Annons

Expertrean

Produkter
(logga in för att koppla)

Galliano

Medlem
Jag hittade ingen tråd rakt av om rean även om Experts konkurs har diskuterats. Är det någon som vart där och kan skvallra om hur det verkar med kameraprylar? Aftonbladet påstår att det var tomma butiker, medans GP inte nämnde annat än att rabatterna var lite dåliga.

Är det någon som vart i Gbg på rea?
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Var vid sisjön kl 955 imorse. Det var kö ca 250m. Affären har ju inte så mycket då över halva arean är annat än foto och data. Det var 15% rabatt på data och 25% på foto. Jag skulle kunna tänka mig en iPad då alla har samma pris och då är 15% ändå OK. Vad gäller foto tycker jag att de ändå ligger 20% över andra och en nettobesparing på 5% är inte värt 250m kö. Jag ställde mig inte i kön. Resonerade också att då det var i genomsnitt 2 personer i bredd på en längd på 250m skulle det inte finnas mycket kvar då jag väl kommit fram.
 

ma59

Aktiv medlem
Kedjan Audio-Video har visat intresse för att ta över så rean kanske blir lite tam....
Har väl bara varit snack om att AV är sugna på, och står i förhandlingar om, att ta in de fristående Experthandlare (= franchisetagare) som önskar bli nya medlemmar, inte om att AV skulle ta över Expertkedjans egna butiker(?)
 

Leaflet

Aktiv medlem
Har väl bara varit snack om att AV är sugna på, och står i förhandlingar om, att ta in de fristående Experthandlare (= franchisetagare) som önskar bli nya medlemmar, inte om att AV skulle ta över Expertkedjans egna butiker(?)
Mmmm...kanske är så. Jag såg bara en blänkare om det i lokalblaskan. AV... trodde inte att de fanns längre.
 

Göran Larsson

Aktiv medlem
... 25% på foto. ... Vad gäller foto tycker jag att de ändå ligger 20% över andra och en nettobesparing på 5% är inte värt 250m kö.
Fem procent besparing blir det inte. Om en vara normalt kostar 100,- kostade den 120,- tidigare på Expert (100 + 20%). Nu kostar den 90,- (120 - 25%), dvs en sänkning med 10% mot normalpriset.
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Fem procent besparing blir det inte. Om en vara normalt kostar 100,- kostade den 120,- tidigare på Expert (100 + 20%). Nu kostar den 90,- (120 - 25%), dvs en sänkning med 10% mot normalpriset.
ändå totalt värdelös besparing, skulle aldrig springa benen av mig för 10 procent, köper jag begagnat så får jag 30 procent billigare oftast.
 

Phrizzawh

Avslutat medlemskap
Jag kan bekräfta att det var 25% på fotoprylar. Var på Expert i Malmö och sökte en D600, den droppade ju dagen dom kursade, hoppades att dom fått in i lager nån dag tidigare, men de hade inte den. :(
Verkar även ryktas om att de rensat butikerna till konkurenter dagarna dom hade stängt, inte mycket på hyllorna även till de som var först.
Och enligt Expressens live sändning ifrån Stockholm så var folk besvikna och kom ut utan produkter för de tyckte det var för dyrt fortfarande...

Inte undra på att dom går i konkurs.
 

Göran Larsson

Aktiv medlem
Verkar även ryktas om att de rensat butikerna till konkurenter dagarna dom hade stängt, inte mycket på hyllorna även till de som var först.
Självklart. Det är konkursförvaltarens uppgift att få ihop så mycket pengar som möjligt. Det innebär naturligtvis att om någon annan aktör lägger ett bra bud så accepteras det budet. Det ska inte vara ett mål för konkursförvaltaren att hålla en "rättvis" konkursutförsäljning med jättebra produkter till jättelåga priser. :)
 

Forslund

Aktiv medlem
Samma dag som de konkade så lovade mediamarkt att man skulle prismatcha experts rea. Har jag inte sett mycket av:). Hittar inte heller artikeln längre..
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Samma dag som de konkade så lovade mediamarkt att man skulle prismatcha experts rea. Har jag inte sett mycket av:). Hittar inte heller artikeln längre..
Har för mig att det var i expressen det stod. Problemet är att Mediamarkt inte sänkt sina priser. Man måste alltså veta experts reapris för att de skall prismatcha - och hur skall man veta det? Det krävs antingen:
1. Att man vet experts normala pris (alla nätlänkar är ju nere nu allt länkas tilm en sida om konkursen) och aktuell rabbatt
2. Har varit där, inte köpt varan, noterat priset och går till MM

Det verkar för mig helt omöjligt att få denna MM rabatt.
 

Forslund

Aktiv medlem
Har för mig att det var i expressen det stod. Problemet är att Mediamarkt inte sänkt sina priser. Man måste alltså veta experts reapris för att de skall prismatcha - och hur skall man veta det? Det krävs antingen:
1. Att man vet experts normala pris (alla nätlänkar är ju nere nu allt länkas tilm en sida om konkursen) och aktuell rabbatt
2. Har varit där, inte köpt varan, noterat priset och går till MM

Det verkar för mig helt omöjligt att få denna MM rabatt.
Kanske dom som köpt upp experts lager:).
 

Mercafreak

Avslutat medlemskap
Har för mig att det var i expressen det stod. Problemet är att Mediamarkt inte sänkt sina priser. Man måste alltså veta experts reapris för att de skall prismatcha - och hur skall man veta det? Det krävs antingen:
1. Att man vet experts normala pris (alla nätlänkar är ju nere nu allt länkas tilm en sida om konkursen) och aktuell rabbatt
2. Har varit där, inte köpt varan, noterat priset och går till MM

Det verkar för mig helt omöjligt att få denna MM rabatt.
Jobbar själv på MM i Malmö. Det är väldigt enkelt Fredrik. Om man äger en mobil med kamera kan man tex plåta produkten med prisskylten. Gå till MM å köpa varan. Ganska enkelt.
 

MixPix

Aktiv medlem
Jobbar själv på MM i Malmö. Det är väldigt enkelt Fredrik. Om man äger en mobil med kamera kan man tex plåta produkten med prisskylten. Gå till MM å köpa varan. Ganska enkelt.
OJ! Då måste den vara sjukt mycket smidigare än prisgarantin om man redan köpt varan hos MM...för har man det så funkar det mer enligt principen "Orkar du käfta med oss tillräckligt länge så kanske du får tillbaka mellanskillnaden..."
 

Forslund

Aktiv medlem
Då finns ju inget för MM att matcha ... knappats troligt att matcha saker som inte ens kan köpas hos "konkurrenten" (eller?)
Exakt. Som konspirationsteoretiker så tror jag att mm visste att de skulle köpa alla varor. Då behövde man inte betala någon mellanskillnad och reklamvärdet i expressen blev högt utan att betala en krona
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Jobbar själv på MM i Malmö. Det är väldigt enkelt Fredrik. Om man äger en mobil med kamera kan man tex plåta produkten med prisskylten. Gå till MM å köpa varan. Ganska enkelt.
Precis som jag redan skrev under punkt 2. Man måste alltså till expert och om varan finns kvar, plåta skylten INTE köpa och sedan gå till MM. Ingen stor vits.

Skysst hade varit om MM kollat in Experts ordinarie priser och själv satt upp varan till det rabbaterade priset i affären (procentsatsen står ju).
 

Shompis

Avslutat medlemskap
När MM öppnade här i Uppsala så hade Elgiganten prisnedsänkning (ja, vissa produkter kostade till och med mindre än hos MM) i realtid mer eller mindre och det annonserades i tidningar också. Det var bra för att mycket var slutsålt på MM redan efter 5 minuter. Det var bra priskrig mellan de två.
 
ANNONS