Annons

Bästa smartphone för fotografering?

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

PMD

Aktiv medlem
Om man skall sluta att köpa produkter som har sitt ursprung i Kina (på ett eller annat sätt), då får man nog sluta konsumera det mesta som finns i handeln idag, PMT.
Ja, det kan nog ligga något i det, men nu var det ju inte det jag förespråkade.

Jag tycker visserligen att man bör undvika produkter från Kina, men även jag vill ju gärna köpa billigt så nog köper jag kinesiska produkter.

Nej, poängen är att telefoner, datorer, och annat som är inkopplat på internet, är tämligen speciella produkter. Det är förenat med mycket mer risk att köpa en kinesisk mobiltelefon än en kinesisk korkskruv.
 

PMD

Aktiv medlem
Byta batteri

Alla mobiltelefoner jag har haft sen 25 år tillbaka har jag kunnat byta batteri på själv, utan specialverktyg (eller ens verktyg överhuvudtaget).

Jag ämnar fortsätta på den inslagna vägen och leta efter en telefon som man enkelt kan byta batteri på när det blir dags för byte nästa gång. Jag tycker att det är illa att telefontillverkarna gör telefoner som användarna inte själva enkelt kan byta batteri på.

Om man tänker använda sin telefon i många år så är det en faktor att ha med i beräkningen när man ska välja ny telefon.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Ja, det kan nog ligga något i det, men nu var det ju inte det jag förespråkade.
Förvisso.
Jag tycker visserligen att man bör undvika produkter från Kina, men även jag vill ju gärna köpa billigt så nog köper jag kinesiska produkter.
Tror att du inte har så mycket att välja på, om du skall konsumera ö h t.
Nej, poängen är att telefoner, datorer, och annat som är inkopplat på internet, är tämligen speciella produkter. Det är förenat med mycket mer risk att köpa en kinesisk mobiltelefon än en kinesisk korkskruv.
Sant. Faktum är att det är farligt att befinna sig på nätet oaktat var hård - eller mjukvaran är producerad ;-).
 

smislo

Aktiv medlem
Jag vill skaffa ett komplement till min Fuji X-T2 och har funderat på att köpa en Sony RX0 II då jag tycker om att fota och filma korta klipp när jag är ute på paddel-, skid-, skridsko-, klättrings- och vandringsturer.

Vill gärna ha en liten och portabel kamera som går att ha med överallt.

Men i och med att min telefon gick sönder häromdagen började jag fundera på att lägga pengarna på en kvalitativ smartphone istället med goda fotoegenskaper.

Är det någon som har erfarenhet av HUAWEI P30 Pro/P20 Pro?
Den har Leicaoptik, makrolins med närgräns på 2,5 cm, videostabilisering och är IP68 klassad vilket är ett måste då jag vill kunna använda den i våta miljöer.

Eller kan tipsa om annan tålig smartphone som ger bra video- och bildkvalitet?
Jag har funderar på samma sak och kommit fram att inte köpa en Sony DSC-RX100 Mark VII kompaktkamera (som jag kikade på) utan vara kvar på mobil telefon nivå när det gäller att ha den med mig överallt och när Z6 känns stor.
Orsak, är rädd att börja ta/ använda kompakt kameran (eftersom är den lätt och nät) istället för min Z6 när jag skulle ta Z6 och olika objektiv eftersom kompakten är tillräckligt bra...
 

ErlandH

Aktiv medlem
Jag har inte tagit reda på vad samma operation skulle gå på om man vill byta på en Apple, men jag är ganska säker på att det inte landar på 650 :- (inklusive batteri och arbetskostnad).
Nej, när jag bytte batteri på min 6S för ett år sedan (innan jag lät den gå i arv) kostade det 350 kr.

För IPhone X och nyare är det lite dyrare, 819 kr. (Ja, det är Apples egna priser. Man kan få det gjort betydligt billigare på stan.)
 

ErlandH

Aktiv medlem
Dessutom efterfrågade Ts en mobiltelefon med en bra kamera, och då skall man satsa på en av de föreslagna modellerna (Huawei och Xiaomi), och det är väl egentligen det som är svaret på Ts frågeställning, om man skall tro DxO mark !?
Eller en av de nyare Iphonemodellerna, som ju enligt DXO är ungefär lika bra. Lite bättre än Huawei P30 Pro, om man ska vara petig.
 

martinot

Aktiv medlem
Mycket spekulationer i detta stycket, kan jag tycka. Själv har jag haft Samsung galaxy S2, S4+ och nu S8+ och i den mån det blir aktuellt att skaffa en ny lur igen, kommer jag sannolikt att satsa på en ny Samsung.

Jag köpte denna telefon ny för 2 år sedan och batteriet håller fortfarande. Faktum är att jag precis kontaktade Samsung för att få reda på vad ett nytt batteri (inkl. arbetskostnad) skulle gå på för min S8+ och det skulle då kosta 650 :- (om man lämnar in telefonen över disk, och då får man det gjort medans man väntar).

Jag har inte tagit reda på vad samma operation skulle gå på om man vill byta på en Apple, men jag är ganska säker på att det inte landar på 650 :- (inklusive batteri och arbetskostnad).
Detta är min egna historia, och med en disclaimer att både jag och min fru är nöjda iPhoneanvändare sedan många år tillbaka, vilket säkert färgar våra upplevelser när vi jämfört med konkurrenter, men tycker den är intressant då jag ändå försökt att vara öppen för alternativ:

För några år sedan skulle jag köpa ny telefon med Android åt vår dotter (hon var inte mer än 5-6 år då, och ville inte slösa pengar på ny iPhone åt henne). Efter några usla tidigare år med Sonytelefoner för dottern, där vi tröttnat på jättedåligt och långsamt med uppdateringar från Sony, så fick jag tipset att byta till Samsung. Köpte först någon Galaxy Young (budgetmodell) men det var väldigt dåligt med uppdateringar på de enklare modellerna (nästan lika uselt som med Sony).

Fick då tipset att skaffa en Galaxy S6 från en säljare på Telia. Var "top of the line" från Samsung, men fick ett hyfsat OK pris då den varit ute på marknaden i nästan ett år. Problemet var dock det samma som de enklare Samsung-telefonerna; dels var det mycket skitapplikationer (Samsungs egna, som gjorde mycket av samma saker som Googles), men som inte gick att avinstallera. Dels så var det mycket segt att få uppdateringar till nya versioner av Android, och inte ens dessa "top of the line" från Samsung underhölls mer än ca två år för oss (till på köpet dog telefonen en månad efter att tvåårs-garantin gått ut, men det kanske bara var otur).

Tröttade då helt på allt vad både Samsung och Android heter. Dottern fick först en beg. äldre iPhone som jag haft. Inte världens snabbaste, men den underhölls iaf. med systemuppdateringar. Sedan dess så har vi insett att det är så mycket enklare, och värt att betala för kvalitet och mjukvara som är bekymmersfri, och som tillverkaren underhåller även efter garantitiden gått ut, så hon har därefter faktiskt fått nya iPhones (XR senast). Även om de kostat en 6-7 papp så har det i det långa loppet klart varit värt det även fast det bara är barn.

Kvalitet, bekymmersfrihet och seriöst underhåll i flertalet år kostar kanske lite mer än för andra tillverkare, men är förr oss ändå klart värt det i det långa loppet.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Xiaomi är också kinesiskt och har en lite skakig historia, så jag är aningen skeptisk.
Men den tillverkaren är väl inte misstänkt för att bakvägen öppna upp för kinesiska försvarsmakten antar jag, så varför skulle det vara något problem med de telefonerna? Menar du att de skulle blockeras från Googles resurser så att man skulle få problem att byta till en annan Android i framtiden? Det borde väl räcka med att man använder samma Google-konto man haft tidigare eller? Ja så att man kan göra en backup och en restore till den nya luren.

När det gäller priserna så fick jag mig en tankeställare när jag köpte en ny telefon för några veckor sedan även om det i mitt fall aldrig handlat om att uppgradera för att få bättre kameror (ja numera sitter det ju ofta två eller tre kameror även i billigare modeller).

Först var jag inne på Telenor i Gallerien och de skulle ha 2880:- för den modell jag ville ha (vilket är småpotatis i sammanhanget om man är beredd att lägga över 10 000 men kanske just därför.

Jag betalar med skattade pengar och köper alltid loss telefonerna eftersom jag inte gillar de usla avtal man annars ofta får. Jag har som många idag familje-abonnemang sedan ett par år (Telenor).

Istället för att köpa hos Telenor i Gallerian som jag vet ligger över marknadspriset så hamnade jag på MediaMarkt. En suverän kille där såg att jag betalat en hundring i månaden för mycket där för ett av mina surfkort jag har till trådlösa routrar, så han bytte det och gav mig bättre villkor med 120 spänn i månaden (sedan fick jag kreditering av Telenor dessutom för det överpris på 50 spänn jag betalat för mycket för ett av korten i två år. Han tog dessutom bort resten av bindningstiden på familjeabonnemanget jag har.

Sedan kom det bästa. Samma modell som jag blev erbjuden hos Telenor för 2880 sålde de för 2500 spänn men eftersom jag hade familjeabonnemang med obegränsad surf så såg han att jag hade uppgraderingsservice och för den modellen betalade man då 1250 istället för 2880:-. Undrar vad man hade fått senaste high end Samsung för eller en Ifån 11. Det kanske är lönsamt att kolla MediaMarkt för fler om ni ska uppgradera.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Detta är min egna historia, och med en disclaimer att både jag och min fru är nöjda iPhoneanvändare sedan många år tillbaka, vilket säkert färgar våra upplevelser när vi jämfört med konkurrenter, men tycker den är intressant då jag ändå försökt att vara öppen för alternativ:

För några år sedan skulle jag köpa ny telefon med Android åt vår dotter (hon var inte mer än 5-6 år då, och ville inte slösa pengar på ny iPhone åt henne). Efter några usla tidigare år med Sonytelefoner för dottern, där vi tröttnat på jättedåligt och långsamt med uppdateringar från Sony, så fick jag tipset att byta till Samsung. Köpte först någon Galaxy Young (budgetmodell) men det var väldigt dåligt med uppdateringar på de enklare modellerna (nästan lika uselt som med Sony).

Fick då tipset att skaffa en Galaxy S6 från en säljare på Telia. Var "top of the line" från Samsung, men fick ett hyfsat OK pris då den varit ute på marknaden i nästan ett år. Problemet var dock det samma som de enklare Samsung-telefonerna; dels var det mycket skitapplikationer (Samsungs egna, som gjorde mycket av samma saker som Googles), men som inte gick att avinstallera. Dels så var det mycket segt att få uppdateringar till nya versioner av Android, och inte ens dessa "top of the line" från Samsung underhölls mer än ca två år för oss (till på köpet dog telefonen en månad efter att tvåårs-garantin gått ut, men det kanske bara var otur).

Tröttade då helt på allt vad både Samsung och Android heter. Dottern fick först en beg. äldre iPhone som jag haft. Inte världens snabbaste, men den underhölls iaf. med systemuppdateringar. Sedan dess så har vi insett att det är så mycket enklare, och värt att betala för kvalitet och mjukvara som är bekymmersfri, och som tillverkaren underhåller även efter garantitiden gått ut, så hon har därefter faktiskt fått nya iPhones (XR senast). Även om de kostat en 6-7 papp så har det i det långa loppet klart varit värt det även fast det bara är barn.

Kvalitet, bekymmersfrihet och seriöst underhåll i flertalet år kostar kanske lite mer än för andra tillverkare, men är förr oss ändå klart värt det i det långa loppet.
Har du eller någon annan någon ide om varför det i så fall är som du beskriver det? Jag har ju aldrig själv haft dessa problem med det beror ju på att jag inte sett några större skäl för egen del att köpa telefoner för över 10 000 som jag måste använda i en evighet för att det ska vara vettigt ekonomiskt. Istället köper jag en ny Samsung som ligger under 3000 vartannat år istället och i år fick jag ju en Samsung A40 för 1250 spänn (alltså halva priset i rabatt - och det var inte ens Black Friday) som jag är helt nöjd med så långt. Men jag har ju inte heller era krav på telefoner men trots det så är ju denna telefon utrustad med tre kameror. I fram och två bak och det lilla jag använder dessa så är det fine för mig. Om jag ska fota så sker det i princip uteslutande med en systemkamera av något slag.

Det viktiga för mig som är gammal är en större skärm än det jag har och en skärm som inte har begränsande sorgkanter runt och att telefonen har bra kapacitet för 4G. Min gamla stödde bara cat 3 och 2,4 Ghz-bandet och A40 ska tydligen stödja cat 12 (600/200). Innan uppgradering kom jag bara upp i kanske 50 Mbit med fibern hemma. Nu med 5Ghz och cat 12 så får jag över 200. Med trådlöst mätte jag hela 180 Mbit på Waxholmskajen för någon vecka sedan - inga "glassätare" att dela bandbredd med i stan nu. Kör jag hemma har över jag oftast över 100. Det är en väldig skillnad. Det här är viktigt för oss som är hänvisade till trådlöst på öarna som saknar fiber. Trådlöst är fantastiskt nu - stor skillnad mot för några år sedan. Fantastiskt också att även billiga telefoner nu har denna kapacitet som tidigare kanske saknades.

Det är verkligen lite lustigt nu. Folk verkar nu ofta uppgradera telefon för att få bättre kameror. Ringa är väl nu det minsta folk verkar göra med sina mobiler.
 

martinot

Aktiv medlem
Har du eller någon annan någon ide om varför det i så fall är som du beskriver det? .
Oseriösa tillverkare, som istället för att underhålla sina existerande produkter, vill sluta att stödja och supporta de så snart som möjligt.

Dels kostar det pengar, men sedan vill de väl även tvinga alla kunder att köpa nytt hela tiden (fast produkterna är fysiskt i fint skick - snacka om miljöfeltänk).

Själv gör sådan dålig kundhantering, med i princip planerad förkortning av produktlivslängden, mig enbart förbannad; och får mig att se negativt även på andra produkter från Samsung (och Sony) än bara telefonerna.

Gillar firmor som Apple, Tesla på bilsidan och tex. Fujifilm på fotosidan; de överger inte sina gamla kunder och existerande produkter i det första taget.

Tvärt om; de förlänger livslängden på sina produkter och ger under flera år ut helt nya funktioner och förbättringar (inte bara underhåller fel med fixar) för sina produkter som inte ens fanns vid köpet!

Gillar den kund (och miljö)-vänliga filosofin, och kan tänka mig att betala lite extra för det.
 

PMD

Aktiv medlem
Men den tillverkaren är väl inte misstänkt för att bakvägen öppna upp för kinesiska försvarsmakten antar jag, så varför skulle det vara något problem med de telefonerna?
Nej, inga sådana misstankar. Än. :)
Kinesiska staten (som är samma sak som kinesiska kommunistpartiet) har förstås inga skrupler om att använda Xiaomi för sånt om det skulle behövas.

Annars handlar Xiaomis skakiga historia om tekniska säkerhetshål i telefonerna och att det har funnits spyware i dem som har skickat data om användarna till Xiaomis servrar.

Menar du att de skulle blockeras från Googles resurser så att man skulle få problem att byta till en annan Android i framtiden?
Det är väl inget att akut oroa sig för, men om USAs myndigheter lägger embargo på Xiaomi på samma sätt som med Huawei så måste förstås Google blockera Xiaomi-telefoner från Google-tjänster och uppdateringar av Android.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Verkar som att jag är tvungen att replikera i denna tråden, trots att jag egentligen inte vill, men men.
Eller en av de nyare Iphonemodellerna, som ju enligt DXO är ungefär lika bra. Lite bättre än Huawei P30 Pro, om man ska vara petig.
Ok, det är möjligt, jag har inte lusläst testet, bara kollat på totalsumman. Och till vilket pris är Iphonen bättre än Huawei !? Det dubbla, eller !? Är den förbättringen (om ens noterbar), värd dubbla priset !? Tillåt mig tvivla.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Nej, inga sådana misstankar. Än. :)
Kinesiska staten (som är samma sak som kinesiska kommunistpartiet) har förstås inga skrupler om att använda Xiaomi för sånt om det skulle behövas.

Annars handlar Xiaomis skakiga historia om tekniska säkerhetshål i telefonerna och att det har funnits spyware i dem som har skickat data om användarna till Xiaomis servrar.

Det är väl inget att akut oroa sig för, men om USAs myndigheter lägger embargo på Xiaomi på samma sätt som med Huawei så måste förstås Google blockera Xiaomi-telefoner från Google-tjänster och uppdateringar av Android.
Nä visst, inget kul med stater som gifter sig med telefon- och telesystemstillverkare och utvecklingen i Kina förskräcker men detta kring spyware är ju verkligen luddigt. Det finns väl snart inte en tillverkare av mjukvara som inte via nätet uppdaterar dina mjukvaror mer eller mindre utan din vetskap och som vill få oss att tro att det alltid handlar om harmlös altruistiska syften som att "förbättra produkterna" eller förbättra "vår användarupplevelse". Även Microsoft har ju länge utsatt oss för detta. Google, Facebook och andra skräddarsyr vår användarupplevelse genom att hålla koll på vad vi gör på nätet med deras mjukvaror men är det allt de gör??.

När sedan stater, och inte bara Kina, kan villkora dessa stora företags möjlighet att verka i deras länder så "samarbetar" för att hjälpa dessa stater att bekämpa det de definierat som "kriminellt". Så man behöver ju inte ens vara beroende av just telebolagen för att få tillgång till data som individerna mycket väl kan anse kränker deras integritet. Så det är ju verkligen inte bara kineser som ägnar sig åt detta. Det är väl ingen annan stat än USA och deras NSA (National Security Agency) som har full kontroll över världens dataströmmar och ändå är det bara kineserna vi pratar om.

Tycker vi verkligen att det är helt oproblematiskt bara för att USA än så länge ses som en vänligt sinnad makt? Det är väl bara något år sedan det var en ordentlig fnurra mellan Tyskland och USA när det framkommit att NSA även smygsniffat Angela Merkel.
 
Senast ändrad:

75jailbreak

Medlem
Verkar som att jag är tvungen att replikera i denna tråden, trots att jag egentligen inte vill, men men.Ok, det är möjligt, jag har inte lusläst testet, bara kollat på totalsumman. Och till vilket pris är Iphonen bättre än Huawei !? Det dubbla, eller !? Är den förbättringen (om ens noterbar), värd dubbla priset !? Tillåt mig tvivla.
Mest nyfiken på vart du får dubbla priset ifrån?
Skiljer väl som mest ett par hundralappar (iof beroendes på vilken iphone-modell man jämför med?)

Huwaii P30 Pro och standard iphone 11 (bägge 128Gb) ligger ju ganska likt i pris.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Alla mobiltelefoner jag har haft sen 25 år tillbaka har jag kunnat byta batteri på själv, utan specialverktyg (eller ens verktyg överhuvudtaget).

Jag ämnar fortsätta på den inslagna vägen och leta efter en telefon som man enkelt kan byta batteri på när det blir dags för byte nästa gång. Jag tycker att det är illa att telefontillverkarna gör telefoner som användarna inte själva enkelt kan byta batteri på.

Om man tänker använda sin telefon i många år så är det en faktor att ha med i beräkningen när man ska välja ny telefon.
Jaaa, det där är ett jäkla oskick att inte kunna byta batterierna. Det är ju själva definitionen av "köp och släng" och med telefoner blir ju det rätt speciellt för de kostar ju inte sällan som en hel dator idag.

Det är också ett modernt sjöröveri att bygga telefoner nästan helt i glas. De är ju gjorda för att gå sönder precis som Alex Schulman konstaterade i någon krönika han skrivit. Sedan kostar det en halv förmögenhet att byta glasen.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Mest nyfiken på vart du får dubbla priset ifrån?
Skiljer väl som mest ett par hundralappar (iof beroendes på vilken iphone-modell man jämför med?)

Huwaii P30 Pro och standard iphone 11 (bägge 128Gb) ligger ju ganska likt i pris.
Jo, naturligtvis är det beroende på vilken Iphone - modell man jämför med. Jag valde den nyaste Ipone (Iphone max) med Xiaomi (Se #10 i tråden), då Xiaomi har fått samma totalpoäng som Samsung.

Varför jag valde mellan Iphones nyaste toppmodell och Xiaomi, är därför det är (som jag förstått det), respektive tillverkares toppmodeller.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Oseriösa tillverkare, som istället för att underhålla sina existerande produkter, vill sluta att stödja och supporta de så snart som möjligt.

Dels kostar det pengar, men sedan vill de väl även tvinga alla kunder att köpa nytt hela tiden (fast produkterna är fysiskt i fint skick - snacka om miljöfeltänk).

Själv gör sådan dålig kundhantering, med i princip planerad förkortning av produktlivslängden, mig enbart förbannad; och får mig att se negativt även på andra produkter från Samsung (och Sony) än bara telefonerna.

Gillar firmor som Apple, Tesla på bilsidan och tex. Fujifilm på fotosidan; de överger inte sina gamla kunder och existerande produkter i det första taget.

Tvärt om; de förlänger livslängden på sina produkter och ger under flera år ut helt nya funktioner och förbättringar (inte bara underhåller fel med fixar) för sina produkter som inte ens fanns vid köpet!

Gillar den kund (och miljö)-vänliga filosofin, och kan tänka mig att betala lite extra för det.
Allt går ju inte att uppgradera med mjukvara men annars håller jag helt med dig där. Mitt paradexempel på kundfintning kommer från Volvo och 60-talet: Då tog man bort smörjnipplar från kardanknutar och kallade dem "smörjfria". Det låter ju jättebra men om andra sidan är en kortare livslängd på knutarna så kanske de flesta skulle sett annorlunda på detta än de kanske gjorde.

Men förmodligen har vi de telefonkonstruktioner vi har för att tillverkarna helt enkelt tjänar mer på det. "Köp och släng" är nog betydligt mer lukrativt än folk som har mobiler i evigheter. Hittills har väl också utvecklingen tekniskt motiverat nyinköp men ett mer hållbart scenario kanske står för dörren när innovationstakten för kameramobiler klingar av och då kommer kanske även mobiltillverkarna hamna i en liknande kris som de gamla hårdvarucentrerade kameratillverkarna genomlider just nu.
 

75jailbreak

Medlem
Jag har inte tagit reda på vad samma operation skulle gå på om man vill byta på en Apple, men jag är ganska säker på att det inte landar på 650 :- (inklusive batteri och arbetskostnad).
Nä, du har rätt. Så dyrt är det inte att byta på iphone. ;)

Byte på min iPhone 8 över disk, medan jag väntade, för 299:- inkl batteri och arbete.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Nä, du har rätt. Så dyrt är det inte att byta på iphone. ;)

Byte på min iPhone 8 över disk, medan jag väntade, för 299:- inkl batteri och arbete.
Nu pratar jag om en av Samsung auktoriserad firma. Om jag vill göra det billigare än så, kan jag säkert göra det på den lokala marknaden, men med det batteriet i den kvalitén som priset återspeglar ;-).
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS