Annons

Tamron 17-28 f/2,8 för Sony

Produkter
(logga in för att koppla)

Spygg

Aktiv medlem
Nu går det att förbeställa Tamrons nya 17-28 f/2,8 som är specialtillverkad för oss med Sony-hus. Den verkar lika bra som 28-75:an i samma serie, och är till och med skarpare än Sonys 16-35/f2,8 GM i både 17mm och 28mm. Dock har de dragit upp prislappen rejält i Sverige, då den kostar 12 papp här, jämfört med 900 USD i Amerikat. Irriterande, även om den fortfarande kostar mindre än hälften av Sonygluggen (som förvisso både har mer vidvinkel och mer tele, men ändå!).
https://www.youtube.com/watch?time_continue=1&v=__NvUK7MHAE
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Tamron har haft för vana att ha höga introduktionspriser och sedan sänka. Nu har 28-75 FE varit oerhört populär och nobbat denna trend men å andra sidan har det inte varit mycket konkurrens. På vidvinkelsidan är det lite annorlunda då f/2,8 inte är lika kritiskt och Sonys f/4 vidvinkel är rätt OK.
 

PerK

Aktiv medlem
Första testen inte OK

När det gäller de första testen (ofta från Youtube-fräsare och/eller märkesambassadörer) ger jag inte mycket för dem och deras hallelulja-hojtande. Avvakta till de riktiga objektivtestarna med integritet har haft tid att göra sitt jobb är mitt råd. Dessutom: T.ex. Sony 16-35/4 är ett utmärkt objektiv som också kan köpas begagnat.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
När det gäller de första testen (ofta från Youtube-fräsare och/eller märkesambassadörer) ger jag inte mycket för dem och deras hallelulja-hojtande. Avvakta till de riktiga objektivtestarna med integritet har haft tid att göra sitt jobb är mitt råd. Dessutom: T.ex. Sony 16-35/4 är ett utmärkt objektiv som också kan köpas begagnat.
Vilka är dessa testare som går att lita på? Och på vilka grunder baserar du att den tyska recensionen inte är pålitligt?

/Stefan
 

Sabud

Aktiv medlem
Vilka är dessa testare som går att lita på? Och på vilka grunder baserar du att den tyska recensionen inte är pålitligt?

/Stefan[/QUOTE]

Jag tar mig friheten att ha en synpunkt ;)

Att detta test presenteras samtidigt som man kan förboka optiken har noterats av ganska många. Själv är jag intresserad men kommer vänta till optiken testas av de jag brukar följa (DxO, Dpreview,LensRental,etc,etc)

/Stephan
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Jag tar mig friheten att ha en synpunkt ;)

Att detta test presenteras samtidigt som man kan förboka optiken har noterats av ganska många. Själv är jag intresserad men kommer vänta till optiken testas av de jag brukar följa (DxO, Dpreview,LensRental,etc,etc)

/Stephan
Den egna åsikten är absolut det viktigaste. Vissa parametrar som vissa tycker är mindre viktiga kan vara det som fäller så att jag personligen inte vill köpa den.
Ska du vänta på att DxO och lensrentals ska testa den så lär du få vänta länge.
Bästa typen av testare är de som fotar samma sak som en själv och testar "rätt" saker. Sen gillar jag dom som diskuterar och resonerar kring deras egna fynd. Sånt "svammel" brukar gå förlorat i en textrecebsion som i typ.en fototidning och därför anser jag det är bra att väga in vad YouTubers har att säga. Lyssna, sålla och dra egna slutsatser.
Själv lär jag köpa den, men väntar nog tills introduktionspriset försvunnit.

/Stefan
 

tumlaren

Aktiv medlem
Nu går det att förbeställa Tamrons nya 17-28 f/2,8 som är specialtillverkad för oss med Sony-hus. Den verkar lika bra som 28-75:an i samma serie, och är till och med skarpare än Sonys 16-35/f2,8 GM i både 17mm och 28mm. Dock har de dragit upp prislappen rejält i Sverige, då den kostar 12 papp här, jämfört med 900 USD i Amerikat. Irriterande, även om den fortfarande kostar mindre än hälften av Sonygluggen (som förvisso både har mer vidvinkel och mer tele, men ändå!).
https://www.youtube.com/watch?time_continue=1&v=__NvUK7MHAE
Tänk på att momsen inte finns med i priset i USA, detta läggs alltid på efteråt vid köp. Så priset blir inte 900 usd utan lite till, hur mycket vet jag inte då jag inte vet hur många procent deras moms ligger på.
 

Hasse Sony Larsson

Avslutat medlemskap
Tamron har haft för vana att ha höga introduktionspriser och sedan sänka. Nu har 28-75 FE varit oerhört populär och nobbat denna trend men å andra sidan har det inte varit mycket konkurrens. På vidvinkelsidan är det lite annorlunda då f/2,8 inte är lika kritiskt och Sonys f/4 vidvinkel är rätt OK.
Blir lite nyfiken på vem är Tamron?

Det är väl olagligt i Sverige att ett företag bestämmer utpriset konsumentpriset åt andra företag. Alltså jag menar att alla butiker bestämmer själva priset när de ska sälja produkter, utom kanske mjölk?
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Blir lite nyfiken på vem är Tamron?

Det är väl olagligt i Sverige att ett företag bestämmer utpriset konsumentpriset åt andra företag. Alltså jag menar att alla butiker bestämmer själva priset när de ska sälja produkter, utom kanske mjölk?
I sådana fall vore det uppskattat om du orkade ta det till rättslig prövning då i stort sett alla nya foroprodukter har samma introduktionspris överallt i Sverige.
 

Leica-M-gubben

Aktiv medlem
Troligtvis har generalagenturen ett rekommenderat utpris till slutkunden som alla återförsäljare följer för att slippa konkurrera med varann. Kallas ibland för kartell.
 

Spygg

Aktiv medlem
Tänk på att momsen inte finns med i priset i USA, detta läggs alltid på efteråt vid köp. Så priset blir inte 900 usd utan lite till, hur mycket vet jag inte då jag inte vet hur många procent deras moms ligger på.
I New York ligger momsen (city+state tax) på strax under 9 procent, så slutpriset hamnar där på 977 usd, vilket i svenska pengar är strax under 9100 kronor, så skillnaden är fortfarande för stor, kan jag tycka.
 

Znutt

Aktiv medlem
I New York ligger momsen (city+state tax) på strax under 9 procent, så slutpriset hamnar där på 977 usd, vilket i svenska pengar är strax under 9100 kronor, så skillnaden är fortfarande för stor, kan jag tycka.
Beställer man den via nätet till en stat där butiken ej har verksamhet betalar man förr ialafall ingen state tax :)

Tråkigt att den är så dyr... Kanske den finns till bra pris i England så småning om
 

ErlandH

Aktiv medlem
I New York ligger momsen (city+state tax) på strax under 9 procent, så slutpriset hamnar där på 977 usd, vilket i svenska pengar är strax under 9100 kronor, så skillnaden är fortfarande för stor, kan jag tycka.
Fast du ska kanske räkna med svensk moms om du jämför med svenska priser. 900 USD är 8550 SEK, plus moms är 10700 SEK.
 

JoakimOlsson

Aktiv medlem
.....

Dessutom: T.ex. Sony 16-35/4 är ett utmärkt objektiv som också kan köpas begagnat.
Vad jag har sett är 16-35/4 riktigt dåligt mot den längre änden.
Men visst, som ett 16-24 är det absolut helt OK. Speciellt om man bländar ner några steg.
Men då kan man ju lika gärna köpa typ ett gammalt Canon 17-40.

Canons flera generationer gamla glugg verkar spöa eller matcha Sony's på de flesta brännvidder, förutom i hörnen på vidvinkelsidan.
Så utmärkt? Nja... det är inte ordet jag skulle använda för Sony's 16-35 f4.

Därför har jag själv inte köpt 16-35 f4 men väntar tålmodigt på en prisvärd, mindre/lättare, vidvinkelzoom med E-mount - så Tamrons 17-28 är högintressant.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Förstår inte riktigt hur Tamron har lyckats göra en 17-28/2,8 i den storleken och med filterdiameter på 67mm, andra FF brukar ju ligga på filter 77mm och då ofta med f/4
 
ANNONS