Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Äkta foto

Produkter
(logga in för att koppla)

Astacus

Aktiv medlem
Har för mig att det betyder att korten är framställda på fotopapper medan ”vanliga” vykort är framställda på tryckeri, på samma sätt som bilder i böcker.
 

Mashavet

Aktiv medlem
Gamla vykort har en enorm "upplösning". Inga rasterprickar där inte. Jag har använt förstoringsglas ock läst texten på skyltar som har varit knappt 1 mm höga. Skulle aldrig gå på ett modernt vykort.
 

mombasa

Aktiv medlem
Har för mig att det betyder att korten är framställda på fotopapper medan ”vanliga” vykort är framställda på tryckeri, på samma sätt som bilder i böcker.
Alldeles riktigt! Precis som du skriver, allt som oftast synnerlig hög "upplösning". Det satt finkornig film i kamerorna när vykortsfotograferna var ute på jobb. En pärla bland dessa var Elliord Mattsson, legendaren från Spillersboda. Inget var tillräckligt obetydligt för att gå honom förbi.
 
ANNONS