt klart se varför någon skulle vilja köra i ett halvautoläge! Jag var rätt militant gällande min synpunkt, det brukar kunna röra upp känslor, men jag gillar en diskussion med krut i!

Hoppas ingen har blivit allt för arg eller tagit åt sig allt för mycket :)
 

cocuyo

Avslutat medlemskap
Nu tycker jag du tar i och slänger bensin på en slocknande brasa.

Enligt mig finns det inget rätt eller fel gällande vilken exponeringsmetod man använder.

/Karl
Det handlade inte bara om exponeringsmetod, utan det handlade om att ha kontroll över vad man gör och konstnärliga ambitioner. Ambitioner och pretentioner är närmast synonyma i begreppet "pretto", och det är prettot själv som har dragit in de konstnärliga ambitionerna i diskussionen.

Det väl inte helt utanför ämnet, även om det är ett sidospår. Det är mycket vanligt att nybörjare, som inte har koll på hur det fungerar, tror att läget M är vad "riktiga fotografer" jobbar med, och det tycks ligga någon slags prestige i att använda läget M, vilket illustreras ganska tydligt av en deltagare i diskussionen.

Mina konstnärliga (?) ambitioner ligger inte i vilken metod jag använder för att bilden ska bli rätt exponerad, utan själva konstnärligheten hänger nog mest på hur jag komponerar dem. Men också exponeringen är en faktor som har ganska stor betydelse när man fotograferar. Det går inte att "rädda" bilder som är kraftigt över- eller underexponerade, även om det går att få fram resultat som visar vad man försökte fånga. Ibland kan en felexponerad eller oskarp bild vara den enda som finns från tillfället, och i enstaka undantagsfall kan en sådan tekniskt undermålig bild vara värd att visa, exempelvis om den är en del i en större händelse, där missen inte tar ner totalintrycket av hela serien. Jag har nyligen presenterat ett par sådana sämre resultat, vilket jag knappast skäms för, men jag påstår inte att bilderna skulle gå att rädda. Problemet var att jag blev tagen "med brallorna nere" - jag hade fel glugg på och polfilter, och någonting hände väldigt fort där de grejerna var fel fel fel. Jag hämtade mig dock och bytte objektiv och tog resten av bilderna med bättre resultat:
http://www.cambridgeincolour.com/forums/thread19473.htm
Det är tredje bilden som saknar skärpa, och den fjärde som polfiltret sabbar färgen på.

Så det enkla svaret på ursprungsfrågan i tråden är väl rätt klart statistiskt utrett, medan sidospåret kanske är värt att ta fasta på för att inte hoppa i galen tunna eller falla i den grop man gräver åt andra. Folk i gemen använder den metod som de tycker fungerar bäst, och för väldigt många av oss är det i regel bländarval (A, Av) tillsammans med kompensation för motivets ljushet, medan i enstaka situationer föredrar man kanske något annat läge.

Så jag tänkte mig nog att hålla brasan vid liv en liten stund till, mest för att befästa det som i övrigt har kommit fram: Man har inte sämre koll för att man låter kamerans automatik ta över en del av rattandet, så att man kan ägna sig åt viktigare saker. Det är den vanligaste tesen när manuellt kontra auto diskuteras, och utgångspunkten är helt fel. Ursprungsfrågan gällde vad vi brukar använda men också varför, och skälen till att vi brukar använda läget A är inte ointressanta.
 

iSolen.se

Guest
Nu tycker jag du tar i och slänger bensin på en slocknande brasa.

Enligt mig finns det inget rätt eller fel gällande vilken exponeringsmetod man använder.

/Karl
Klart det finns.(nu brinner det)

Tex är följande inte så bra : Manuella metoder för snabba varierande förlopp, Eller automatiska för svårmätta objekt, typ månen som nämndes ovan.

Edit: Äh, stunt i detta inlägg, inge mer bensin.

Mät som ni vill, jag missar ofta med ett halv steg och det accepterar jag och fixar i efterbehandlingen. Lyfter regelmässigt skuggorna med ett halvt till ett steg och om bilden ska kompenseras för detta redan ikameran får man lätt utbrännda högdagrar. Är det statiskt motiv tar jag två exponeringar, den ena med AE-L mätt på skuggan och den andra som "vanlig", sen maskar jag ihop dem. Det finns föreberett för denna teknik i kameran så jag kan ta två bilder med en 1/10s mellanrum så varken motiv eller jag hinner flytta på sig/mig.
 
Senast ändrad:
ANNONS