Annons

Problem med Fotosidans betalningsrutin och Klarna

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Klarna gör allt för att man ska fastna i deras garn. Det brukar finnas ett alternativ där man inte måste registrera sitt personnummer hos Klarna för att få betala, men det är inte det uppenbaraste alternativet. Det är dåligt av Klarna att inte vara tydligare, tycker jag.

Fakturor ska aldrig skickas med email. Bara risken att fakturan hamnat i spamlådan gör ju den saken självklar (fast för Klarna är det förstås en fördel om deras fakturor inte når adressaten).

E-faktura enligt det system som svenska banker har gått samman om är ett betydligt säkrare sätt att fakturera. Jag skulle tro att det t.o.m. är säkrare än fakturor via pappersbrev.

Kräv alltid e-faktura om du inte vill ha en pappersfaktura! Acceptera inte faktura via email.
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
Om du läser lite noggrannare och ger akt på kommateringen så förstår du nog att Allmänna reklamationsnämnden inte säljer något (fast det gör de kanske?). Det som avses är ju helt enkelt att två personer, "jag" och Allmänna reklamationsnämnden, anser att Klarna är ett skumraskföretag.

För säkerhets skull förtydligar jag ovanstående med att jag med "personer" avser en fysisk person respektive en juridisk person.
 

PMD

Aktiv medlem
Aha. OK, jag tolkade det som att Håkan tycker att Klarna, liksom Allmänna Reklamationsnämnden, är skumraskföretag. Tack för förtydligandet!
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Fakturor ska aldrig skickas med email. Bara risken att fakturan hamnat i spamlådan gör ju den saken självklar (fast för Klarna är det förstås en fördel om deras fakturor inte når adressaten).

E-faktura enligt det system som svenska banker har gått samman om är ett betydligt säkrare sätt att fakturera. Jag skulle tro att det t.o.m. är säkrare än fakturor via pappersbrev.

Kräv alltid e-faktura om du inte vill ha en pappersfaktura! Acceptera inte faktura via email.
Tvärtom! Jag ÄLSKAR fakturor via mail/PDF. Pappersfakturor är bra mkt osäkrare och riskerar försvinna i hanteringen eller av Postnord. PDF-fakturorna fwd:ar jag till fakturatolkning och sen in i bokföringen. Episkt smidigt. Och om man som fieldcells säger kliver in i Klarnas ekosystem så skall det väldigt mkt till att missa en faktura.

Jag tycker det är otroligt smidigt när en handlare har klarna för då kan jag snabbt checka ut en ordern (utan att leta plånbok). Det händer ofta att jag surfar saker jag skall köpa i sängen innan läggdags. Sen finns allt i deras app.

Jag tolkar också som att de fräschat upp deras mail så all info finns direkt.
 

Bilagor

martinot

Aktiv medlem
Tvärtom! Jag ÄLSKAR fakturor via mail/PDF. Pappersfakturor är bra mkt osäkrare och riskerar försvinna i hanteringen eller av Postnord. PDF-fakturorna fwd:ar jag till fakturatolkning och sen in i bokföringen. Episkt smidigt.
De som klagar här (som jag uppfattar det) klagar inte på Klarna i rollen av företag som säljer produkter/tjänster (tror absolut att Klarna kan göra ett bra jobb för företag med bokföringssystem, etc.) - utan i rollen som privata slutkunder.

Har själv varit med om mycket luriga system där jag velat köpa tex. prenumeration på Discoverys Dplay, men där de högst medvetet lurar in en att råka trycka fel och hamna på fakutra/kreditköp, fast man är ute efter att betala direkt med kort (har talat med personal på Discovery Sweden/Nordics - som själva erkänt detta). Visst kunde Klarna ordna detta genom att kreditera köpet, och sedan göra ett nytt under guidning (men det var mig tusan inte lätt att undvika fakturköp om man inte var extremt uppmärksam och noggrann).

I andra fall så har jag råkat ut för helt felaktiga fakturor som de velat driva in utan fog och underlag. Har fått prata med chefer på Klarna/Segoria och hota med att anmäla de till Datainspektionen och Finansinspektionen för att ta ifrån de tillståndet för att bedriva inkassoverksamhet, och påpekat att det är i fara om han inte väljer att följa god inkassosed (då blev det magiskt lite fart på de, och de kunde "plötsligen" lösa alla fel de begått).

Så visst har jag fått allt löst gällande alla Klarnaproblem till slut, men det är bara det att i nästan alla fall där factoringbolag krånglat för mig, så har det bara "råkat" vara just Klarna i 100% av fallen.

Kanske att Klarna bara "haft otur", men själv så upplever jag det som att de delvis satt detta förfarande i system.
 

PMD

Aktiv medlem
Tvärtom! Jag ÄLSKAR fakturor via mail/PDF. Pappersfakturor är bra mkt osäkrare och riskerar försvinna i hanteringen eller av Postnord.
Som jag skrev så tror jag att E-faktura är säkrare än pappersfaktura, men faktura via email är det definitivt inte.

E-faktura går direkt in i betalningssystemet i den bank man använder för betalningar. Man behöver aldrig skanna eller "tolka" fakturan. Det enda man behöver göra är godkänna betalningen på samma sätt som man gör med betalningar man själv lagt in i systemet. Helt överlägset PDF-bilagor via osäker email som kan försvinna spårlöst.

Email via SMTP har inga garantier för leverans till slutadressaten.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Jo jag är med på det men jag vill ha pdf privat också. Iallafall absolut inte papper. För det finns inga garantier där heller att pappersbrev kommer fram. För återkommande har jag fixat direkt in i internetbanken (e-faktura!?), för internetköp i princip 100% klarna-anslutna butiker, eller via paypal. I värsta fall kort. Jag gillar väldigt mycket också när man kan betala via Swish-länk (detta skulle kunna vara ett klockrent alternativt betalsätt i vår butik). I princip alla internetköp så är pappersfakturan onödig eftersom man vet att man gjort ett köp. Det måste man ta ansvar för och se till att betala i tid.

Jag tror att (som jag sagt ovan) Klarna justerat sin affärsmodell helt även om de fortfarande jobbar med sitt rykte om att det är förseningsavgifter som är deras affärsmodell. Det finns liksom ingen logik eller långsiktighet i att de kör en modell som gör att deras kunder (handlarna) får massa skit och måste försvara sig mot ngt de (handlarna) inte är ansvariga för. Laddar man ner Klarnas app så är det extremt snyggt uppstyrt.

Jag tror inte heller att Klarna hittat på transaktioner eller annat för att tjäna pengar. Eller medvetet mörkat eller skippar skickat ut Mail. Jag tror att de i början av Klarna Checkout hade vissa problem med den nya plattformen (men det är nog 5-7 år sen nu) som skapade problem. Jag tror också att de gärna visar upp sina egna alternativ till betalning än tex kort. Men det känns rimligt. Och jag hade gärna sett att deras recurrent-logik byggde på dragning direkt mot kort istället för faktura. Vi har då och då kollat på Stripe som alternativ. Men vi har också lagt till PayPal som metod för de som inte gillar Klarna.

För att våra kunder skall bli uppmärksammade på ordern så skickar vi mail och informerar. Och klarna skickar sitt.
 

PMD

Aktiv medlem
Iallafall absolut inte papper. För det finns inga garantier där heller att pappersbrev kommer fram.
Ja, det har vi nog varit överens om ett tag här. :)

För återkommande har jag fixat direkt in i internetbanken (e-faktura!?), för internetköp i princip 100% klarna-anslutna butiker, eller via paypal. I värsta fall kort.
Det är kanske e-faktura du syftar på. Det innebär att en leverantör (av varor eller tjänster) inte skickar dig en pappersfaktura utan istället skickar en virtuell faktura direkt till betalningssystemet i din internetbank.

Jag gör alltid större betalningar på nätet med kreditkort. Då kan man klaga utan att ligga ute med pengar om det blir fel någonstans.

Paypal och Swisch använder jag till mindre summor eftersom de båda är ganska smidiga. Paypal är smidigast.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Hehe. Bara väntade på att den skulle komma. Det finns en viss rimlighet i resonemanget att bolag med mycket transaktioner också får klagomål på sig (absoluta tal).

Här gällde klagomålen begreppet "konto" som de enligt artikeln nu skall ha justerat till något tydligare för att det inte skall missuppfattas.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Hehe. Bara väntade på att den skulle komma. Det finns en viss rimlighet i resonemanget att bolag med mycket transaktioner också får klagomål på sig (absoluta tal).

Här gällde klagomålen begreppet "konto" som de enligt artikeln nu skall ha justerat till något tydligare för att det inte skall missuppfattas.
Men kom igen, har du tittat på i vilket sällskap Klarna är? Dessutom krävs att Konsumentverket inleder ett tillsynsärende för att de ska hamna på listan. Klarna förekommer gång på gång i dessa sammanhang och justerar då lite med kniven mot strupen. Man kan notera att de som uttrycker sig vara mest nöjda med Klarna i tråden är de som sitter på säljsidan. Klarnas grundidé har varit att öka konverteringsgraden genom att ta bort inloggningar osv och automatisk fylla i uppgifter utan att folk aktivt har valt det. Ergo, det ska vara lätt att göra av med pengar och skuldsätta sig. Därför har det spridit sig som en pandemi bland handlare så att man knappt kan undvika Klarna. Just autoifyllnaden säger en del. För att slippa den måste man välja att de inte ska göra det, dvs de lagrar uppgifter för att inte fylla i lagrade uppgifter. Hur skulle det vara om man aktivt valde att man vill att de ska fylla i uppgifter? Nej, givetvis inte, för då skulle det bli lite svårare att snabbt öka på skulderna...

Faktarutan i SvD:s version:

Fakta: Företagen på Råd & Röns skamlista

Råd & Rön har listat de företag som hittills i år anmälts flest gånger till Konsumentverket. Det kan till exempel vara anmälningar om vilseledande marknadsföring och brister i avtalsvillkor. För att hamna på listan krävs att Konsumentverkets jurister öppnar ett tillsynsärende.

1. Mobilegroup/Telefonihuset

2. Viagogo

3. Klarna

4. Bilablau

5. Göta Energi

6. Aliaz Cooperation/Online Shopping 59

7. Vitality Club

8. Trademax

9. Assistansbolaget

Källa: Råd & Rön
https://www.svd.se/telefonlur-arets-mest-anmalda
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Men kom igen, har du tittat på i vilket sällskap Klarna är? Dessutom krävs att Konsumentverket inleder ett tillsynsärende för att de ska hamna på listan. Klarna förekommer gång på gång i dessa sammanhang och justerar då lite med kniven mot strupen. Man kan notera att de som uttrycker sig vara mest nöjda med Klarna i tråden är de som sitter på säljsidan. Klarnas grundidé har varit att öka konverteringsgraden genom att ta bort inloggningar osv och automatisk fylla i uppgifter utan att folk aktivt har valt det. Ergo, det ska vara lätt att göra av med pengar och skuldsätta sig. Därför har det spridit sig som en pandemi bland handlare så att man knappt kan undvika Klarna. Just autoifyllnaden säger en del. För att slippa den måste man välja att de inte ska göra det, dvs de lagrar uppgifter för att inte fylla i lagrade uppgifter. Hur skulle det vara om man aktivt valde att man vill att de ska fylla i uppgifter? Nej, givetvis inte, för då skulle det bli lite svårare att snabbt öka på skulderna...

Faktarutan i SvD:s version:



https://www.svd.se/telefonlur-arets-mest-anmalda
Men du kan ju betala med Paypal. Det måste väl vara ok! Något som vi vi fixat just för att alla inte vill betala via Klarna. "Bor du utomlands eller vill betala med Paypal så använder du denna sidan där du kan betala med Klarna (kortbetalning) eller med Paypal (kortbetalning eller Paypal-konto)."
 

PMD

Aktiv medlem
FYI. Paypal har funnits som val ganska direkt efter vi körde igång med Klarna (för många år sen).
OK. När jag köpte (förnyade) plusmedlemskap för ungefär ett år sen så minns jag inte att jag hittade det, men nu ska jag förnya igen så får vi se hur blind jag är. :)

Mitt plusmedlemskap gäller "till 2019-11-28 och avslutas sedan" (står det på statussidan). Jag försökte därför förnya det (manuellt) men det går tydligen inte förrän det gamla har gått ut. Formuleringen antyder att det borde ha gått ut i går, men "till" ska väl tolkas som "till och med" gissar jag.

Det vore fint om man kunde förnya innan det gamla har gått ut, tycker jag.

beställningssidan för plusmedlemskap och tidningsprenumeration står det f.ö. att jag har en löpande prenumeration, men stämmer ju inte med statussidan.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
OK. När jag köpte (förnyade) plusmedlemskap för ungefär ett år sen så minns jag inte att jag hittade det, men nu ska jag förnya igen så får vi se hur blind jag är. :)

Mitt plusmedlemskap gäller "till 2019-11-28 och avslutas sedan" (står det på statussidan). Jag försökte därför förnya det (manuellt) men det går tydligen inte förrän det gamla har gått ut. Formuleringen antyder att det borde ha gått ut i går, men "till" ska väl tolkas som "till och med" gissar jag.

Det vore fint om man kunde förnya innan det gamla har gått ut, tycker jag.

beställningssidan för plusmedlemskap och tidningsprenumeration står det f.ö. att jag har en löpande prenumeration, men stämmer ju inte med statussidan.
Ja det är väl det gamla vanliga med till/t.o.m, men bra med feedback. Nu fixat. Att förnya i löpande prenumeration blir omständligt och lite bakvänt. Just för att löpande innebär att vi löpande förnyar.

Jag tycker nog det stämmer. Du har löpande Plus idag (går ut ikväll) och det går inte att beställa (och du får info om det) men Fotosidan Magasin kan du beställa. Det är samma info som https://www.fotosidan.se/member/benefits.htm säger och https://www.fotosidan.se/membershop/plus-extra.htm. Annars återkom!
 
ANNONS