Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

x-t100 "shutter lag" eller bara långsam AF ?

Produkter
(logga in för att koppla)

MrKarisma

Aktiv medlem
Hej allihop, jag har precis tryckt på köpknappen på en x-t100 för att jag blev förälskad i Fujifilm genom min X100F och ville ha en billig kamera för att börja använda tillsammans med de högkvalitativa fujinon-objektiven.

MEN, läser i en tråd på Fred Miranda att de är missnöjda med "shutter lag" /avtryckarfördröjning..

Jag trodde inte detta ens existerade längre för sista gången jag upplevde det som ett problem var med min första digitalkamera, en Minolta Dimage för typ 17 år sen..

Så, är det ett problem med denna kamera eller har de blandat ihop det med långsam autofokus i typ AF-C läge eller nåt? (Jag använder ENDAST AF-s och endast mittpunkten när jag fotar)

Kan det vara så illa att bilden inte tas direkt när man trycker ner avtryckaren (efter att fokus är "confirmed") som på gamla kameror från början av 2000-talet?!

Undrar också om autofokusen som alla klagar på, är den långsammare än min X100F (som ÄR riktigt långsam) när man använder mittpunkten i af-s läget? Kommer använda kameran med normalobjektivet 35mm/f2.0.

Nån med erfarenhet av x-t100 som kan upplysa med hur det faktiskt ligger till?

Tack!
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Ingen som äger denna kamera eller köpt den som en billig backup-kamera? Hursomhelst, den anländer på mitt uthämtningsställe imorgon så jag får väl undersöka saken själv då.. Bara tråkigt att behöva packa upp den o testa om det är så att den är helt oanvändbar pga segheten..
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Den första serien kameror med X-PRO1, X-T1, X-E1 m.fl var ganska trötta. Det berodde till största delen på att processorn var svag. (För svag)
Det tog tid för kameran att dra igång, AF var långsamt av samma orsak osv.

Att X-T100 skulle lida av de här problemen har jag svårt att tro. Alla andra modeller har fått mycket snabbare processor.
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Okej, tack för ditt svar, jag får hålla tummarna. Jag är ju ingen sportfotograf så förhoppningsvis så kommer den duga gott när det gäller hastigheten..
 

jkm

Aktiv medlem
Hej allihop, jag har precis tryckt på köpknappen på en x-t100 för att jag blev förälskad i Fujifilm genom min X100F och ville ha en billig kamera för att börja använda tillsammans med de högkvalitativa fujinon-objektiven.

MEN, läser i en tråd på Fred Miranda att de är missnöjda med "shutter lag" /avtryckarfördröjning..

Jag trodde inte detta ens existerade längre för sista gången jag upplevde det som ett problem var med min första digitalkamera, en Minolta Dimage för typ 17 år sen..

Så, är det ett problem med denna kamera eller har de blandat ihop det med långsam autofokus i typ AF-C läge eller nåt? (Jag använder ENDAST AF-s och endast mittpunkten när jag fotar)

Kan det vara så illa att bilden inte tas direkt när man trycker ner avtryckaren (efter att fokus är "confirmed") som på gamla kameror från början av 2000-talet?!

Undrar också om autofokusen som alla klagar på, är den långsammare än min X100F (som ÄR riktigt långsam) när man använder mittpunkten i af-s läget? Kommer använda kameran med normalobjektivet 35mm/f2.0.

Nån med erfarenhet av x-t100 som kan upplysa med hur det faktiskt ligger till?

Tack!
Har haft ett antal Fujikameror nu senast provade jag en XF 10 a. Trevliga jpegfiler direkt ur kamerorna men varför är dom underdimensionerade avseende processor?? Seg AF och seg respons i avtrycket. Har gått över till Sony och där går det undan... Ha det gött!
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Har haft ett antal Fujikameror nu senast provade jag en XF 10 a. Trevliga jpegfiler direkt ur kamerorna men varför är dom underdimensionerade avseende processor?? Seg AF och seg respons i avtrycket. Har gått över till Sony och där går det undan... Ha det gött!
Det var 5 år sedan de kom med nya processorer. De är inte sega längre. Anses som näst bäst efter Sony. Gamla sanningar lever inte länge numera.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Det var 5 år sedan de kom med nya processorer. De är inte sega längre. Anses som näst bäst efter Sony. Gamla sanningar lever inte länge numera.
Men såväl XF-10 som X-T100 är budgetkonstruktioner som t ex inte klarar 4K-video i mer än 15 bilder/sek. Jag tror inte att den begränsningen beror på en överdimensionerad processor.
 

jkm

Aktiv medlem
Det var 5 år sedan de kom med nya processorer. De är inte sega längre. Anses som näst bäst efter Sony. Gamla sanningar lever inte länge numera.
Jäpp det är nog dax att testa en av dom senaste Fuji modellerna. Gillar verkligen S/V jpegen... XF 10 an kom ju iofs förra året men det kanske är lite budget över den??? Ha det gött
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jäpp det är nog dax att testa en av dom senaste Fuji modellerna. Gillar verkligen S/V jpegen... XF 10 an kom ju iofs förra året men det kanske är lite budget över den??? Ha det gött
Jag fick faktskt använda internet för att se vad XF 10 är. Det är ju entypisk point-and-shoot kamera av gammaldags välkänd modell. En kamera för 450 USD hos B&H.

Inte någon typisk Fuji modell.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Jag fick faktskt använda internet för att se vad XF 10 är. Det är ju entypisk point-and-shoot kamera av gammaldags välkänd modell. En kamera för 450 USD hos B&H.

Inte någon typisk Fuji modell.
"entypisk point-and-shoot kamera av gammaldags välkänd modell" brukar dock inte ha APS-C-sensor när man pratar digitalt, men som sagt är den prispressad. Förmodligen är insidan på XF10 och X-T100 rätt lik, även om den senare har inbyggd sökare och inte bara skärm.

Fuji hade ju X70 innan, som låg närmare Ricoh GR i pris och ambitionsnivå, men det gick förmodligen inte tillräckligt bra. Jag hade hellre köpt en begagnad GR än en XF10, även om jag nu är partisk eftersom jag redan har en GR sedan länge.
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Fick min X-T100 idag och allt jag kan säga är WOW!!!

Inte seg någonstans, absolut INGEN shutter-lag, startar snabbt och till och med menyerna är responsiva.

EVF är bättre än på min X100F, dock kanske inte riktigt lika skarp.

Jag är så fruktansvärt nöjd!!! Äntligen kan jag använda alla mina Nikon objektiv med en riktigt fin Aps-c sensor igen! (Köpte med en Nikon G till Fuji-X adapter samtidigt)

Grymt mycket kamera för pengarna! (2500kr med Fuji-cashbacken från Cyberphoto :D)
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Någon som vet vad man mer behöver ställa in för att focus peaking ska fungera? Har satt på focus peaking med röd färg, men det dyker liksom inte upp i sökaren när jag fokuserar? Är det någon mer inställning man måste göra för att focus peakingen ska "startas"?
 

nyanders

Aktiv medlem
Någon som vet vad man mer behöver ställa in för att focus peaking ska fungera? Har satt på focus peaking med röd färg, men det dyker liksom inte upp i sökaren när jag fokuserar? Är det någon mer inställning man måste göra för att focus peakingen ska "startas"?
Har du ställt in kameran på manuellt focus, MF?
Det måste jag göra på min X-T20.

//Anders
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Har du ställt in kameran på manuellt focus, MF?
Det måste jag göra på min X-T20.

//Anders
Haha, tack! Funka direkt! Eftersom jag aldrig kommer använda annat än manuella objektiv på denna kamera så behöver jag aldrig ändra AF-läge igen nu :D

Är lite sugen på att köpa ett Meike 35mm/f1.7 på ebay för typ 900 spänn för ett lite smidigare "street" -paket. Något som du har erfarenhet av? Andra tips på små manuella normal-objektiv för Fuji-X mottages tacksamt! :)
 

nyanders

Aktiv medlem
Haha, tack! Funka direkt! Eftersom jag aldrig kommer använda annat än manuella objektiv på denna kamera så behöver jag aldrig ändra AF-läge igen nu :D

Är lite sugen på att köpa ett Meike 35mm/f1.7 på ebay för typ 900 spänn för ett lite smidigare "street" -paket. Något som du har erfarenhet av? Andra tips på små manuella normal-objektiv för Fuji-X mottages tacksamt! :)
Jag har ett 7Artisans 12mm f2,8 som jag köpte nytt via Tradera för ca 1500 spänn.
Tyvärr har jag inte använt det så mycket än, men 7Artisans objektiven får överlag bra kritik. Även med fattningar för andra kameramärken.
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Tänkte jag skulle ge en liten uppdatering efter några dagar med X-T100.

Raw-filerna är superbra, enkla att redigera och färgerna blir som man förväntar sig, till skillnad från de hemska raw-filerna från X-trans sensorerna. Till svartvitt har jag äntligen hittat en sensor som ger det resultat i svartvitt som jag vill ha! Äntligen en sensor som kan jämföras med sensorn i D3200 till svartvitt, TACK GODE GUD!

Jpegs är totalt värdelösa, där slår x-trans sensorerna bayer sensorn på fingrarna rejält! Det går inte ens lägga en lätt kontrastkurva på jpeg:arna innan bandning uppstår eller färgerna spricker sönder. Som tur är var syftet med denna kamera att fotografera i raw-format.
 

martinot

Aktiv medlem
Har haft ett antal Fujikameror nu senast provade jag en XF 10 a. Trevliga jpegfiler direkt ur kamerorna men varför är dom underdimensionerade avseende processor?? Seg AF och seg respons i avtrycket. Har gått över till Sony och där går det undan... Ha det gött!
Kände inte heller till vad XF-10 var. Hade aldrig hört talas om den, så fick också googla upp vad det var.

Fann att det var en kompaktkamera i extrem budgetklass för ca 4000. Lite svårt att jämföra den med systemkameror i helt andra prisklasser.

Jämför åtminstone din nya Sony med en modern systemkamera från Fujifilm i "normal" prisklass (inte absoluta bottenklassen), som tex. X-T3 eller X-T30.

Du kommer troligen att uppleva en stor skillnad (den enda sega Fujikamera jag har är en urgammal X-E1 från den absolut första generation spegellösa systemkameror).

Det du gör ovan är i princip samma sak som att dissa Mercedes normala E-klass, genom att endast provkört de minsta motorsvagaste bilarna i A-klass. Och samtidigt hävda att prestandan på Mercedes (med A-klass som referens) inte är i närheten av BMW 300-serien.

Mycket märklig (och helt irrelevant) jämförelse...
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Köpte mig ett 7Artisans 35mm/f1.2 idag också (Tack Johan!) och kan bara säga WOW vad mycket objektiv för pengarna! Visst, skärpan är knappt existerande på största bländare, men från bl. 4 är det fullt acceptabelt! Så litet och snyggt på min XT100!

Herregud vilken street-kombo! Perfekt för svartvitt! :D
 

ajoe

Aktiv medlem
Jag har skaffat ett Laowa 9 mm/2,8 zero-D och tycker det är riktigt bra, litet, skarpt och, som namnet antyder, raktecknande.
 
ANNONS