Annons

Motion i partikongress för att förbjuda utomhusfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

BeBest

Aktiv medlem
Tack Kamera & Bild för artikeln.

http://www.vansterpartiet.se/assets/A-motioner-kongress2018.pdf

Ett förbud mot fotografering utomhus på allmän plats i hela Sverige; för att få fotografera med mobilkamera, stillbildskamera, filmkamera eller electric news gathering - kit utomhus behövs polisens tillstånd.
Som tur var blev motionen avslagen. Något annat var väl inte heller att förvänta.
Motionären har tack vare stolleriet fått sin kvart i rampljuset och bör väl hädanefter utan saknad kunna förpassas ut i de djupare skuggorna.
 

MisterMustard

Aktiv medlem
Det var ju ganska roligt måste jag säga. Undrar om han är seriös eller så tokig som det låter.

Motionen börjar starkt:
"Det förekommer i Sverige skjutjärnsjournalistik där grävande reportrar använder
tv kameror och andra medier för att utkräva politikers avgång, detta är systemhotande och undergräver
den demokratiska processen..."
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Motionen börjar starkt:
"Det förekommer i Sverige skjutjärnsjournalistik där grävande reportrar använder
tv kameror och andra medier för att utkräva politikers avgång, detta är systemhotande och undergräver den demokratiska processen..."
Paradoxalt nog riskerar han sin egen avgång med denna inställning. Kanske inte för motionen i sig, men VP måste ju ifrågasätta vad det är för gök och vad mer han kan ställa till med. Både rent praktiskt men även förtroendemässigt...
 

Gimbal

Aktiv medlem
Så man skulle förbjuda allmän fotografering främst för att inte politiker som beter sig olämpligt ska fastna på bild. Detta är alltså ett förslag från en politiker. Snacka om att se om sitt eget hus.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Som tur är behöver varken vi eller resten av världen vara oroliga för att motionen skulle gå igenom på något sätt.
Och dessutom vet vi nu vilket namn som inte har alla pixlarna på sensorn. :D
 

TBone

Aktiv medlem
Man ska inte fästa för stor vikt vid enskilda stollemotioner på partistämmor. De flesta partier har fri motionsrätt på sina stämmor. Det man ska vara orolig för är stolliga motioner som går igenom (eller har en betydande samling knasbollar med sig även om det inte är en majoritet).
 

Jewster

Aktiv medlem
För den som letar febrilt efter hela texten i ovanstående länkade PDF: Scrolla till sidan 36 (A66).

What´s up med det här då, som står i motionen?

"... I USA har ett förbud mot utomhus fotografering gjorts i staden New York där måste man be om tillstånd av polisen för att få filma eller fota utomhus..."

Såklart inte.
Vad jag kan läsa mig till har USA och New York lagar väldigt lika våra. Med fötterna stadigt planterade på offentlig plats får du fotografera (i princip) vad- och vem som helst.

Någon som känner till vilken eventuella regel som motionsställaren fått om bakfoten?
 

Bofoto2

Aktiv medlem
Det var ju ganska roligt måste jag säga. Undrar om han är seriös eller så tokig som det låter.

Motionen börjar starkt:
"Det förekommer i Sverige skjutjärnsjournalistik där grävande reportrar använder
tv kameror och andra medier för att utkräva politikers avgång, detta är systemhotande och undergräver
den demokratiska processen..."
Sätt P direkt och förbjud journalistyrket.

Och så ett falskt påstående:
"I USA har ett förbud mot utomhusfotografering gjorts i
staden New York där måste man be om tillstånd av
polisen för att få filma eller fota utomhus"

hoppsan blev inte först med citatet........

https://everydayaperture.com/law/

I länken tas det upp en del påståenden som bemöts ( som man kan stöta på överallt):
"If you want to take my picture, you’ll need to get my permission first"
"It’s against the law to take photographs of kids on the street"
"You can’t take photographs in the New York City subway"
"It’s against the law to take pictures of police"
"You can’t take pictures of buildings or bridges"

Observera att det kan finnas vissa skillnader på lagen från land till land.

Om jag har fattat rätt så finns det numera två lagar här, Sveriges rikes lag och Facebook lagen.
Ett exempel:
För 5-6år sen bodde min mamma på ålderdomshem. En gång när jag var på väg dit såg jag en avåkning, jag stannade och hjälpte grabben, sen tog jag några bilder. väl framme vid ålderdomshemmet träffade jag hans tjej och visade bilderna för henne. Jag tror hon fick bilderna till telefon. Nästa gång jag besökte mamma kom tjejen fram till mig och sa att hon ville prata med mig utomhus. Ok, hon var arg och sa att jag hade fotograferat men inte hjälpt grabben och jag skulle radera bilderna. Jag skrattade och sa nej och att jag faktiskt hjälpt grabben. Hon försvann arg.

Det är Facebook lagen, och den nästlar nog in sig mer och mer i Sveriges rikes lag. Politikern var bara tidigt ute och försökte med ett totalförbud mot fotografering i ett enda steg.
 

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
What´s up med det här då, som står i motionen?

"... I USA har ett förbud mot utomhus fotografering gjorts i staden New York där måste man be om tillstånd av polisen för att få filma eller fota utomhus..."
Jag tycker att det är verkligen lustigt att Vänsterpartiet, som annars brukar vara så glada i att kritisera USA (vare sig det är rätt eller inte) plötsligt lyfter fram USA som ett föredöme!
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
För den som letar febrilt efter hela texten i ovanstående länkade PDF: Scrolla till sidan 36 (A66).

What´s up med det här då, som står i motionen?

"... I USA har ett förbud mot utomhus fotografering gjorts i staden New York där måste man be om tillstånd av polisen för att få filma eller fota utomhus..."

Såklart inte.
Vad jag kan läsa mig till har USA och New York lagar väldigt lika våra. Med fötterna stadigt planterade på offentlig plats får du fotografera (i princip) vad- och vem som helst.

Någon som känner till vilken eventuella regel som motionsställaren fått om bakfoten?
Det finns väl lite reglar kring byggnader som vi inte har i Sverige, men rent allmänt är det ju tillåtet att plåta på gatan i New York.
 

larsborg

Aktiv medlem
Vänsterpartiets medlem i Växjö har haft en motion, som inte partiet står bakom.
Jag trodde alla i det partiet var inskolade i samma lära?
Kan det bli möjligt, att förbjuda vänsterpartister på allmän plats, även dagtid 1:a maj?
 

martinot

Aktiv medlem
Jag tycker att det är verkligen lustigt att Vänsterpartiet, som annars brukar vara så glada i att kritisera USA (vare sig det är rätt eller inte) plötsligt lyfter fram USA som ett föredöme!
OT-varning:

Jo, A78 var väl kanske en mer klassisk motion i lite mer sann VP-anda.

A78 ULRICEHAMN

Internationell politik

Kuba har dragit ett tungt lass i kampen mot imperialism och kolonialism. Kuba har gjort insatser i södra Afrika t.ex. insatser i kriget i Angola. Kubas insatser var starkt bidragande till att den dåvarande apartheid-regimens armé blev besegrad i Angola. Sydafrikas f.d. president och frihetskämpe Nelson Mandela framhöll att Kubas insatser var starkt bidragande till att förutom Angola även Namibia och Sydafrika blev befriat.

Kuba har varit utsatt för sanktioner från USA och övriga västvärlden under ca 50 år, trots det har Kuba utbildat en stor mängd läkare och övrig sjukvårdspersonal. Kuba har fortsatt sitt internationella arbete och många läkare från olika länder i tredje världen har fått sin utbildning i Kuba. I Latinamerika har Kuba ett gott anseende bland de progressiva staterna. Vi skulle kunna lära oss mycket av det kubanska folkets och regeringens erfarenheter. Det är tid för Vänsterpartiet att ta reda på hur utvecklingen framskrider i Kuba.

Yrkande

att Vänsterpartiet tillsätter en grupp som har till uppgift att skapa möjligheter för att utveckla goda förbindelser med det styrande partiet i Kuba

att Vänsterpartiet arbetar för att därefter skapa fler kontakter med progressiva partier i Latin- Amerika
 

PMD

Aktiv medlem
Det var ju ganska roligt måste jag säga. Undrar om han är seriös eller så tokig som det låter.

Motionen börjar starkt:
"Det förekommer i Sverige skjutjärnsjournalistik där grävande reportrar använder
tv kameror och andra medier för att utkräva politikers avgång, detta är systemhotande och undergräver
den demokratiska processen..."
Du och jag har kanske inte riktigt samma föreställning som motionären om vad som är "den demokratiska processen" ...
 

Jaeron

Aktiv medlem
Ett tangerande men mycket allvarligare hot är de föreslagna förändringar i grundlagen som går ut på att begränsa yttrande- och tryck-friheten.
Som jag uppfattar det kan inskränkningarna bli stora vilket också berör oss fotografer!
Hur sätta stopp för det?
Ska vi vara rädda?
 
ANNONS