Annons

Vilken kompakt systemkamera?

evuhl

Ny medlem
Hej!

Jag ska införskaffa min första kompakta systemkamera och tror att jag nu står och väljer mellan tre finalister:

- Sony A6000
- Olympus OM-D E-M10
- Canon EOS M3

Jag har läst massor med recensioner, men är nybörjare i denna djungel och tycker därmed det är svårt att avgöra vilka kvalitéer och funktioner jag ska lägga störst vikt vid. Jag vill också att det ska vara en prisvärd kamera och väger in priset i mitt val, även om det inte är helt avgörande.

Finns det någon av er mer erfarna fotografer som har kunskap om de ovanstående tre kamerorna? Vilken rekommenderar ni mig att köpa?

Tack för hjälpen!

/Eva
 

unoengborg

Aktiv medlem
Välj någon som har riktig sökare. Dels blir det enklare att hålla kameran stilla om du håller upp kameran mot ögat, så att du kan ta stöd mot huvudet när du tar bilder, dels är det lättare att se vad du håller på med i en riktig sökare än om du bara har skärmen på baksidan att titta på.
Så jag skulle föreslå att du stryker Canon M3, det finns dessutom väldigt lite objektiv som är gjorda för den. Visserligen kan man använda alla moderna Canon objektiv med adapter, men då blir det inte kompakt längre.

Av de återstående två är det sony som har den bästa sensorn, men det finns mer optik att välja på till Olympus.

Titta ävern på Fujifilm XT-10
 

SallyIV

Aktiv medlem
Det är ju budgetberoende vad du kan köpa + vad du vill plåta..

Fuji XE2 och XT10 är två olika skolor, men lika kompetenta.

Fuji är generellt prisade för sin bildkvalitet med JPEG direkt ur kameran, dvs du behöver inte efterjobbba i datorn med RAW filer (en del gillar det kan man säga) och färgbalansera, efterskärpa, ändra tonalomfång mm.

Fuji's optik är likaledes väldigt bra, även deras zoomar som billigt ingår i ett kit ligger klart över konkurrenternas och deras fasta får än bättre recensioner.

Utan objektiv finns det klipp på Fuji XE2:

https://www.cyberphoto.se/info.php?article=xe2&utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_content=xe2&utm_campaign=prisjakt_se

En rejäl genomgång av kameran:

https://www.dpreview.com/reviews/fujifilm-x-e2

Fuji XE2 är föregångaren till XE2S, men med Fuji's unika suppport med firmwareuppdateringar,så släppte man en uppgradering av XE2 till XE2S:

https://www.dpreview.com/news/3187406995/fujifilm-x-e2-firmware-4-00-brings-classic-chrome-and-other-x-e2s-features

-J!
 

Parsi

Aktiv medlem
Kompakt som system är det ju bara Olympusen som är. Det enda som är kompakt med A6000 och M3 är själva kamerahuset.

Det spelar ingen roll att M3 behöver adapter för EF-S och EF objektiv. Det är inte det som gör det mindre kompakt. Det är att du behöver objektiv stora nog för sensorformatet, APS-C. Samma med A6000. Om Canon inte kan göra ett visst objektiv kompaktare som EF-M än EF-S + adapter är de nog inte lika angelägna att tillverka ett sådant. EOS M3 har f.ö. enligt min mening därför det attraktivaste objektivutbudet. Men den har ingen sökare. Det är ett dyrt och inte helt "kompakt" tillbehör.

Fundera lite på hur systemet skall se ut lite i framtiden, hur "kompakt" det blir, och kolla vad det skulle kosta. Verkligt kompakta system är bara Olympus och Panasonic (och Nikon 1, naturligtvis, med ännu mindre sensor). Om det bara behöver vara kompakt med något eller några enstaka små objektiv är helt klart APS-C kameror som A6000, M3 och Fuji's utbud intressant eftersom den större sensorn har fördelar.
 

Josefin_O

Medlem
Vad blev det för kamera? Jag står själv inför samma val och har tittat på de du nämnde men även Panasonic Lumix GX80.
 

matti

Aktiv medlem
Tips (hoppas det är OK) :)

Jag har ett fint Panasonic GX8 system till salu. Kolla annonsmarknaden här på Fotosidan, eller hör av dig. Har fler objektiv än de som ligger där också. Har blivit grymt sugen på Pentax K-1, därav funderingar på systembyte. Hoppas det är OK att tipsa om detta i en tråd så här :)
 

r2d2

Aktiv medlem
Kompakt som system är det ju bara Olympusen som är. Det enda som är kompakt med A6000 och M3 är själva kamerahuset.
Allt är relativt, tex är alla fujis aps-c hus kompakta jämfört med canikon.
Testa fuji säger jag bara vilka underbara kameror de gör och det sjuka är att de gör dem bättre o bättre utan att göra nya.. ja det är sant de släpper nämligen nya mjukvara till sina modeller ett par år efter att modellen lanserats, det innebär ofta att du kan uppgadera genom att uppdatera :) #älskafuji #fujilove
 

matti

Aktiv medlem
Parsi menar nog främst storleken på objektiven med "systemstorlek". Pansonics Leicabrandade telezoom 100-400 är ett bra exempel på den kompakthet som den mindre bildcirkeln hos m4/3 kan innebära på objektivstorlek :)
 

transalp-01

Aktiv medlem
Exempel på kompakt: Panasonic 14/2,5 storlek: 20,5 x 55,5 mm 55 gram
Sätt den på en Panasonic GM1 204 gram så har du en systemkamera inkl. objektiv på 259 gram.

Det kallar jag kompakt!

Vill du ha zoom så har Panasonic ett zoom 12-32 som väger 70 gram.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Pansonics Leicabrandade telezoom 100-400 är ett bra exempel på den kompakthet som den mindre bildcirkeln hos m4/3 kan innebära på objektivstorlek :)
Om man accepterar högre brusnivåer vid sämre ljus är det många kombinationer som blir kompakta. Vill man ha samma resultat blir objektiven ungefär lika stora, oberoende av sensorstorlek/bildcirkel.
 

PeterEskilsson

Aktiv medlem
Visserligen är det bra att läsa specar och recensioner, men inget slår att känna och klämma på kameror hos en välsorterad fotohandlare. Fast det kräver ju att man har en sådan inom rimligt avstånd
 

transalp-01

Aktiv medlem
Rätt ofta är en kompakt systemkamera överlägsen en stor.

Varför?

En kompakt systemkamera har man alltid med sig. Denna stora ligger hemma och samlar damm.
 

Ljushaffaren

Aktiv medlem
Rätt ofta är en kompakt systemkamera överlägsen en stor.

Varför?

En kompakt systemkamera har man alltid med sig. Denna stora ligger hemma och samlar damm.
Det där är en sanning som beror till stor del på hur man ser på foto. För egen del tar jag antingen ingenting med mig, som inte med lätthet ryms i fickan och redan där försvinner även små kameror som Sony RX100 och Panasonic GM1, eller också kan jag lika gärna ta med ett hus med ett par extraobjektiv och då blir kamerans storlek mindre viktig. Sen är jag för den skull inte så glad åt att bära på enorma teleobjektiv och tunga fullformatshus.
 
ANNONS