Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bröllop i Öregrund.

Produkter
(logga in för att koppla)

FotoMajkel

Aktiv medlem
Hejsan! Ska fota ett bröllop i Öregrund i slutet av Juli och skulle här vilja starta en diskussion med vad andra tycker, tips osv. (Ja jag vet att det finns massa andra trådar om bröllop men jag vill kunna specificera mitt eget och fråga lite)

Först och främst, jag har aldrig fotat ett bröllop och har bara haft foto som hobby i ett år. Men jag fick frågan av en som jag känner ganska ytligt (mannen har jag aldrig träffat) via min flickvän, och efter att dem vart på det klara med mina begränsade kunskaper och utrustning så tacka jag ändå ja;)

Ska fota under hela dagen, från förberedelser till middag. Dom vill ta bilder vid havet också, så jag antar att det ska tas innan eller efter vigseln. Sen kommer jag redigera dem i Lightroom.
Ska ha ett möte med dem där vi kan igenom ett schema för dagen samt förväntningar och se om vi kan åka och provfota en gång, annars får jag åka med nån annan och prova.

Min utrustning nu är Canon 700D, 18-55 STM, 50mm 1,8 II, Tamron 70-300 VC 4-5,6. Blixt: 430 EX II. Kan jag klara mig på detta tro?
Funderar på om jag ska skaffa en Sigma 30mm 1,4 eller en 70-200 2,8. Båda är nog uteslutet ur budgeten:) Ska även köpa lite extra batterier och minneskort.

Priset är ju också en fråga jag fått och där känner jag inte att jag kan lägga mig särskilt högt, nån som har nå förslag? Räknar väl med 500kr i bensin och kanske 2000-3000kr för arbetet? Och att de kan få tillbaka pengarna om de skulle skita sig helt.

Tar som sagt gärna emot tips och idéer på detta spektakel som jag nu gett mig in på:)
 

Digitalbrus

Aktiv medlem
"Och att de kan få tillbaka pengarna om de skulle skita sig helt."

Det får absolut inte hända och att de får tillbaka pengarna är ingen tröst.
Ett bröllop kan inte göras om och bara tanken på att det skulle skita sig helt är fel.

Avstå om du tänker så eller ta med en bekant som kan fotografera som backup
och ta många många bilder båda två.

MVH Julle - www.bildeffekt.se
 

eskil23

Aktiv medlem
700D med 50 mm f/1,8 är en bra början. Funkar utmärkt till porträtt och motsvarande. Sedan vete sjutton om jag inte skulle välja Canons 28 mm f/1,8 i stället för Sigman. Har du de två så kommer du inte att behöva 18-55:a.

"Och att de kan få tillbaka pengarna om de skulle skita sig helt."

Det får absolut inte hända och att de får tillbaka pengarna är ingen tröst.
Ett bröllop kan inte göras om och bara tanken på att det skulle skita sig helt är fel.

Avstå om du tänker så eller ta med en bekant som kan fotografera som backup
och ta många många bilder båda två.
Ärligt talat så tycker jag att det där är skitprat.

Om man väljer att anlita en kompis som gillar att fota i stället för en "riktig" fotograf så kan man inte ställa sådana krav. Skiter det sig så skiter det sig.

När jag gifte mig förra månaden så dök kompisen som skulle fota inte ens upp ("Jag trode du var sjuk. Du var ju inte på jobbet i fredags.") Gifta blev vi i alla fall, och det var huvudsaken. Någon helg när det är vackert väder så kanske vi drar på oss fracken och den vita klänningen och åker till Stadshuset igen bara för att fotografera oss.
 

mombasa

Aktiv medlem
jag skulle inte rekommendera att gå in i skarpt läge med dessa förutsättningar. Se ovanstående skribenter i tråden.
Du har ingen erfarenhet av denna typ av fotografering(?) som förutom bildtänk med ganska mycket tekniktänk också innehåller en hel del logistiskt tänkande och nytta av social kompetens. Som sagt, "det får inte skita sig helt".
Om jag vore du skulle jag be att få hänga med på ett eller annat bröllop för att se och förstå och framför allt öva, öva, öva. Kanske använda det här jobbet som en övning också. Det verkar som om dina kunder är införstådda i att du inte är en erfaren bröllopsfotograf. Då blir det också lättare att acceptera eventuella skavanker och missar i jobbet.
Lycka till!
 

Digitalbrus

Aktiv medlem
"Ärligt talat så tycker jag att det där är skitprat."

Läs först, förstå, svara sedan.

Jag skrev: ta med en bekant som kan! fotografera.

Så #¤#"¤ svårt det kan vara.

//Julle.
 

dajli

Aktiv medlem
Om man anlitar någon som aldrig fotat bröllop tidigare så tycker jag det tyder på att bröllopsbilderna inte är det viktigaste i världen för brudparet. Bilder är inte lika viktigt för alla som för en del fotografer.

Om du kan hantera kameran så tror jag bara det kan skita sig helt ur bröllopsparet synvinkel om kameran går sönder och det inte blir några bilder alls. Men det kommer troligtvis finnas andra gäster som tar några bilder så bröllopsparet får kanske även då bilder som duger ok för dem.

Tipset: Fota mycket med fast 50 mm och ett objektiv runt 30 mm. Ta flera tusen bilder, variera med olika bländare/slutare för att vara säker på att det blir skarpt, och akta dig för starkt solsken.
 

PMD

Aktiv medlem
Min utrustning nu är Canon 700D, 18-55 STM, 50mm 1,8 II, Tamron 70-300 VC 4-5,6. Blixt: 430 EX II. Kan jag klara mig på detta tro?
Kanske. Normal- och telezoomarna duger inte mycket till om du vill ta bilder i naturligt ljus kvällstid, men du har ju en blixt som kan hjälpa lite då (även om det är svårt att få till bra blixtbilder med bara en blixt). Dagtid är de nog tillräckliga. 50/1.8 är riktigt bra och funkar både dag- och kvällstid.

Du tar en stor risk om du inte har ett backuphus.

Jag har aldrig fotograferat bröllop som officiell bröllopsfotograf, men däremot varit nån sorts backup vid ett par tillfällen. Vid ett av dem tyckte brudgummen att mina bilder var bättre än den officiella fotografens. :-/

En backupfotografkompis rekommenderas alltså.

(F.ö. gäller det vanliga: rekognosera alla platser där du ska fotografera. Helst vid samma tidpunkter som när du senare ska fotografera så att du kan få ett hum om ljussituationen.)
 

FotoMajkel

Aktiv medlem
Tack för alla inputs! För att klargöra det här jag mena att det kan skita sig helt, det tänker jag endast är om kameran pajar och jag tänkte ändå låna med en extra i reserv eller alternativt ha båda med olika objektiv.
Annars tror jag nog det ska komma med några dugliga bilder. Och ska ju ha ett möte med dem där jag tänkte gå igenom närmare vad de förväntat sig för bilder.

Det jag känner med mitt 50 mm 1.8 är att det missar t.ex fokusen på ögat ibland vid porträtt men ska öva mer med det så kanske jag kommer in i det:) har även funderat på 28mm 2,8. Men det är kanske lite för ljussvagt?
 

Svarfvar

Aktiv medlem

Mrdoderhult

Aktiv medlem
Be paret visa lite bilder som dom gillar och kanske räknar med att få, då ser du vilken nivå dom räknar med, många som inte har intresse av fotografera tror att en " stor Kamera " automatiskt ger bra fina bilder.
 

eskil23

Aktiv medlem
"Ärligt talat så tycker jag att det där är skitprat."

Läs först, förstå, svara sedan.

Jag skrev: ta med en bekant som kan! fotografera.

Så #¤#"¤ svårt det kan vara.

//Julle.
Eller ta med kamera, två objektiv, reservbatteri och en blixt och gör så gott man kan. Resultatet kommer i vilket fall att bli bättre än med svärfars iPhone. Brudparet har själva valt att lägga nivån på fotograferingsbiten och Michael har gjort klart för dem vilken nivå han har att erbjuda.
 

lynxx

Avslutat medlemskap
Några tankar...
Åk dit före och rekognoscera MED brudparet. Titta ut de platser där de och du vill plåta, helst vid samma tid på dagen så att ni ser hur solen står.

Reka även alternativ B, ett inomhusalternativ eller någon plats under tak om det skulle bli regn.

Plåta dem gärna under rekognosceringsturen också och gå igenom bilderna. Du kanske hittar några bra uppslag till dess att ni går live.

Ta med en reflektor, ett sort vitt papper eller ännu bättre, en frigolitskiva eller något och en assistent som håller densamma för att lätta upp skuggorna om ni plåtar i direkt solljus.

...och framför allt: Ha kul medan ni plåtar. Det märks på bilderna.
 

FotoMajkel

Aktiv medlem

FotoMajkel

Aktiv medlem
Några tankar...
Åk dit före och rekognoscera MED brudparet. Titta ut de platser där de och du vill plåta, helst vid samma tid på dagen så att ni ser hur solen står.

Reka även alternativ B, ett inomhusalternativ eller någon plats under tak om det skulle bli regn.

Plåta dem gärna under rekognosceringsturen också och gå igenom bilderna. Du kanske hittar några bra uppslag till dess att ni går live.

Ta med en reflektor, ett sort vitt papper eller ännu bättre, en frigolitskiva eller något och en assistent som håller densamma för att lätta upp skuggorna om ni plåtar i direkt solljus.

...och framför allt: Ha kul medan ni plåtar. Det märks på bilderna.
Bra där! Ett inomhusalternativ måste jag ha, tack. Skriver ner det i planeringen! Jo jag måste faktiskt åka dit med dem, skulle kännas bäst för alla tror jag!

Kan tillägga att bröllopet kommer va ganska litet, ca 25 pers.
 

Artis

Aktiv medlem
Kolla inte moderskeppet utan googla lite på bröllopsfoto och titta på Hur proffsen har fotat och Vad har de fotat, alltså vad som var viktigt. Ta sedan brudparet till ställe där det ska ske, kolla omgivningen, ljuset hur det faller (vid samma tidpunkt som du sedan ska fota). Ta många bilder och beakta de inlägg som behandlar samma tips. Du klarar dig bra med en 18-55 f1,8 och sen en 50 1,8. De är så pass ljusstarka att det går att fota utan blixt inomhus. Om du har ingen kompis som kan vara som andra fotograf ta reda på om du kan låna en andra kamera ifall din slutar plötsligt att fungera - dessutom behöver du inte byta objektiv om du skulle haft en tele.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Ta flera tusen bilder....
Den köper jag inte.
Planera 10 bilder som du/ni VILL ta o gör dem rätt.
Studera dessa 10 bilder som förberedelse. Planera o gör medvetna val: Hur skall de stå, titta hålla var vilket ljus osv.
Sen kan du fota mer därutöver

Ingen blir glad över 1000 dåliga bilder
 

FotoMajkel

Aktiv medlem
Kolla inte moderskeppet utan googla lite på bröllopsfoto och titta på Hur proffsen har fotat och Vad har de fotat, alltså vad som var viktigt. Ta sedan brudparet till ställe där det ska ske, kolla omgivningen, ljuset hur det faller (vid samma tidpunkt som du sedan ska fota). Ta många bilder och beakta de inlägg som behandlar samma tips. Du klarar dig bra med en 18-55 f1,8 och sen en 50 1,8. De är så pass ljusstarka att det går att fota utan blixt inomhus. Om du har ingen kompis som kan vara som andra fotograf ta reda på om du kan låna en andra kamera ifall din slutar plötsligt att fungera - dessutom behöver du inte byta objektiv om du skulle haft en tele.
Moderskeppets kurs var ju väldigt lärorikt eftersom man fick följa med under ett helt bröllop, så man vet de flesta momenten på ett ungefär. Men jag ska googla lite och kolla olika bilder.

Ska reka platsen så gott jag kan. Men kan man bli lite låst av att bestämma för mycket? Om man vet precis hur ljuset faller från när man rekade och sen blir vädret helt annorlunda på själva dagen?
Tänker att man kanske inte blir lika flexibel.

Nån 18-55 1,8 har jag inte (den är 3,5-5,6). Den tänkte jag kanske bara använda om det blir nåt större gruppfoto utomhus.
 

afe

Aktiv medlem
Jag är inte någon bröllopsfotograf, men jag var officiell fotograf när en kollega gifte sig förra sommaren (han tjatade länge och väl innan jag gick med på det). Vi var där i förväg och kollade och så, men det är ingen idé att försöka planera allt i minsta detalj om du ska vara med hela dagen tycker jag - I synnerhet inte om du inte använder studioljus eller har koll på ljuset på annat sätt (vad nu det skulle vara). Det där med att ta 10 planerade bilder fungerade när jag jobbade i ateljé i mitten av 80-talet, men nu tror jag brudparen vill ha fler (och annorlunda) bilder.

Jag är övertygad att det blir bäst om du kör på känsla (om du har någon), tar många bilder och redigerar snyggt :)

Det skiljer sex dagar, nästan tjugo grader i temperatur och massor av sol mellan dessa bilder - självklart gick det inte att fotografera på samma sätt när det väl var dags som när vi var där och testade ...
.
 

Bilagor

dajli

Aktiv medlem
Den köper jag inte.
Planera 10 bilder som du/ni VILL ta o gör dem rätt.
Studera dessa 10 bilder som förberedelse. Planera o gör medvetna val: Hur skall de stå, titta hålla var vilket ljus osv.
Sen kan du fota mer därutöver
Ingen blir glad över 1000 dåliga bilder
Ingen blir gladare över 10 dåliga bilder om det är de enda som finns.

Uppdraget handlar om en heldagsdokumentation, från förberedelser till middag. Då kan man inte planera alla bilder man vill ha. Chansen att få bra bilder är mycket större om han går på impuls och fotar allt han tror kan bli bra, än om han planerar 10 bilder i förväg han ska ta.

När jag fotar bröllop brukar jag ta 2000-3000 bilder. 75 % av dessa är dubletter eller innehåller fula miner, stängda ögon, oskärpa mm. Men 6-700 blir fina bilder som bröllopsparet får. 20-40 av dessa är grymma bilder som platsar i portfolio.
 
ANNONS