Annons

Kameraprofil i LR

Produkter
(logga in för att koppla)

Forslund

Aktiv medlem
Hej

Lightroom känner inte igen mina filer från powershot G1x mk2. Vad jag kan se på nätet så ska den stödjas. Jag har den senaste versionen av programmet.

Någon som haft samma problem eller vet hur man löser det?
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag kör Lightroom 5.7 och jag har i alla fall profiler i mappen:

C:\Program Files\Adobe\Adobe Photoshop Lightroom 5.7\Resources\CameraProfiles\Camera\Canon PowerShot G1 X Mark II

Om de funkar har jag dock inte kunnat testa.
 

afe

Aktiv medlem
Jag har hört från andra som inte längre har några profiler till just Canons kompaktkameror i LR, men jag vet förstås inte vad det beror på. Gissningsvis en bugg?
 

AFJ

Aktiv medlem
För min Canon G7X så finns profilerna tillgängliga under "Camera Calibration".

Däremot finns ingen profil tillgänglig under "Lens Corrections" men det är väl som vanligt om jag minns rätt.
 

AFJ

Aktiv medlem
Nu när jag läser första inlägget igen så undrar jag vad som avses med "känner inte igen". Går det överhuvudtaget inte att importera RAW-filerna?
 

Forslund

Aktiv medlem
Jag har hört från andra som inte längre har några profiler till just Canons kompaktkameror i LR, men jag vet förstås inte vad det beror på. Gissningsvis en bugg?
Där ser man. Det är ju omöjligt att få tag på Adobe också. De hänvisar till allehanda forum bara.
 

AFJ

Aktiv medlem
För tydlighetens skull.

Rubiken är "kameraprofil", är det det som är ditt problem? Dvs, du kan importera bilden men sedan kan du inte välja camera profile?

Eller är det så att du överhuvudtaget inte kan importera RAW-filerna från din kamera? I så fall, vad får du för felmeddelande?
 
ANNONS