Annons

Bildrättigheter

Produkter
(logga in för att koppla)

ErlandH

Aktiv medlem
Jag kan givetvis inte svara för de bilder där fotografen fuskat så nej jag hävdar inte att "att alla bilder märkta ”editorial” på Gettys/Istock är tagna utan att fotografen interagerat med personerna"
Det räcker ju att ta en snabb titt på Gettys startsida för redaktionella bilder (https://www.gettyimages.se/editorial-images#) för att se att du är helt ute och cyklar när du tror att "editorial" hos Gettys innebär att fotografen inte får interagera med personerna hen fotograferar.
 

iSolen.se

Guest
Det räcker ju att ta en snabb titt på Gettys startsida för redaktionella bilder (https://www.gettyimages.se/editorial-images#) för att se att du är helt ute och cyklar när du tror att "editorial" hos Gettys innebär att fotografen inte får interagera med personerna hen fotograferar.
Du har tydligen inte alls förstått när man får och när man inte får interagera eller så fördummar du dig för att driva någon diffus poäng och hoppas att jag ska göra någon felformulering som du kan skjuta in dig på.

Om du köper bilder varje dag så borde du förstå och även kunna förklara problemet med haitibilden samt manipulering (vid fototillfället) så alla andra också ser att du förstår.

Ha en trevlig eftermiddag, det ska jag.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Du har tydligen inte alls förstått när man får och när man inte får interagera eller så fördummar du dig för att driva någon diffus poäng och hoppas att jag ska göra någon felformulering som du kan skjuta in dig på.
Tvärtom. Jag förstår väldigt väl när man få och inte får interagera, vilket jag också klargjort flera gånger i diskussionen: Det beror på kontexten, inte på om bilden är märkt "editorial" eller inte.

Därför har jag också flera gånger gett dig chansen att förtydliga och/eller rätta till ditt påstående i #30, nämligen att "det är ok att fota människor utan modell release om du fotar redaktionellt (=editorial) och om du inte arrangerat/påverkat folk i bilden". Jag till och med föreslog att jag skulle ha misstolkat dig, men du tycktes framhärda i att detta var korrekt.

Om jag förstår ditt senaste inlägg rätt är vi nu alltså överens om att det du skrev i #30 var felaktigt och att bilder som är märkta "editorial" på Gettys mycket väl kan vara (och ofta är) arrangerade?
 

iSolen.se

Guest
Tvärtom. Jag förstår väldigt väl när man få och inte får interagera, vilket jag också klargjort flera gånger i diskussionen: Det beror på kontexten, inte på om bilden är märkt "editorial" eller inte.

Därför har jag också flera gånger gett dig chansen att förtydliga och/eller rätta till ditt påstående i #30, nämligen att "det är ok att fota människor utan modell release om du fotar redaktionellt (=editorial) och om du inte arrangerat/påverkat folk i bilden". Jag till och med föreslog att jag skulle ha misstolkat dig, men du tycktes framhärda i att detta var korrekt.

Om jag förstår ditt senaste inlägg rätt är vi nu alltså överens om att det du skrev i #30 var felaktigt och att bilder som är märkta "editorial" på Gettys mycket väl kan vara (och ofta är) arrangerade?
Om du tillämpar den striktare regeln kommer du klara dig så den generella regeln gäller: interagera inte. Observera men delta inte.

Om du interagerar måste det vara kristallklart att det inte är iscensatt. Flera bildbyråer tillåter inte detta heller utom för utvalda fotografer. 99% av fotograferna kan inte ladda upp porträttbilder på kändisar tex till ovan nämnda bildbyråer.

Vidare finns regler om folkmassor om du vill diskutera den saken, frågan är närliggande.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Om du interagerar måste det vara kristallklart att det inte är iscensatt. Flera bildbyråer tillåter inte detta heller utom för utvalda fotografer. 99% av fotograferna kan inte ladda upp porträttbilder på kändisar tex till ovan nämnda bildbyråer.
Mycket intressant. Eftersom jag inte brukar vara inne och rota i den delen av Gettys sajt, kan du hjälpa mig med en länk till de här reglerna? Skulle vara intressant att se hur Getty formulerar regelverket för de fotografer som inte är "utvalda".
 

iSolen.se

Guest
Mycket intressant. Eftersom jag inte brukar vara inne och rota i den delen av Gettys sajt, kan du hjälpa mig med en länk till de här reglerna? Skulle vara intressant att se hur Getty formulerar regelverket för de fotografer som inte är "utvalda".
Gräva är väl din specialitet, men du som storköpare sen så många år måste väl ändå ha reglerna klara för dig istället för att förlita dig på tyckare och vanliga leverantörers erfarenheter via underkännanden?

Vad hände med haiti? ;-)

Och varför en ekonomisk fråga, varför köper du från Getty och inte IStock?
 

afe

Aktiv medlem
Det är skillnad på rena nyhetsbilder (av den typen som togs bl.a. på Haiti) och andra dokumentära bilder (som tas för allehanda reportage och annat). I reportagesammanhang är det inte det minsta ovanligt (eller konstigt) att bilder är arrangerade. Det som gäller för bildbyråer är inte tillämpligt för all fotografering, även om Ola ofta tycks tro det ...
 

ErlandH

Aktiv medlem
Gräva är väl din specialitet, men du som storköpare sen så många år måste väl ändå ha reglerna klara för dig [...]
Och varför en ekonomisk fråga, varför köper du från Getty och inte IStock?
Jag är inte "storköpare sen så många år" och köper inte bilder från Getty. Det där är bara något som du, av någon obegriplig anledning, har fantiserat ihop.

Jag förutsätter att det där tjafset om att "Om du interagerar måste det vara kristallklart att det inte är iscensatt. Flera bildbyråer tillåter inte detta heller utom för utvalda fotografer" också bara är något du har hittat på, eftersom du svarar så undvikande när jag ber om en länk till reglerna så att jag kan läsa dem själv.
 

iSolen.se

Guest
Jag är inte "storköpare sen så många år" och köper inte bilder från Getty. Det där är bara något som du, av någon obegriplig anledning, har fantiserat ihop.

Jag förutsätter att det där tjafset om att "Om du interagerar måste det vara kristallklart att det inte är iscensatt. Flera bildbyråer tillåter inte detta heller utom för utvalda fotografer" också bara är något du har hittat på, eftersom du svarar så undvikande när jag ber om en länk till reglerna så att jag kan läsa dem själv.
Det kan bero på att du själv skrivit att du jobbat i 40 år och köper dagligen. Du har väl flyttar något komma någonstans, eller utryckt dig luddigt så att man kan missförstå det du skriver, som vanligt, taktiken roar dig av någon anledning, så kan du säga "nu hittar du på", "så har jag aldrig sagt". Vi pratade väl om getty och så klämde du till med att du köper dagligen. Bryr mig inte om vilket.

De interna reglerna ...varför ska jag hjälpa dig med dem? Det blir bara att jag matar rättshaveristen. Jag utsätts dagligen för deras regler och tidigare Shutters, Fotolia (Adobe) osv via inspektionsprocessen. Jag hittade dem inte (externt eller internt) ("dem" syftar på reglerna) via googling resp på interna wikin igår så du får vänta lite om jag ens orkar. Jag tror du egentligen har koll men bara vill tjafsa för att jag uttryckt mig dåligt eller vagt.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Så ser det ut för mig också och jag laddar upp till istock. Visserligen går bilderna till getty också men det är för att jag är exklusiv.
Jaa du. Det här är okänd mark för mig, så att fråga mig hur det ena eller andra fungerar i detta sammanhang, är fullständigt lönlöst, där är du den som kan bidra med något, oss emellan.
 

iSolen.se

Guest
Jaa du. Det här är okänd mark för mig, så att fråga mig hur det ena eller andra fungerar i detta sammanhang, är fullständigt lönlöst, där är du den som kan bidra med något, oss emellan.
Det är inte helt lätt att veta, det finns många kontoformer och de har nyligen gjort enorma ändringar.

Att få leverera till Getty är svårt, det är bara en bråkdel av fotograferna som får levera direkt dit. Dessutom har Getty och IStock slagit ihop många delar av sina plattformar. Lägg till att marknadsförarna gärna kallar allt Getty...det är väl en process till att allt ska bli samma bolag.

Du kom in via en inbjudan via 500px, jag har inte sett den vägen mer än det som dyker upp i forumen, ungefär som du.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Du kom in via en inbjudan via 500px, jag har inte sett den vägen mer än det som dyker upp i forumen, ungefär som du.
Nja, jag skickade faktiskt in på uppmaning av dig (var det väl ?) sex (6) mobilbilder och jag tänkte att jag kan väl göra ett försök, men jag hade inga förhoppningar om att bli accepterad. Så fel jag hade.

Vad det avser 500 px så har jag lagt upp bilder och licensierat dom tidigare, på något som 500 px kallade för marketplace. Därefter började 500 px att samarbeta med Gettys, som i sin tur valde ut några av mina bilder till sin bildbyrå, på den vägen är det.

Vilken typ av bilder skall man skicka in egentligen !? Jag har en del mobilbilder (att börja med) som jag tänkte skicka in, men jag vill inte att det skall sitta en stackare och slita sitt hår över de bilder jag skickar in, och att jag i förlängningen blir avstängd från Gettys p gr av undermåligt bildmaterial (i parti och minut).
 
ANNONS