Annons

Naturområden i Västerås?

Produkter
(logga in för att koppla)

RolandM

Aktiv medlem
Jag tänkte bege mig till Västerås och fotografera. Det jag fundrar över är om det finns lummiga naturområden, gärna med bäckar, forsar och tjärnar i något trevligt skogsområde, gärna en obrukad skog? En lämplig radie som området bör ligga inom räknat från torget i Västerås är ca 2 mil. Förslag på områden mottages tacksamt.
 

Lasse H

Aktiv medlem
RolandM skrev:
Jag tänkte bege mig till Västerås och fotografera. Det jag fundrar över är om det finns lummiga naturområden, gärna med bäckar, forsar och tjärnar i något trevligt skogsområde, gärna en obrukad skog? En lämplig radie som området bör ligga inom räknat från torget i Västerås är ca 2 mil. Förslag på områden mottages tacksamt.
Två mil norr om Västerås så är du ute i rena urskogen. Åk Västerås- Skultuna- Svanå sedan ut på valfri skogsväg. Finns en å (Svartån) som rinner genom småsjöar som Hällsjön m fl. Finns också små tjärnar med ädelfisk. Risk dock för att gå vilse, GPS rekommenderas. Du kommer att stöta på älg och rådjur och hjort möjligen. Från Skultuna kan du även välja att åka mot Ramnäs men miljön är densamma ditåt.
 

Phorpher

Aktiv medlem
Och åker du vidare 1½ mil från Svanå så kommer du till gården/gårdarna som jag växt upp på. :) Fläcksjön som ligger brevid är känd för sitt rika fågelliv om du är intresserad av fågelfoto.

Dammluckorna som ligger strax ovanför Svanå bruk var jag med och satte upp när jag var liten. Jag vet att det åtminstone har funnits bäver i svartån just i krokarna vid dammluckorna. Hur det är nu kan jag dock inte svara på.
 

Lasse H

Aktiv medlem

Dammluckorna som ligger strax ovanför Svanå bruk var jag med och satte upp när jag var liten. Jag vet att det åtminstone har funnits bäver i svartån just i krokarna vid dammluckorna. Hur det är nu kan jag dock inte svara på. [/B]


Mycket naturskönt vid dammluckorna och runtikring där.
Svartån är nog som vackrast i Svanå.
 

wipe

Aktiv medlem
Den 6 juni var vägen mellan Skultuna och Svanå uppriven eftersom de skulle byta vägbeläggning. Nu vet jag inte hur långt de hunnit med det arbetet i dag, men den vägen kan vara i dåligt skick fortfarande.
 

Gurra G

Aktiv medlem
Re: Re: Naturområden i Västerås?

Lasse H skrev:
Två mil norr om Västerås så är du ute i rena urskogen. Finns också små tjärnar med ädelfisk. Risk dock för att gå vilse, GPS rekommenderas.
vaf? Har du varit och tjuvfiskat i vår sjö va? ;)

Rena urskogen, jo jag tackar jag, Mitt hem ligger där #"¤%& 08 ;)

Glöm inte den lilla forsen i Svanå, sväng höger mot Haraker precis när du är på väg ut ur Svanå från Västeråshållet, direkt över den stora bron är det vackert, har varit där några gånger med kameran

Fermansbo urskog finns också, åk igenom Ramnäs mot Virsbo, Strax före Gammelby (Gamleby?) finns det en skylt in till höger, fast bommen är nog låst. Och enligt rapporter jag fått så ska det inte vara mycket till urskog, men det är väl bästa att du ser efter själv

Vill du ha guidning längre norrut ån Svanå så hör av dig, hittar skapligt lite överallt i skogarna runt Fläckebo/Fläcksjön

wipe skrev:
Den 6 juni var vägen mellan Skultuna och Svanå uppriven eftersom de skulle byta vägbeläggning. Nu vet jag inte hur långt de hunnit med det arbetet i dag, men den vägen kan vara i dåligt skick fortfarande.
Den vägen har alltid varit dålig, kallas allmänt för Via Dolorosa
 

miklar

Aktiv medlem
Naturområden i Västerås

Som någon sa så är ju Ängsö en underbar plats att gå runt och fotografera. Rikt djurliv och varierande natur, från urskog till ängar och hagar. Åk gärna ner till Långholmens brygga och gå efter stigarna där. Orkideér(Adam och Eva) finns i slutet av maj samt en massa andra växter.

En annan oas på närmare håll där det är lummigt och skönt är Björnön, helst södra där misteln växer för fullt uppe i grenverket

/M
 

RolandM

Aktiv medlem
Tänkte jag skulle avrapportera att området runt forsen i Svanå bjöd på flera fina bilder. Tackar för tipsen.
 

Gurra G

Aktiv medlem
bilder skulle vara kul att se :)

här en bild från i vintras vid nämnda fors, tagen mitt i natten med fullmåne
 

Bilagor

  • 35 KB Visningar: 1,102

Bussmicke

Aktiv medlem
Tänkte jag skulle avrapportera att området runt forsen i Svanå bjöd på flera fina bilder. Tackar för tipsen.
Skulle gärna se lite bilder nånstans. :)
Jag bor sen 9 år i Västerås men kommer inte ut i skogarna så mycket tack vare dålig busstrafik till intressanta områden då jag inte har körkort.
 
ANNONS