Annons

Bästa smartphone för fotografering?

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Än så länge finns ingen reklam för Samsung S11 eftersom telefonen inte har visats. Enligt rykten kan den komma att ha optisk zoom och en sensor på 108 MP som samplas ner. Några fem kameror kommer den nog inte att ha (åtminstone inte på baksidan). Vet inte vad Stenis sett för bilder då det inte finns några officiella sådana.
Vet du vad man avser med dessa 108 Mp?

Kollar man på hur det ser ut i dessa filmer så undrar i alla fall jag.
Antingen så ligger ju fyra linser på rad eller i en fyrkant på telefonens baksida.
Ska man tolka det som att det är en riktigt avlång sensor som delas i fyra olika delar och som belyses var för sig till skillnad med hur det är i en vanlig kamera där strålgången är densamma.

Delar man på 108 enligt nedan och dessutom har en särskild strålgång till en egen selfiestrålgång så blir det kvar ca 30 Mp till "selfiekameran". Är det så man ska se det i det exempel som finns i de videos jag pekat på?

48 Mp main
12 Mp Ultra Wide
12 Mp tele 50x hybridzoom - vad nu det är.
5 MP depth sensor

Värdet av dessa videos kan man säkert ifrågasätta och jag har ingen aning om vad de fått denna info ifrån men är det något man säkert kan ha som ett riktmärke så är det ju vad Huawei och Apple redan gjort. I ett pissalängst tävling som denna så kommer säkert Samsung att göra allt de kan för att deras nya skapelse inte möts av en gäspning.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Japp.

Det är en stor business att sälja "klisterlappar" för dyra pengar. Även Zeiss säljer klisterlappar (fast blåa istället för röda) till Sony (kameror och objektiv).

Gällande telefoner, så om jag minns rätt, säljer Zeiss även klisterlappar till "Nokia" (sätter inom citat, då Nokia inte gör telefoner längre, utan i sin tur säljer "Nokia"-klisterlappar till HBM som är finsk/kinesiskt fristående bolag).
Jag måste säga att det är lite konstigt att Sony vurmat så pass mycket och så länge för Zeiss när det ända sedan dag ett när de lanserade Zeiss-zoomarna stod klart att zoomarna var ganska usla. Det har ju kommit ett antal sådana och ingen har varit särskilt bra. SonyZeiss 35:an och 50:an däremot var ju jättebra och det var ju tur det för annars hade det inte funnits mycket E-mount att sätta på de första A7:eek:rna när de lanserades.

Idag däremot så står det ju Sony G eller GM på de bästa E-mountobjektiven så man undrar ju vad Sony ska med SonyZeiss-märkningen idag. När det gäller zoomarna speciellt så är ju Sonys egna mycket bättre än SonyZeiss-zoomarna någonsin varit. Sony kan väl inte hindra Zeiss att sälja objektiv till E-mount men frågan är om Zeiss tillför så särskilt mycket numera. För mig har Zeiss gloria numera hamnat ordentligt på sned.

Jag tillhör ju faktiskt de som ägt en SonyZeiss-zoom och det var ett av de sämst objektiv jag någonsin haft och det trots att det kostade 10 000 spänn. Jag höll på att hamna på psyket efter en vecka med det objektivet som jag aldrig lyckades förstå mig på. Hur jag än gjorde så lyckades jag inte ska en enda skarp bild. Så till slut fick jag byta det mot en 10-18mm Sony-zoom som jag har kvar än.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Intressant Anders och tack för länken. Jag har dock svårt ändå att fatta varför de olika "objektiven" skulle få täcka så varierande antal pixlar om det nu ligger någon sanning i videolänkarna jag pekade på. Jag skulle vilja veta hur hela systemet är tänkt att funka och inte bara en ev. telelösning.
 

Snapphane

Aktiv medlem
Inte hängt med i tråden helt, men ser att man funderar över hur mobilerna funkar med alla sina kameror. Om det stämmer kommer här en kort förklaring, jag svarar gärna på mer om jag kan.

Det är aldrig 1 sensor det handlar om, varje objektiv har sin sensor. Därför det ibland kan vara si och så om den där zoomen behövs. För den 40 MP huvudsensor har kanske bättre kvalité om man beskär den lite än zoomen som oftast bara har en 8 MP sensor där både optik och sensor kan vara av lite sämre kvalité.

När det är större sensorer, 40-100+ MP körs det som sagt oftast inte i fullt ös på sensorn. Man slår oftast ihop 4 pixlar till en, så att pixlarna på sensorn blir större och tar in mer ljus. 40 MP blir då en 10 MP bild en på 100MP blir 25 MP.

Där efter kör kameran även en hel del i mjukvaran. Den foton från både huvudkameran och zoomen, lägger bilderna över varandra och plockar det bästa från båda. Huawei hade tidigare en ren svart o vit sensor som användes för att ge en riktigt bra skärpa i alla bilder.

Rent optiskt kan en mobil aldrig tävla mot en systemkamera. Men kombinationen av hårdvara och mjukvara gör att den nu börjar komma riktigt nära. Åtminstone sett till vad den stora allmänheten använder sin kamera till.
 

Bengf

Aktiv medlem
Ja det var uppe även med systemkamerornas sensorer, 4 pixlar bins ihop till en, sa man inte pixelbinning, många pixlar ger små pixlar så man band ihop dem, tydligen en rätt så vanlig lösning, systemet kanske inte var aktuellt när FF-sensorerna som hos Nikon hade 12mp en gång i tiden. Canons Dualpixel system går ju att räkna fram ovanligt många pixlar, men vet inte om det har leta sig ner till telefonerna. Huawei kom också med en periskop lösning, det är mycket grejer innan för skalet numera.
 

martinot

Aktiv medlem
Jag måste säga att det är lite konstigt att Sony vurmat så pass mycket och så länge för Zeiss när det ända sedan dag ett när de lanserade Zeiss-zoomarna stod klart att zoomarna var ganska usla. Det har ju kommit ett antal sådana och ingen har varit särskilt bra. SonyZeiss 35:an och 50:an däremot var ju jättebra och det var ju tur det för annars hade det inte funnits mycket E-mount att sätta på de första A7:eek:rna när de lanserades.

Idag däremot så står det ju Sony G eller GM på de bästa E-mountobjektiven så man undrar ju vad Sony ska med SonyZeiss-märkningen idag. När det gäller zoomarna speciellt så är ju Sonys egna mycket bättre än SonyZeiss-zoomarna någonsin varit. Sony kan väl inte hindra Zeiss att sälja objektiv till E-mount men frågan är om Zeiss tillför så särskilt mycket numera. För mig har Zeiss gloria numera hamnat ordentligt på sned.

Jag tillhör ju faktiskt de som ägt en SonyZeiss-zoom och det var ett av de sämst objektiv jag någonsin haft och det trots att det kostade 10 000 spänn. Jag höll på att hamna på psyket efter en vecka med det objektivet som jag aldrig lyckades förstå mig på. Hur jag än gjorde så lyckades jag inte ska en enda skarp bild. Så till slut fick jag byta det mot en 10-18mm Sony-zoom som jag har kvar än.
Mycket bra historia och exempel på när objektiv/utrustning/prylar inte automatiskt blir ett dugg bättre bara för att man klistrar "Zeiss" eller "Leica" (eller något annat på marknaden aktat varumärke) på de.

Då jag har flera kavajer och kostymer från Boss som jag är nöjd med så gjorde en gång misstaget att köpa ett par hyfsat syra vinterskor/stövlar från de. Höll i ett par månader innan de var helt kass, dvs. mindre än en hel vinter. Sanslöst dålig kvalitet. Klagade hos butik och hos Boss, men bägge skyllde ifrån sig då det inte var Boss egna, utan att de sålt namnet på licens till en extern tillverkare att klistra på sina [usla] skor.

Har många fler liknande exempel.

Man skall inte lita på att bara för ett varumärke har vissa bra produkter, att andra automatiskt är det. Speciellt inte om det handlar om produktbranding och klisterlappsförsäljning till extern part.
 

martinot

Aktiv medlem
Dessutom finns det piratkopior
Sant!

Men i detta fallet var det en känd säljare av Hugo Boss på "fina gatan", så tror inte risken där var så stor för just piratkopior.

Piratkopior är ju tråkigt att det förekommer, precis som du är inne på, men samtidigt oftast lite enklare att undvika genom att handla av trovärdiga och av företagen godkända ÅF.

Däremot så kan det, om man inte är noga med att googla upp saker innan, vara lätt tycker jag att åka dit på när man köper produkter med kända varumärken, som senare visar sig är endast "klisterlappar" och köpt branding av tredjepartsprodukter.
 

martinot

Aktiv medlem
Jag håller med Tony. Kina har redan uppnått vad de planerat i sina långsiktiga strategiska planer. De har fått hela västvärldens industrier att både flytta över det mesta av vår tillverkning till Kina och dessutom aningslöst nog bjuda på know how genom smart utpressning. Typ ska ni få tillgång till den kinesiska marknaden så får ni föra över kunnandet också. Kina förbehåller sig rätt till majoritetsägande i joint ventures samtidigt som vi säljer ut den ena nationalklenoden efter den andra utan minsta restriktioner.

Nu handlar det om världens mineraler och jag skulle inte alls bli förvånad om vi kommer se kinesiskt kapital i större skala komma in och damsuga även Sverige på de allt viktigare mineralerna på samma sätt som nu sker i Afrika.

Det är lite yrvaket nu att börja snurra om att inte köpa kinesiska produkter när vi gemensamt sett till att det oftast inte finns några alternativ längre och nu handlar det inte längre bara om plastleksaker till småbarn som förr i tiden. Utan nu har väl ändå kineserna visat att även de produkter som länge dissats som "chip chop"-grejer ofta håller lika bra eller högre kvalitet än de vi själva eventuellt fortfarande försöker producera i väst. Huaweis-telefoner och deras snabba erövring av telesystemsmarknaden är väl talande exempel på detta.

USA har flaggat för att de har för avsikt att kontra Kinas framstötar i Afrika och det kommer verkligen att bli intressant att se om vi står inför ett kallt krig igen med Afrikas jordartsmetaller i potten. Det har i högsta grad bäring på framtida utveckling av både telefoner, elbilar och annat klimatsmart. Om någon trodde att Kinas globala ansträngningar är något nytt så kan man bara påminna om att detta pågått under minst 50 år nu.

Kinas första stora projektet i Afrika var nog TanZam-järnvägen på 60-talet som syftade till att bygga en järnväg mellan Dar-es-salam i Tanzania till koppargruvorna i Zambia så att Zambia skulle slippa vara beroende av Syd-Afrikas apartheidregerings hamnar för utförseln av koppar. Idag är de överallt på kontinenten och det handlar inte längre om bara mineraler utan även om hamnar, skogsråvara och storskaligt fiske för att föda 1,4 miljarder kineser. Man kan ju tycka att detta är helt OT än idag men om man tänker efter aldrig så lite så inser nog de flesta att det nog faktiskt inte det.

angående fisket
https://www.svtplay.se/video/24314013/varlden/varlden-den-sista-fisken?start=auto

angående skogen
https://www.svtplay.se/video/24469053/varlden/varlden-skog-som-skydd?start=auto

Det här är ju idag också i högsta grad en del av de globala miljöproblemen.
Sedan skall man komma ihåg att det är skillnad på att köpa västerländskt kontrollerade och konstruerade produkter som enbart masstillverkas i Kina, och produkter som är ifrån kinesiska "pure players" och som helt konstrueras i Kina.

Här är ett skrämmande exempel på två tillverkare, en kinsesisk (Oppo) och en kinesisk/finsk (HMD, som köper klisterlappar från anrika finska "Nokia"), konstruerat telefoner enligt kinesiska kommunistpartiets regler, men som av misstag även spionerat på och övervakat oss i väst:

https://www.androidcentral.com/how-does-company-nokia-or-oneplus-mistakenly-collect-user-data-and-ship-it-server-china
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Inte hängt med i tråden helt, men ser att man funderar över hur mobilerna funkar med alla sina kameror. Om det stämmer kommer här en kort förklaring, jag svarar gärna på mer om jag kan.

Det är aldrig 1 sensor det handlar om, varje objektiv har sin sensor. Därför det ibland kan vara si och så om den där zoomen behövs. För den 40 MP huvudsensor har kanske bättre kvalité om man beskär den lite än zoomen som oftast bara har en 8 MP sensor där både optik och sensor kan vara av lite sämre kvalité.

När det är större sensorer, 40-100+ MP körs det som sagt oftast inte i fullt ös på sensorn. Man slår oftast ihop 4 pixlar till en, så att pixlarna på sensorn blir större och tar in mer ljus. 40 MP blir då en 10 MP bild en på 100MP blir 25 MP.

Där efter kör kameran även en hel del i mjukvaran. Den foton från både huvudkameran och zoomen, lägger bilderna över varandra och plockar det bästa från båda. Huawei hade tidigare en ren svart o vit sensor som användes för att ge en riktigt bra skärpa i alla bilder.

Rent optiskt kan en mobil aldrig tävla mot en systemkamera. Men kombinationen av hårdvara och mjukvara gör att den nu börjar komma riktigt nära. Åtminstone sett till vad den stora allmänheten använder sin kamera till.
Tack för det klargörande inspelet!
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Sedan skall man komma ihåg att det är skillnad på att köpa västerländskt kontrollerade och konstruerade produkter som enbart masstillverkas i Kina, och produkter som är ifrån kinesiska "pure players" och som helt konstrueras i Kina.

Här är ett skrämmande exempel på två tillverkare, en kinsesisk (Oppo) och en kinesisk/finsk (HMD, som köper klisterlappar från anrika finska "Nokia"), konstruerat telefoner enligt kinesiska kommunistpartiets regler, men som av misstag även spionerat på och övervakat oss i väst:

https://www.androidcentral.com/how-does-company-nokia-or-oneplus-mistakenly-collect-user-data-and-ship-it-server-china
Stön!

... men vad vet vi vad Ericsson eller Telia var tvungna att leverera för att få sälja tele till gamla sovjetrepubliker som Tadjikiztan?

... och vem ser ett värde i gamla katastrofbolagsloggor som Nokias idag?
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
[...]
Här är ett skrämmande exempel på två tillverkare, en kinsesisk (Oppo) och en kinesisk/finsk (HMD, som köper klisterlappar från anrika finska "Nokia"), konstruerat telefoner enligt kinesiska kommunistpartiets regler, men som av misstag även spionerat på och övervakat oss i väst:

https://www.androidcentral.com/how-does-company-nokia-or-oneplus-mistakenly-collect-user-data-and-ship-it-server-china
Det var väl nästan ett gulligt exempel om det var den enda datan som skickades.

https://www.wigle.net/ kan man se resultatet av att våra smartphones konstant loggar och delar med sig av sin position och samtidigt berättar vilka Wi-Fi-nätverk som finns på dessa positioner - i hela världen.
 

PMD

Aktiv medlem
Man väljer själv om telefonen ska använda sin positioneringsfunktion. (Utom kanske på kinesiska telefoner ...).

Data som finns i Wigle har folk skickat in via webformulär.
 

martinot

Aktiv medlem
Man väljer själv om telefonen ska använda sin positioneringsfunktion. (Utom kanske på kinesiska telefoner ...).

Data som finns i Wigle har folk skickat in via webformulär.
Exakt. Om man frivilligt delar med sig data så har jag inget problem med det.

Det är dock viktigt att tillverkarna upplyser tydligt om det, och även låter en som användare ha en möjlighet att skippa dela med sig av ens data om man inte vill det.

Problemet med de kinesiska telefonerna/tjänsterna på den kinesiska marknaden är att de inte upplyser om det, och inte heller har någon som helst "opt out"-möjlighet.

Kanske bra för CCP, men inte så roligt för användarna.
 

martinot

Aktiv medlem
Det var väl nästan ett gulligt exempel om det var den enda datan som skickades.
Den enda datan som upptäcktes (och den enda som bolagen erkände).

Om det är "gulligt" att även användare i väst, eller för den delen kineserna själv, blir ofrivilligt övervakade av CCP beror nog mycket på om man tycker "1984" är en gullig historia eller inte. 😀
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Den enda datan som upptäcktes (och den enda som bolagen erkände).

Om det är "gulligt" att även användare i väst, eller för den delen kineserna själv, blir ofrivilligt övervakade av CCP beror nog mycket på om man tycker "1984" är en gullig historia eller inte. 😀
Jag stöder inte det som den kinesiska regimen gör. Varken på hemmaplan eller i andra länder.
Men jag tycker att det var lite gulligt att de samlar in sim-kortnummer utan att ha en susning om vem i Norge som har abonnemanget.

Här hemma i trygga 1984-Sverige kan jag snart inte göra ett internetköp utan att Klarna-regimen kartlägger mitt köpbeteende.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag stöder inte det som den kinesiska regimen gör. Varken på hemmaplan eller i andra länder.
Men jag tycker att det var lite gulligt att de samlar in sim-kortnummer utan att ha en susning om vem i Norge som har abonnemanget.
Hur vet du att de inte har en susning? :)

Funktionen att skicka data från telefonen till en myndighetsserver i Kina var ju avsedd för den inhemska kinesiska marknaden och där har de nog koll på det mesta om varje telefonanvändare.

Här hemma i trygga 1984-Sverige kan jag snart inte göra ett internetköp utan att Klarna-regimen kartlägger mitt köpbeteende.
Eller någon annan om du lyckas sidsteppa Klarna. Varje gång du handlar med ett elektroniskt betalningsmedel (dvs i princip allt utom kontanter) så registreras köpet någonstans.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS