Annons

Redigera & spara bilder i Lightroom kvalitet

Produkter
(logga in för att koppla)

Melmis

Aktiv medlem
Hej.

I vilka kvaliteter bredd, längd & dpi sparar ni era bilder när ni har redigerat klart era bilder i Lightroom?
När ni ska exportera över dem, under "ange storlek för bild"

Både när det gäller att bilderna ska visas på skärm eller framkallning upp till ca 70x100.

Jag skickar bilder till mina bröllopskunder digitalt via en länk så de kan ladda ner bilderna till sin dator.
Känns lite onödigt att skicka fullstora bilder, då de både blir väldigt mycket diskutrymme (kan bli 300 bilder) som går åt för kunden, plus att det är ju inte många bilder dem framkallar i 70x100 av alla de som skickas.

Hur gör ni?

Mycket tacksam för alla era svar, tips & råd :)
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Jag sparar rutinmässigt redigerade bilder för web och skärm som jpg med 2048 pixlar på långa sidan, 120 dpi och i färgrymden sRGB.

Om bilderna ska skrivas ut i en viss storlek är det bäst att spara dem i den storleken med en upplösning av 240 dpi.

70cm x 100cm blir 6614 x 9449 pixlar vid 240 dpi.
 

alfin

Aktiv medlem
Jag sparar rutinmässigt redigerade bilder för web och skärm som jpg med 2048 pixlar på långa sidan, 120 dpi och i färgrymden sRGB.

Om bilderna ska skrivas ut i en viss storlek är det bäst att spara dem i den storleken med en upplösning av 240 dpi.

70cm x 100cm blir 6614 x 9449 pixlar vid 240 dpi.
Vilka maskiner printar i 240 ppi? Du förstår att bilderna interpoleras till printerns utskriftsupplösning, eller hur?
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Vilka maskiner printar i 240 ppi? Du förstår att bilderna interpoleras till printerns utskriftsupplösning, eller hur?
Eftersom TS inte vet vilken skrivare kunden kommer att använda så vet han heller inte vilken upplösning som behövs. Därför jag skulle välja 240 dpi.

Bilden måste samplas upp i vilket fall som helst för få kameror har så många pixlar som behövs, och som du säger, kommer skrivaren att sampla upp filen om det krävs högre upplösning.

Det är så jag förstår det i alla fall.
 
ANNONS