Annons

Blivit publicerad i almanacka

Produkter
(logga in för att koppla)

fotobollfoto

Aktiv medlem
GDPR är teknikneutral och gäller därmed även tryckta personuppgifter. Om jag förstått det rätt är dock detta en reklamkalender och då har redan andra nämnt lagen om bild i reklam.
Enligt GDPR har den som vars personuppgifter finns lagrade rätt att begära att de raderas. Hur funkar det i praktiken med de sålda kalendrarna? Är köparen plötsligt personuppgiftsombud?

Håller med. Enklare att använda lag om namn och bild i reklam när det är det som saken handlar om.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Nu handlar det inte om bilden i sig. Fotografen har sålt sin bild till almanackstryckaren.
Olovlig publicering av bild är en sak.
Men i det här fallet är det ”olovligt nyttjande av person”.
Hade det hänt mig hade jag drivit frågan hårt.
Och vem inbillar sig att övriga elva bilder i kalendern har modellrelease?
Alla kalendrar ska kasseras.
Så vitt jag vet så får man i Sverige ersättning i nivå med den skada du har fått.
O då hjälper det inte med vad du tycker eller hur hårt du driver frågan.
I detta fallet kanske det motsvarar ett midellarvode för en halv dag med resor
Kanske ggr 2 för att det är olovligt publicerat.
Skall bli intressant att se var det slutar.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
[...]
Skall bli intressant att se var det slutar.
Enig!


3 § Den som bryter mot 1 § eller medverkar till sådan handling skall utge skäligt vederlag till den vars namn eller bild har utnyttjats. Sker det uppsåtligen eller av oaktsamhet, skall ersättning utgå också för annan skada. Vid bedömande om och i vad mån sådan skada har uppstått tas hänsyn även till lidande och andra omständigheter av annan än rent ekonomisk betydelse.
 

PMD

Aktiv medlem
Så vitt jag vet så får man i Sverige ersättning i nivå med den skada du har fått.
O då hjälper det inte med vad du tycker eller hur hårt du driver frågan.
I detta fallet kanske det motsvarar ett midellarvode för en halv dag med resor
Kanske ggr 2 för att det är olovligt publicerat.
Skall bli intressant att se var det slutar.
Den som bryter mot lagen om namn och bild i reklam kan också dömas till böter.
2 § i den aktuella lagen.

4 § tolkar jag som att alla exemplar av almanackan i det här fallet ska förstöras vid en fällande dom.
 

snap01

Aktiv medlem
Har en tjejkompis som stått modell vid ett TFP uppdrag, inget kontrakt skrevs.

Nu har fotografen ihop med en reklam agentur publicerat en del av bilderna i en almanacka, Vilket hon inte gett sitt godkännande till. Inte heller blivit tillfrågad.

Så min fråga är vad som gäller här? Har fotograf/reklam agentur rätt att trycka almanackan utan modellens medgivande? speciellt nu med tanke på GDPR. Om fotograf har rätt till detta, har hon rätt till någon form av ersättning?
Vad står time for print för?
Mig veterligen så får (modellen) gratis fotografering av sig o bilder till sin portfolio, och fotografen får bilder som han kan använda ?
Vad är vinningen för fotografen med TFP om han inte får använda bilderna?
Jag hade skrivit kontrakt o det visar detta fall att det alltid behövs.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Vad står time for print för?
Mig veterligen så får (modellen) gratis fotografering av sig o bilder till sin portfolio, och fotografen får bilder som han kan använda ?
Vad är vinningen för fotografen med TFP om han inte får använda bilderna?
Jag hade skrivit kontrakt o det visar detta fall att det alltid behövs.
TFP betyder inte att någon av parterna får göra vad de vill med bilderna. TFP betyder bara att ingen av dom tar betalt för jobbet.
Kontraktet mellan dom som upprättats muntligt eller skriftligt dikterar dock vad som får göras.
Sistnämnda är dock bästa alternativet för båda parter ifall nåt som i detta fall skulle hända.

/Stefan
 

snap01

Aktiv medlem
TFP betyder inte att någon av parterna får göra vad de vill med bilderna. TFP betyder bara att ingen av dom tar betalt för jobbet.
Kontraktet mellan dom som upprättats muntligt eller skriftligt dikterar dock vad som får göras.
Sistnämnda är dock bästa alternativet för båda parter ifall nåt som i detta fall skulle hända.

/Stefan
Mig veterligen så brukar fotografer som inte tar betalt för fotograferingen ha rätt att använda bilderna, precis som ( modellen)

Vad ska du som fotograf tjäna på att fota TFP om du inte kan använda bilderna?
Jag skriver alltid kontrakt på alla uppdrag, den här tråden är ett typexempel på att det behövs.

Personligen tycker jag att modellen har fått gratis bilder o då ska fotografen kunna använda bilderna han med.Det är det som är meningen med TFP.
Vad är vinningen för fotografen annars att fota TFP?
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Mig veterligen så brukar fotografer som inte tar betalt för fotograferingen ha rätt att använda bilderna, precis som ( modellen)

Vad ska du som fotograf tjäna på att fota TFP om du inte kan använda bilderna?
Jag skriver alltid kontrakt på alla uppdrag, den här tråden är ett typexempel på att det behövs.

Personligen tycker jag att modellen har fått gratis bilder o då ska fotografen kunna använda bilderna han med.Det är det som är meningen med TFP.
Vad är vinningen för fotografen annars att fota TFP?
Vad du tycker har ingen betydelse. Det är avtalet som upprättats mellan fotograf och modellen som är.av betydelse.
Som sagt TFP är ett betalningsfri variant som.kan gynna båda.

/Stefan
 

snap01

Aktiv medlem
Vad du tycker har ingen betydelse. Det är avtalet som upprättats mellan fotograf och modellen som är.av betydelse.
Som sagt TFP är ett betalningsfri variant som.kan gynna båda.

/Stefan
Med det tankesättet så har inte modellen heller rätt att använda några bilder eftersom det inte finns något avtal.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Vad står time for print för?
Mig veterligen så får (modellen) gratis fotografering av sig o bilder till sin portfolio, och fotografen får bilder som han kan använda ?
Vad är vinningen för fotografen med TFP om han inte får använda bilderna?
Jag hade skrivit kontrakt o det visar detta fall att det alltid behövs.
I den här tråden har bilden publicerats i en almanacka med reklam. Det är alltså almanackföretaget som gjort fel då de inte har säkrat att det finns modellrelease.
Avtalet (som inte finns) mellan fotograf och modell är mindre relevant.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Med det tankesättet så har inte modellen heller rätt att använda några bilder eftersom det inte finns något avtal.
Jodå. För du har ingen aning om avtalet som upprättats. Det finns alltid nån typ av uppgörelse. Även om den är lösaktig och muntlig.

/Stefan
 
Senast ändrad:

snap01

Aktiv medlem
Jodå. För du har ingen aning om avtalet som upprättats. Det finns alltid nån typ av uppgörelse. Även om den är lösaktig och muntlig.

/Stefan
vet du vad som upprättats? Du har heller ingen aning. Något jag lärt mig som yrkesfotograf är att alltid ha kontrakt där det står vad som gäller , då slipper man sånt här.
Om inget är upprättat så har ingen rätt att använda någon bild varken fotograf eller modell om den andra bestrider det.
enligt dig så verkar det bara gälla åt ena hållet.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
vet du vad som upprättats? Du har heller ingen aning. Något jag lärt mig som yrkesfotograf är att alltid ha kontrakt där det står vad som gäller , då slipper man sånt här.
Om inget är upprättat så har ingen rätt att använda någon bild varken fotograf eller modell om den andra bestrider det.
enligt dig så verkar det bara gälla åt ena hållet.
TFP gynnar båda hållen som jag skrivit, men ger per automatik ingen rätt att göra vad de vill med bilderna.
TFP är en typ av betalningssätt, inget annat. Och oftast är det fotografer och modeller som är i begynnelsen av deras karriär eller endast till prova på.

Kontrakt eller uppgörelse kan göras både muntligt eller skriftligt, ingående eller lösakigt. Båda gäller, men muntliga är svårare att bevisa ifall det blir tvist.

Om TFP utförs så har det skett en uppgörelse. Det går inte att utföra TFP annars.

Trådskaparen påstår att inget avtal har upprättats och det är omöjligt.

Att modellen återfinns på en almanacka utan dess vetskap från 3e part är en helt annan sak och är olagligt. Hur modellen vill bestrida det är upp till hen.

/Stefan
 

snap01

Aktiv medlem
om man läser på wikipedia vad som menas med TFP så stämmer det mer med vad jag hela tiden sagt. Finns många yrkesfotografer som fotar TFP för att få bilder att använda/sälja o modelllerna får gratis bilder i gengäld.
se text

Time for prints (or trade for prints, time for pics, TFP, and sometimes prints for time, PFT) is a term many photography communities use to describe an arrangement between a model and a photographer whereby the photographer agrees to provide the model with a certain number of pictures of selected photographs from the session, and a release or license to use those pictures in return for the model's time.

Hela tiden vad jag sagt. Vad tjänar man annars på att fotografera TFP om man inte är nybörjare o vill öva?


Ska man tolka wikipedia så har fotografen rätt att använda bilderna det är syftet med TFP. Han får använda dom o modellen får bilder till sin portfolio.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
om man läser på wikipedia vad som menas med TFP så stämmer det mer med vad jag hela tiden sagt. Finns många yrkesfotografer som fotar TFP för att få bilder att använda/sälja o modelllerna får gratis bilder i gengäld.
se text

Time for prints (or trade for prints, time for pics, TFP, and sometimes prints for time, PFT) is a term many photography communities use to describe an arrangement between a model and a photographer whereby the photographer agrees to provide the model with a certain number of pictures of selected photographs from the session, and a release or license to use those pictures in return for the model's time.

Hela tiden vad jag sagt. Vad tjänar man annars på att fotografera TFP om man inte är nybörjare o vill öva?


Ska man tolka wikipedia så har fotografen rätt att använda bilderna det är syftet med TFP. Han får använda dom o modellen får bilder till sin portfolio.
Normalt för sin egen reklam, ja.
Står inte att fotografen får använda bilderna hur som helst. En icke kommersiell överrenskommelse för ett icke kommersiellt bruk, från båda håll.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag tror inte att Wikipedias tolkning av TFP smäller högre än avtalet (eller avsaknaden av avtal) mellan fotografen och modellen. :)
 

snap01

Aktiv medlem
Normalt för sin egen reklam, ja.
Står inte att fotografen får använda bilderna hur som helst. En icke kommersiell överrenskommelse för ett icke kommersiellt bruk, från båda håll.
Står inget sådant i länken från Wikipedia. Står att fotografen kan få release or license to use the picture från fotosessionen.
Ingen har någon aning vad som sagts mellan berörda parter. Vi har hört en sida.
Om jag gissar så sa fotografen, du får bilder av mig till din portfolio o jag får använda bilderna på dig.

Att han borde varit tydligare o haft ett skrivet avtal är uppenbart. Hur många trådar har man läst på fs om tjafs om bröllopsfotograferingar?
När kunden anser att dom ska ha det ena eller det andra o det saknas kontrakt eller dåligt skrivna.

Jag tror risken är noll oavsett i detta fall. Tror ingen av berörda parter skulle dra det till tingsrätten.
Det är en kostnad på minst 50000kr.
Om modellen vill ha kontroll på sina bilder så får hon betala för en fotografering,för o ha ensamrätt för dom.
Syftet med TFP är att bägge parter ska kunna använda bilderna.
Vad anser ni att fotografen ska få ha bilderna till?
 
ANNONS