Annons

Min/din drömkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

FlyerOne

Aktiv medlem
Det borde egentligen vara enklare, Nikons AF-system ska vara mera likt Minolta/Sonys än Canons. Nikon var mycket snabba på att planka Minoltas... :)

Minns att Minolta gruffade med Nikon om detta, som klarade sig undan genom att ge Minolta ett par andra patent (som sägs inte alls ha motsvarat värdet av detta generella AF-system).

Handlar väl om ifall någon har tillräcklig med kunskap och intresse samt ser tillräcklig lönsamhet i "reverse engineering" av Nikons samt Minolta/Sonys AF-system och sätta en praktiskt användbar adapter i produktion.
 

Digitalbrus

Aktiv medlem
Tänk om man kunde få dioptrijustering på den bakre displayen.
För en annan som numera ser lite kasst vore det smidigt ;-)

//Julle.
 

Alf

Avslutat medlemskap
D810- drömkameran?

Har några betänkligheter, Har haft en D700 som är väldig bra på många sätt i några år och är väldig irriterad över att gummi luckan på sidan åker ut hela tiden. Och inte nog med det. Har varit tvungen att limma gummi delar runt kamera huset flera gånger.
Någon som vet om Nikon har förbättra sig på den fronten? Eller lider de nya kameror av samma problem?
Träffade nyligen en fotograf som jobbar på en hotell i Dominikanska Republiken och använder sin kamera dagligen. Ofta på stranden. Han berättade att även Nikon objektiven har problem med gummi son lossnar. Kanske för att han jobbar i så tuff miljö?
 

Urban Domeij

Avslutat medlemskap
Har några betänkligheter, Har haft en D700 som är väldig bra på många sätt i några år och är väldig irriterad över att gummi luckan på sidan åker ut hela tiden. Och inte nog med det. Har varit tvungen att limma gummi delar runt kamera huset flera gånger.
Någon som vet om Nikon har förbättra sig på den fronten? Eller lider de nya kameror av samma problem?
Träffade nyligen en fotograf som jobbar på en hotell i Dominikanska Republiken och använder sin kamera dagligen. Ofta på stranden. Han berättade att även Nikon objektiven har problem med gummi son lossnar. Kanske för att han jobbar i så tuff miljö?
Jag har sett samma problem med en del andra kameror också, en del äldre, och i synnerhet när man använder dem i Karibien, där luftfuktigheten ofta är omkring nittiofem procent vid temperatur kring trettio grader. Det är inte bara kameror som drabbas. Min tres i Santiago de Cuba, som jag bara använder någon månad om året, måste jag slacka av strängarna på för att inte stallet ska lossna. Limmet mjuknar av den höga fuktigheten.

På kameraklädsel kryper fukten in i själva gummit och gör det mjukare. Så nej, det är inte bara Nikon, och det är nog tveksamt om det går att göra väldigt mycket bättre. Och det handlar nog till en del om att man håller i grejerna, så att även handsvetten kryper in - jag har sett detsamma på handtag till IKEA-knivar och det är pinsamt tydligt på handtagen på cykelstyret.

Och jag vet inte om det kan vara någon tröst, men klädsel av läder och konstläder har också lossnat, även från statusmärken som Leica.

En fotograf jag känner från Santiago de Cuba hade alltid en näsduk emellan när hon höll i kameran, eftersom hon tyckte att den annars blev kladdig. Och alldeles säkert kryper svetten in genom klädseln till limmet som håller den.

Me parece más un problema para profesionales que aficionados o gente que usan sus cámaras sólo para las vacaciones.
 

Tamrock

Aktiv medlem
Jag är modest i mina drömmar. Tycker min 5Dmk3 är nära drömmen. Ett steg bättre ISO-egenskaper och 10 bilder per sekund och jag är nöjd!
jag fotar mycket fåglar och vilda djur och canon 5d3 har aldrig svikit,den har allt jag önskar,helt fantastisk kamera enligt mig,ska man fjanta lite så kanske man kunna ha lite snabbare serietagning men jag lider inte av de på nåt sätt,fotar du fåglar och djur är den helt enkelt grym!
 

Alf

Avslutat medlemskap
Jag har sett samma problem med en del andra kameror också, en del äldre, och i synnerhet när man använder dem i Karibien, där luftfuktigheten ofta är omkring nittiofem procent vid temperatur kring trettio grader. Det är inte bara kameror som drabbas. Min tres i Santiago de Cuba, som jag bara använder någon månad om året, måste jag slacka av strängarna på för att inte stallet ska lossna. Limmet mjuknar av den höga fuktigheten.

På kameraklädsel kryper fukten in i själva gummit och gör det mjukare. Så nej, det är inte bara Nikon, och det är nog tveksamt om det går att göra väldigt mycket bättre. Och det handlar nog till en del om att man håller i grejerna, så att även handsvetten kryper in - jag har sett detsamma på handtag till IKEA-knivar och det är pinsamt tydligt på handtagen på cykelstyret.

Och jag vet inte om det kan vara någon tröst, men klädsel av läder och konstläder har också lossnat, även från statusmärken som Leica.

En fotograf jag känner från Santiago de Cuba hade alltid en näsduk emellan när hon höll i kameran, eftersom hon tyckte att den annars blev kladdig. Och alldeles säkert kryper svetten in genom klädseln till limmet som håller den.



Me parece más un problema para profesionales que aficionados o gente que usan sus cámaras sólo para las vacaciones.

Hej

Jag förstår det där med fruktigheten men jag bor i Sverige och gummi delarna släpper ändå. Ännu värre är gummi luckan till USB som aldrig sitter på plats. Det är därför jag ställde frågan om någon vet om nya Nikon kameror lider av samma problem.
Betalar man 30000 för en kamera förväntar an sig bättre.
 

Alve Henricson

Aktiv medlem
Inga förgreningar och gnäll om befintliga kameror här tack ;)

Det är därför jag ställde frågan om någon vet om nya Nikon kameror lider av samma problem.
Betalar man 30000 för en kamera förväntar an sig bättre.
Ursäkta mitt gnäll :) men det är bra om vi håller oss till temat i den här tråden och skippar klagomål och gnäll om befintliga kameror :)

Temat är: din drömkamera som inte finns och du skulle vilja ha. Det enda kravet är att det ska kunna tillverkas i nära framtid. (Givetvis är det kul att höra en och annan dröm om framtida "kanske möjliga" drömkameror också.)
 

Sabud

Aktiv medlem
Jag önskar att förslagsvis Sony släpper ett digitalt mellanformatshus som direkt lirar med mina Mamiya 7II-gluggar.

Vanliga drömkameror är ett mindre problem, de kommer ju redan med jämna mellanrum;)

/Stephan
 

hne

Aktiv medlem
Vad gäller min drömkamera så vill jag lägga till ett par egenskaper: den ska vara tillverkad helt av metall och glas och bara sitta ihop med skruvar. Inget gummi, plast, läder, lim, nitar eller andra material som har begränsad livslängd eller gör kameran svår att underhålla, öppna eller reparera. Tätas kan den möjligen få göras med silikonsträng på ena sidan som sedan mha skruv pressas mot den andra metall/glasbiten. Borde gå fint att konstruera så det går att fota med ner till någon meter under vattenytan.
 

PMD

Aktiv medlem
En fotograf jag känner från Santiago de Cuba hade alltid en näsduk emellan när hon höll i kameran, eftersom hon tyckte att den annars blev kladdig. Och alldeles säkert kryper svetten in genom klädseln till limmet som håller den.
En beredskapsväska minskar nog problemet. Allas vår drömkamera har förstås å andra sidan inga som helst problem med lossnande gummi. Annars vore det ju inte en drömkamera. :)
 

FlyerOne

Aktiv medlem
--- Allas vår drömkamera har förstås å andra sidan inga som helst problem med lossnande gummi. Annars vore det ju inte en drömkamera. :)
Då blir det inte många kameramodeller som kommer att kunna kvala in som drömkamera...

Kameratillverkarna har en rätt hopplös ekvation att lösa här. Å ena sidan ska klädseln inte komma loss ens efter år av användning. Å andra sidan SKA det gå att få loss klädseln vid service etc., eftersom nära nog alla kameror har skruvar dolda under klädseln. Tillverkarna har provat otaliga gummi/plastblandningar och lim genom åren. En del har lyckats bättre, en del sämre, som vi alla vet.

Ifall man har kravet på att detta problem ska vara löst, så kan jag på rak arm bara komma på fem modeller som klarar detta (Sonys A7-serie). De fixade problemet genom att reducera antalet skruvar till 1/4 av vad som finns i en traditionell DSLR-kamera, och inte placera en enda av dessa under klädseln. Därmed kunde de se till att klädseln sitter som berget.

LensRentals har skrivit en ganska rolig artikel (tycker jag) om hur de stötte på detta. De ville plocka ner en A7R i smådelar, inte för att det var något fel på den utan för att de var så nyfikna på hur Sony hade lyckats klämma in "all that stuff into its little body". :)

Det första de gjorde var att försöka riva av klädseln (eftersom det är vad man normalt behöver göra när man ska serva en kamera). De misslyckades med detta. Kapitalt! Klädseln satt som gjuten i ett stycke med kamerahuset. De skulle nog inte ha lyckats ens ifall de använt ett pneumatiskt betongspett... De fick ge upp. Och först DÅ insåg de att de hade hållit på med att hacka och hugga (eller vad de nu gjorde) alldeles i onödan. Det finns inte en enda skruv under klädseln på dessa kameror, klädseln SKA INTE tas loss bara för att man vill plocka isär kameran av någon anledning.

Ifall någon vill läsa artikeln, så finns en länk här:
http://www.lensrentals.com/blog/2014/01/the-a7r-teardown-a-look-inside-sonys-awesome-full-frame-mirrorless-camera

PS De försäkrar: "No cameras were harmed in the making of this blog post. The camera has been fully reassembled and is functioning normally."
.
 

Dennis_foto

Aktiv medlem
Sony a55 mkII

Jag skulle vilja uppgradera från min nuvarande Sony a57 till en kamera med ungefär samma formfaktor som a55.
Den lilla a55:an hade dock två huvudsaliga problem... den var lite för liten i höjdled för att man skulle kunna hålla i den ordentligt samt hade för kort batteritid eftersom den hade ett mindre batteri.
Båda dessa problem skulle en mkII kunna lösa genom att den presenteras tillsammans med ett passande batterigrepp. Detta batterigrepp är då utformat p s s som det till a99, d v s att batteriet i kameran kan sitta kvar.

Då kan man välja... liten kamera att ta med eller en rejälare med bättre batteritid, rejälare grepp och plats för fler knappar.

Apropå det där med plats för fler knappar... i mkII kan man konfigurera knappar på kameran och knappar på greppet separat. Så i de fall när en funktion finns dubblerad på kamera och grepp så kan man konfigurera om så att den på greppet får en annan funktion. Släng gärna dit små e-ink-paneler vid knapparna så att man kan ändra text eller symbol enligt aktuell konfiguration.

För att leva upp till mkII-designeringen får den autofokusmodulen från a77ii.

Förutom autofokusen ärver den även inställningsmöjligheten för justering av närgräns och bortre gräns för autofokusområdet.
Dessutom får den ett nytt DOF-priority-läge på lägesratten. Då ställer användaren in ett önskat skärpedjup varefter kameran som känner till aktuellt fokusavstånd och brännvidd ställer in bländare och slutartid. Bländare för att komma så nära inställt DOF som möjligt, slutartid för att få korrekt exponering. Om man pillar på exponeringskompensation ändrar kameran slutartid eller ISO, inte bländare.

EVF:en är givetvis avsevärt förbättrad, både vad gäller panel och optik.

Utfällbar och vridbar display liknande den på a57 eller ännu hellre den på a77.

När man ställer in den på manuell fokusering fälls den halvgenomskinliga spegeln undan. Hur det ska gå till i denna lilla kamera vet jag inte, men ska det vara en drömkamera så ska det inte vara så enkelt alla gånger.

Som andra Sonykameror har den WiFi med NFC, behåller gärna GPS:en från a55.
I batterigreppet får det nog plats med en blixtradiosändare.

Sensorstabiliseringen utökas med den trevliga Pentax-funktionen att vridas i takt med jordens rotation så att man enkelt kan ta astrofoton. Det går dessutom att välja halva hastigheten som praktisk kompromiss för astrolandskap. Och behåll den gamla Minoltakontakten för sladdutlösare, man vill ha något enkelt och stabilt i nattmörkret och vinterkylan.

Sensorn ja... vilken upplösning ska den ha? Jag är nöjd med de 16 mp som finns i a57. Om Sony sätter dit en med högre upplösning vore det fint om man kan ställa in den så den skalar ner till ett flertal lägre upplösningar, gärna med både jpeg och råformat.

Priset kan hamna i nivå med a65.
 
ANNONS