Annons

On1 raw beta 2018 släpps på fredag.

Produkter
(logga in för att koppla)

Flash Gordon

Aktiv medlem
På fredag 17-10-06 så kommer man kunna ladda ner On1 raw 2018 som testversion eller för befintliga ON1 plus pro användare som en testprogramvara. Den nya skarpa versionen kommer släppas i slutet av Oktober.

Personligen har jag följt ON1 raw sedan första beta-versionen för drygt 1 år sedan. Det har hänt väldigt mycket under den tiden. De har gått från en knappt körbar beta till idag en väl fungerande 2017.6 version som är det jag använder allt oftare.

Eftersom jag har för många raw-konverterare (C1PRO, LR/PS Iridient & On1 raw) har jag bestämt mig för att sluta uppgradera eller använda några av dem. Iridient är den första som ryker.

Jag tror det kan vara av intresse för många att ha en tråd för att diskutera erfarenheter av ON1 raw 2018 och att jämföra var den står jämfört med andra alternativ.

Här deras presentation av On1 raw 2018. Den presenterar i huvudsak nyheterna.
https://www.on1.com/promo/live-event/
 

HYB

Aktiv medlem
Låter bra men jag vore glad om jag kunde använda ON1 Raw 2017 som jag köpt, hur jag än försöker så kraschar programmet vid uppstart. Ingen större hjälp från ON1-support heller....

/HYB
 

light

Aktiv medlem
Utmärkt med en tråd om detta!

Jag har LrCC, och inte så mycket att klaga på där egentligen, men känns inte så bra med prenumerationstjänst. Använder i princip aldrig Photoshop heller.

On1 raw 2018 ser onekligen intressant ut på pappret. Med ny panoramafunktion m.m.

Men jag väntar nu med stort intresse på jämförelsetester med bl.a. Lr.

Sen har jag läst ett antal rätt negativa inlägg om programmet så jag väntar på att få höra om programmet har bättrat sig.

Kanske kommer jag också att pröva på gratis testperiod vad det lider.

Hur som helst, bra att Lr får konkurrens.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
De första versionerna av On1 Raw var inte roliga. Det var mycket som inte fungerade samt många funktioner som saknades.
Det först med de senaste versionerna som det börjar flyta på riktigt bra.
Nu var jag beredd på att det skulle ta tid innan programmet skulle kunna eventuellt ersätta LR.
Fast jag tycker de har närmat sig den punkten väldigt snabbt.

Jag var med när LR släpptes och var betatestare för dem i början. Jag får nog säga att det var minst lika mycket problem med LR och vad gäller funktionalitet de första åren var den mycket snävare.

Vad jag också gillar är hur de jobbar väldigt kundorienterat och deras On1 plus medlemskap är otroligt bra.

Jag har stora förhoppningar på att On1 raw 2018 kommer göra ytterligare framsteg under nästa år mot den punkt där jag förhoppningsvis kan leva utan Adobe.
 

johlie

Aktiv medlem
Fungerar On1 även som DAM, alltså katalogisator etc av bilderna?

Jag har precis börjat fotografera litet mer seriöst och funderar på programvara. Använder än så länge Darktable och är rätt nöjd med det. Det sägs ju dock att såväl MacPhun Luminar som Afifininty skall komplettera med DAM, så jag sitter litet mer på pengarna tills de två, samt On1, verkar mer stabila respektive mer utbyggda.
 
Senast ändrad:

Flash Gordon

Aktiv medlem
Fungerar On1 även som DAM, alltså katalogisator etc av bilderna?

Jag har precis börjat fotografera litet mer seriöst och funderar på programvara. Använder än så länge Darktable och är rätt nöjd med det. Det sägs ju dock att såväl MacPhun Luminar som Afifininty skall komplettera med DAM, så jag sitter litet mer på pengarna tills de två, samt On1, verkar mer stabila respektive mer utbyggda.
Det finns en DAM-funktion i ON1. Fast den fungerar inte som LR som har en egen modul.
Den är mer en del där man kan lägga till nyckelord och betygsätta bilderna. Det går också att lägga bilder i album där de kan sorteras upp efter olika villkor. Till exempel alla bilder med >3stjärnor rödmarkerade och som har nyckelordet barn.
On1 är ganska annorlunda än de flesta andra program. Hela sättet att jobba på är annorlunda. Bästa sättet jag kan beskriva det på är att det har likheter med LR fast med många funktioner lika Photoshop fast enklare att använda. Samtidigt också en modern variant på NIK collection där man kan lägga på fördefinierade recept samt lägga till egna.
Bästa sättet för att se om ON1 raw är något som skulle passa en så måste man lägga ner tid på att gå igenom en del av deras superba tutorials samt testa en del själv hur det fungerar. Det finns en fullt fungerande testversion som fungerar under 30 dagar.

Jag har ägt och testat många raw-program genom åren. On1 är det som jag för tillfället har störst tro på.
Jämfört med Adobe är det ett ganska litet företag. Fast de har rött sig framåt under det gång året förvånansvärt snabbt.
Medan jag tycker att Adobe de senaste åren har tappat takten och blivit väldigt tunga i gumpen. Något som ofta drabbar marknadsledare när de blir feta och självgoda.
 

karlstrom69

Aktiv medlem
Jag gillar verkligen ON1 Photo Raw och ver.2018 blir riktigt bra hoppas jag. Ser speciellt fram emot deras nya funktioner Panorama stitching och Versions (skapa flera versioner av ett foto) som jag har saknat. Sen att de lägger till HDR också är ett trevligt plus:)

Det känns som att nya versionen kommer att vara ett komplett program för mina behov. Kommer definitivt att uppgradera.

Instämmer i vad Flash Gordon sa om Tutorials. ON1 har massor av bra Tutorials på Youtube
 

johlie

Aktiv medlem
Tack för svaren, Flash Gordon och karlstrom69,

kan man även redigera jpg:er? Ibland är jag lat och gör bara småputs på jpg för oviktigare saker, och ibland framkallar jag raw.

Om de har en bra DAM låter det som ett mycket bra program.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
För ett tag var LR absolut den bästa programvaran för mig. De var innovativa och programvaran väldigt enkel att använda.
Fast det var några år sedan. När jag fotade med Canon 5Ds R såg jag de gjort ett uselt jobba att dra ut det bästa från den kameran. En egen kameraprofil gav ett betydligt bättre DR.
När jag sedan gick över till fuji var de sämst i klassen.
Min egen uppfattning av läget är ett LR/PS behöver en renovering.
Efter jobbat många år inom IT vet jag att all kod har sina grundbultar. De skapas och slås fast vid en teknik som är beroenden på dåvarande teknik och teknologi. Detta skapar en grund till resten av bygget som senare kan vara svår att komma runt.
Det gör att vissa grundbultar är så fundamentala att man inte kan komma runt svagheter utan att renovera hela bygget från grunden.
Jag tror att LR lider av detta. Deras första beta var släppt för 11 år sedan
Det händer mycket under 11 år som förändrar förutsättningarna.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Tack för svaren, Flash Gordon och karlstrom69,

kan man även redigera jpg:er? Ibland är jag lat och gör bara småputs på jpg för oviktigare saker, och ibland framkallar jag raw.

Om de har en bra DAM låter det som ett mycket bra program.
Alla filtyper hanteras som icke-förstörande. Det vill säga att alla förändringar du gör ligger som instruktioner ovanpå den ursprungliga filen. Efter du redigerat måste du spara om en export som blir en variant av en ursprungliga filen. Detta alltså om du vill dela ut bilden eller spara en version. Vil du bara förändra bilden och sedan låta den ligga i ON1 så ligger den kvar där med grundfilen plus alla instruktioner du gjort för att förändra bilden. LR fungerar på samma sätt.
Det påverkar alltså aldrig originalfilen. Speciellt viktigt när det gäller jpg. Eftersom den påverkas negativt varje gång du sparar en förändring av en av en jpg fil. Varje gång samma fil sparas om blir den sämre eftersom normal jpg är förstörande. Man förlorar data varje gång man sparar om en förändrad fil.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Hej!

Jag har PC och senaste versionen av ON1, programmet startar så att startbilden syns men kraschar sen. Tråkigt är det, skulle vilja prova programmet. LR och Photoshop CC funkar bra
Jag kör Mac som numera fungerar helt OK. Inte fler krascher än jag har med LR och mycket bättre än C1Pro där jag ofta har krascher när jag vill importera nya bilder.

Kanske du skall se till att helt avinstallera On1 och sedan lägga på den helt på nytt.
Vad kan vara känsligt är om man ber den lägga till bilder i katalogen för snabbare åtkomst. Jag har drygt 65000 bilder och det tog den några dagar att gå igenom allt. Under den tiden kämpade programmet och datorn hårt. Under den tiden var programmet riktigt slött och kraschade ofta.

Jag har viss förståelse för att mjukvarutillverkarna har svårt att få alla kombinationer av hårdvara även i macdatorerna att fungera felfritt. Fast här är kombinationerna per datormodell åtminstone begränsade.
För PC måste det vara ändå svårare då antalet kombinationer måste börja vara nära oändligheten.
Att de flesta andra säger deras C1PRO fungerar perfekt får jag väl acceptera fast min gör det verkligen inte. Har installerat om flera gånger fast det är lika instabilt. Importera filer utan krascher är nästan omöjligt. Den verkar också hantera X-trans filer väldigt långsamt. Är det mitt grafikkort, min processor eller x-trans filer som ger problem. Jag vet inte och det har varit samma bekymmer under flera versioner. Datorn skickar krsaschfiler varje gång och har gjort det under det senaste året. Fast det har inte blivit bättre.
Så ge dig på On1 support. De har åtminstone gett mig bra support så här långt.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Varför behöver tillverkarna av råkonverterare stödja viss hårdvara i datorn? Räcker det inte att använda publicerade API:er?
När man följer buggrapperterna vid betatestande så ser man att det ofta hänger ihop med någon speciell variant av hårdvara.
Tillverkaren har ju ofta sett till att programmet fungerar hyfsat i sitt alfa-testande.
 

afe

Aktiv medlem
Förmodligen för att de vill använda GPU:n för att snabba upp beräkningarna, och då måste man ta hänsyn till hårdvaran.
 

PMD

Aktiv medlem
Aha. Ok, operativsystemen brukar väl inte erbjuda några standardanrop för användning av GPU:er, antar jag.

Men de borde ju göra det. Speciellt som GPU:er kan användas till en hel del numera. OpenCL tycks vara något som kan bli nåt så småningom.
 

afe

Aktiv medlem
Ja, många använder OpenGL, men alla grafikkort stöder inte allt som ingår i OpenGL och det är det som måste hanteras.
 
ANNONS