Annons

Snabbt minneskort?

Produkter
(logga in för att koppla)

Forslund

Aktiv medlem
Jag har bara använt sandisk tidigare men tycker att de är dyra. Finns det några bra, snabba alternativ på CF kort?
 

Falumas

Aktiv medlem
Lexar är väl dom som har dom snabbaste CF-korten. Dom har fast dom kan vara svåra att få tag på 1000x kort, som teoretiskt ger 150MB/sec.

/Karl
 

Krisiun

Aktiv medlem
Lexar som sagt...fast de (snabbare) ligger ungefär i samma prisklass som SanDisk. Transcend har snabba med (billigare på t ex Cyberphoto).
 

Falumas

Aktiv medlem
Då är det transcend som gäller. Jag har ett transcend kort i min D800, körde det i min D700 innan och det har fungerat bra. Använder dock ett Sandisc microSD 95MB/sec kort som primärt kort i min D800.

/Karl
 

Larzon

Medlem
Testa minneskort

Ett bra tips är att själv testa sina minneskort. Det finns ett utmärkt program för PC som heter "h2testw.exe". Det kan testa alla typer av minneskort på marknaden. Googla lite så kommer du att få flera förslag på platser där det kan laddas ned. Men observera; programmet ska vara gratis! Det finns några sajter som försöker rejält betalt. Undvik dessa. Det är inte den snabbaste mjukvaran jag sett, men den gör jobbet grundligt. Både läs- och skrivhastighet redovisas.
I mitt fall gav det en del intressanta resultat. Ett känt märkeskort som garanterades kunna skriva med 95MB/s, klarade inte ens hälften... Å andra sidan kom ett mycket billigt namnlöst klass 4-kort upp i nästan 30MB/s.
Tänkvärt!
 

ZinneD

Aktiv medlem
Det viktigaste är väl att veta vilken hastighet som minneskortsbussen i kameran har.

Att sitta med ett minneskort som klarar 100 MB/s är det ju ingen vits med om bussen i den aktuella kameran endast kan skyffla data i en hastighet av 50 MB/s.

Något tips på var man kan kontrollera busshastigheten i olika kameramodeller? Canon främst.
 

Falumas

Aktiv medlem
Det viktigaste är väl att veta vilken hastighet som minneskortsbussen i kameran har.

Att sitta med ett minneskort som klarar 100 MB/s är det ju ingen vits med om bussen i den aktuella kameran endast kan skyffla data i en hastighet av 50 MB/s.

Något tips på var man kan kontrollera busshastigheten i olika kameramodeller? Canon främst.
Det är ganska enkelt, tryck ner avtryckaren till kameran storknar. Mät tiden från det att du tryckte ner avtryckaren tills lampan för kortaccessen slutar blinka. Titta sedan hur många MB som sparats på kortet, dividera det antal sekunder du mätte upp.

Sidan jag länkade till ovan visar hur snabba olika kort är på bland annat ett antal Canonkameror.

/Karl
 

ZinneD

Aktiv medlem
Det är ganska enkelt, tryck ner avtryckaren till kameran storknar. Mät tiden från det att du tryckte ner avtryckaren tills lampan för kortaccessen slutar blinka. Titta sedan hur många MB som sparats på kortet, dividera det antal sekunder du mätte upp.
Ett ytterst dåligt och analogt sätt att ta reda på hastigheten, dessutom ingen möjlighet att ta reda på den faktiska busshastigheten. Den ska finnas dokumenterad någonstans från tillverkaren.

Sidan jag länkade till ovan visar hur snabba olika kort är på bland annat ett antal Canonkameror.

/Karl
Bra information på den länken men inget som hade med min fråga att göra.
 

afe

Aktiv medlem
Att sitta med ett minneskort som klarar 100 MB/s är det ju ingen vits med om bussen i den aktuella kameran endast kan skyffla data i en hastighet av 50 MB/s.
När man ska kopiera över bilderna till datorn finns det en poäng med att ha snabbare minneskort än kameran klarar. Ibland är det bråttom att skicka iväg bilder till t.ex. tidningar, och då är det klart värt att ha ett dubbelt så snabbt kort.
 

Falumas

Aktiv medlem
Ett ytterst dåligt och analogt sätt att ta reda på hastigheten, dessutom ingen möjlighet att ta reda på den faktiska busshastigheten. Den ska finnas dokumenterad någonstans från tillverkaren.
Nu är ju busshastigheten tämligen ointressant också om inte processorn hänger med. Det enda som är intressant för mig är den praktiska hastigheten och det kan du inte testa på ett bättre sätt än det jag beskrev.

/Karl
 

iSolen.se

Guest
Då är det transcend som gäller. Jag har ett transcend kort i min D800, körde det i min D700 innan och det har fungerat bra. Använder dock ett Sandisc microSD 95MB/sec kort som primärt kort i min D800.

/Karl
Inga av mina Transcend och Kingston funkade problemfritt när jag bytte från D700 till D800/D4. Fick köpa nytt rubbet. Surt.
 

Drogen

Aktiv medlem
Jag har både Trancend och Sandisk-kort. Det enda som har krånglat är ett Sandisk 16Gb. Kameran har klagat på att "kortet kan inte läsas, måste formateras". Det har dock alltid gått att läsa i datorn. Inget jag litar på längre dock...
 

Lars Johnsson

Aktiv medlem
En 1d3 borde väl vara likvärid en 5dmk2

http://www.robgalbraith.com/camera_wb_multi_paged527.html?cid=6007-9784

Dom snabbaste korten blir snabbare även på dom äldre kamerorna, även om dom inte kan utnyttja dom snabbaste korten fullt ut.

/Karl
Den testen från Rob G är gammal. Nu finns det många andra kort till billigare priser som är lika snabba i en 1D3. Om du däremot ska använda dem i en 1DX eller 5D3 så utnjyttjar de kamerorna de snabba korten.
1D3 kameran är också klart äldre än 5D2 och korten är långsammare i den.
 
ANNONS