Annons

Hjälp, jag drunknar...

Produkter
(logga in för att koppla)

Terje H

Aktiv medlem
Visst är det ett kooperativ, men det betyder inte att man har något slags moraliskt ansvar att delta i och bidra till något man tycker är dåligt eller tråkigt. Livet är för kort för det, åtminstone om man har andra alternativ som är bättre.

Jämför gärna med fysiska fotoklubbar. Jag har varit med i ganska många klubbar under mina +40 år som fotointresserad. Vissa klubbar har varit kanonbra och där har jag varit aktiv och haft kul i många år. Andra klubbar har varit trista och svåra att förändra, och dem har jag lämnat. Det är helt naturligt. Varje fotoklubb, varje fotosajt, varje fotoprodukt får de anhängare och den uppmärksamhet de förtjänar.
Jag har genom åren lagt ned mycket tid och engagemang på Fotosidan, vilket de som varit medlem länge nog kan skriva under på. Har sett ändringar genom åren till en sajt som jag tycker har tappat fart. Att kritisera eller undra över detta, önska förändring och sedan hoppas på detta kan väl aldrig vara fel. Om det sedan blir förändring, det återstår att se.

Hittar de auditorier jag söker på annat håll, både fysiskt och på andra ställen på nätet. Så jag lider ingen brist på det jag söker efter, men tycker diskussionen behövs på Fotosidan.

Har genom åren gjort ett antal försök till att lyfta bilddiskussioner på Fotosidan; både här i forumen, men även på den tiden jag bloggade här. Dessutom både artiklar och olika fotoutflykter.

Något moraliskt ansvar känner jag inte, ej heller ett dåligt samvete för att jag inte gjort eller bidragit tillräckligt. Men att se förändringar, komma med konkreta förlag till vad jag saknar - det tycker jag mig ha lika stor rätt till som alla andra.

Har genom åren varit medlem i ett flertal fotoklubbar, några där man märkt kraftig ökning i medlemsantal när man minskade de mer stereotypa teknik- och pryldiskussionerna. Och istället satsade på bilddiskussioner, gemensamma fotoutflykter, besök på utställningar och tipsade varandra om nya fotoböcker. Dessutom ökade även fotointresset när man lyfte in mer fotohistoria. Precis det som jag önskar betydligt mer av på Fotosidan.

Delar dina erfarenheter Ulf! 👍

Mvh Terje
 

Abe Normal

Aktiv medlem
För närvarande lägger jag ingen nämnvärd tid på öppna och allmänna foto-fora på nätet, vare sig FS eller internationella sajter. Pratar däremot gärna foto och bild i ett antal slutna grupper i sociala media. Teknikfrågor tar jag ibland upp i objektivtest.se, Christian Nilssons FB-grupp. Det är en trevligare samtalston där än på FS, mindre käbbel och färre offtopic-urspårningar.

I övrigt så diskuterar jag foto IRL i konstellationer som träffas regelbundet. Där pratar vi bild, bara bild, och ingenting annat än bild.

Min känsla är att FS för en tynande tillvaro, både vad gäller forum och bildkritik. Några bloggar kan vara intressanta ibland, men i övrigt är det torftigt. För 15 år sedan spenderade jag massor av tid här, men inte nu längre. Om FS lades ner så skulle det ha en försumbar betydelse för min foto-tillvaro. Det är ett faktum.

Men nu blir detta för mycket off-topic. Åter till Terjes huvudfråga.
Jag tror många uppfattar det precis som du. Vissa ämnen funkar bättre att diskutera i grupp/fotokompisar, det blir en annan kontakt och man utvecklar också ett gemensamt språk. Jag tror mer att forumen har hittat sin form, medlemmar talar om det som känns angeläget och hanterbart. Tycker det finns flera inspirerande sajter att kolla på, men det är inga ytterligare diskussioner, utan bilderna talar för sig.
 

Terje H

Aktiv medlem
Det skulle vara trevligt med mer av följande, både som nyhetsartiklar men också som kommentarer här i forumet. För det kan väl verkligen inte vara så att de flesta aktiva medlemmar här i forumet, sällan aktiverar sig på annat sätt än just här i forumet?

1 - Nya utställningar, information om de som finns för närvarande - men gärna också med kommentarer från medlemmar som sett utställningarna och varför inte också seriösa recensioner från redaktionen (eller någon utsedd av redaktionen att göra det). Utställningar både i Sverige och utomlands, så klart.

2 - Nya böcker. Visst kommer det nya läroböcker med jämna mellanrum. Men det kommer ännu fler bildböcker, biografier, fotohistoriska böcker. Både här i Sverige och utomlands. Dessutom finns det en stor fotoboksmässa i Tyskland som jag tror de flesta inte känner till och som Anders Petersen tipsade mig om för ett tag sedan.

3 - Fotokurser/workshops - Här finns det mycket, både längre utbildningar - men också kortare kurser ofta med en framstående fotograf som ledare. Särskilt många finns det i England och Frankrike. Men även ett större antal i Sverige. Kan kanske uppfattas som någon form av reklam, men det gör ju också alla nyheter om nya objektiv och kameror.

4 - Föreläsningar, dels i större sammanhang som olika kulturevenemang och fotofestivaler. Men också i olika fotoklubbar. Både i Sverige och utomlands. Det finns många spännande föreläsningar i närliggande Norge och Danmark, exempelvis.

5 - Längre och mer djupgående och personliga intervjuer med olika framstående fotografer. Dels från Fotosidans sida, men man kan kanske även tipsa om något spännande som finns tillgängligt på exempelvis Youtube. Jag tänker då inte på de mer korthuggna standardintervjuerna som man ibland kan se i någon fototidskrift. Minns så väl Ralf Nykvists fantastiska intervjuer en gång i tiden på tidningen FOTO.

6 - Fotofestivaler (inte fotomässor) - med recensioner och berättelser från föreläsningar, samtal och utställningar av och med deltagande fotografer. Vårgårda, Åmål, Landskrona, Thisted, Ski, Kristiansund, Arles mm.

7 - Bildbyråer, fotoagenter mm.

8 - Pryltester. Själv tycker jag de vanliga testerna av nya prylar är väl teoretiska och saknar direkt koppling till livet för en fotograf. Låt framstående fotografer testa prylarna under en längre tid, få in mer hanteringsfrågor - sedan kan dessa fotografer hitta intressanta moment och även brister, som ofta inte framkommer i de mer teoretiska standardtesterna.

Några konkreta saker som i stort saknas på Fotosidan idag!

Kommentarer?

Mvh Terje
Aktualiserar några av förlagen här i tråden.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Känns som denna tråden inte kommer så mycket längre. Vilket visas lite av att Terje får upprepa sig. Jag bryter ut frågorna och ger lite svar i en ny tråd:

https://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?p=2257671#post2257671

Fortsätt mer än gärna med input där. Terjes frågor handlar mer om vad jag tolkar "redaktionen styrning" av Fotosidan, mer än aktivering av medlemmar. Så jag svarar mer ur redaktionen synvinkel. Att diskutera "medlemsaktivering" skulle kunna vara en egen tråd.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Det finns ett par trådar per år sen start. Den första kom efter ca 6 mån. Så inget nytt under solen i denna tråden. Det är nog därför folk inte går igång på såna här trådar - allt är sagt och retoriken densamma, men för att vara konstruktiv så bröt jag ut förslagen och kommenterat i egen tråd.
 

martinot

Aktiv medlem
Det finns ett par trådar per år sen start. Den första kom efter ca 6 mån. Så inget nytt under solen i denna tråden. Det är nog därför folk inte går igång på såna här trådar - allt är sagt och retoriken densamma, men för att vara konstruktiv så bröt jag ut förslagen och kommenterat i egen tråd.
Håller med mycket om det. Det upprepas och återkopieras dessutom en massa även i denna tråden (ibland tom. ren copy'n'paste av tidigare gjorda inlägg) vilket förmodligen kan bidra till att det kan uppfattas som bitvis ganska tjatigt.

Tycker inte heller att ni på Fotosidan kan hållas ansvariga för vad som skrivs (eller inte skrivs), i forumen. Samma sak gällande vad som kommenteras (eller inte kommenteras) på bloggar eller kritik som skrivs (eller kritik som inte skrivs) om bilder som publiceras. Det blir helt enkelt till vad vi medlemmar här själva gör det till.

Saknar man en diskussion i forumen eller inlägg på bloggarna, etc. - skriv själv om det.

Mycket mer konstruktivt än att bara klaga på att "alla andra" inte skriver om det.
 

acke

Avslutat medlemskap
Tycker inte heller att ni på Fotosidan kan hållas ansvariga för vad som skrivs (eller inte skrivs), i forumen. Samma sak gällande vad som kommenteras (eller inte kommenteras) på bloggar eller kritik som skrivs (eller kritik som inte skrivs) om bilder som publiceras. Det blir helt enkelt till vad vi medlemmar här själva gör det till.

Saknar man en diskussion i forumen eller inlägg på bloggarna, etc. - skriv själv om det.

Mycket mer konstruktivt än att bara klaga på att "alla andra" inte skriver om det.
Det fungerar precis som i arbetslivet. Man har alltid två möjligheter.

Om man vantrivs på sin arbetsplats så kan man engagera sig och arbeta aktivt och konstruktivt för att förändra och förbättra, precis som du föreslår. Det är första möjligheten.

Andra möjligheten är att man säger upp sig och byter arbetsgivare. Ibland är det en enklare och bättre lösning.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Det fungerar precis som i arbetslivet. Man har alltid två möjligheter.

Om man vantrivs på sin arbetsplats så kan man engagera sig och arbeta aktivt och konstruktivt för att förändra och förbättra, precis som du föreslår. Det är första möjligheten.

Andra möjligheten är att man säger upp sig och byter arbetsgivare. Ibland är det en enklare och bättre lösning.
Acke, din inställning har framkommit sen länge i tråden (den är noterad och jag lyssnar) och jag vet inte vilken väg du tagit men du har isåfall varit en medarbetare under lång tid. Se tex https://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=30928&postcount=18 Rimligen borde du får Guldklocka :) . Nu har vi ju inte guldklockor på lager men man skulle kunna skapa en ikon för medlemmar som varit med X år och gjort Y saker :) Trevlig söndag!
 

acke

Avslutat medlemskap
Acke, din inställning har framkommit sen länge i tråden (den är noterad och jag lyssnar) och jag vet inte vilken väg du tagit men du har isåfall varit en medarbetare under lång tid. Se tex https://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=30928&postcount=18 Rimligen borde du får Guldklocka :) . Nu har vi ju inte guldklockor på lager men man skulle kunna skapa en ikon för medlemmar som varit med X år och gjort Y saker :) Trevlig söndag!
Tack David för bekräftelsen på att mitt budskap har gått fram. Tack också för den fiktiva guldklockan! Jo, jag anslöt som medlem nr 1185 på sommaren 2001, och de första åren var jag väldigt engagerad och entusiastisk. Jag upplevde FS på ett helt annat sätt då. Det var mer positiv anda och entusiasm i både forumen och bildkritiken. Det sjöd av liv helt enkelt. Terje är den enda från pionjärtiden som jag sporadiskt ser i dagens forumflöde.

Länken från 2002 som du hänvisar till är lite kul. Jag står absolut för samma åsikt idag, och konstaterar också att det blev ungefär som jag förutspådde. :)

Jag kommenterade några gånger i denna tråd eftersom jag till fullo stöttar Terjes åsikt att FS skulle må bra av mer mångfald. Det behövs betydligt mer av fotografins mjuka värden om ni vill att FS ska vara intressant för många.

Jag förstår samtidigt din vink och avslutar därför detta gästspel. Jag sällar mig åter till den gigantiskt stora, tysta och passiva majoriteten av FS-medlemmarna. Ha det gott! :)
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Jag förstår samtidigt din vink och avslutar därför detta gästspel. Jag sällar mig åter till den gigantiskt stora, tysta och passiva majoriteten av FS-medlemmarna. Ha det gott! :)
Svårt med text, men det är väl ingen offerkofta på vädring? :) Min vink var att jag förstått och lyssnat på din kritik som framförts flera gånger i tråden. Jag har försökt svara på den så gott det går. Efter att man konstaterat något sådant så är jag mer lösningsfokuserad. Det är möjligt, men inte alls säkert, att bild/bilddiskussioner blivit mindre av över tid och att det ponerade mindre bildpratandet skulle skapat mindre aktivitet. Jag vet inte om det är en sanning. Jag tror det finns fler parametrar.
 

acke

Avslutat medlemskap
Svårt med text, men det är väl ingen offerkofta på vädring? :)
Inte alls. Mitt fotointresse är oförändrat stort men mitt FS-intresse började svalna för ganska många år sedan, ärligt talat, så detta är ingenting nytt eller dramatiskt. Jag kör andra grejer nu. Lycka till med förbättringarna 2020!
 

martinot

Aktiv medlem
Det fungerar precis som i arbetslivet. Man har alltid två möjligheter.

Om man vantrivs på sin arbetsplats så kan man engagera sig och arbeta aktivt och konstruktivt för att förändra och förbättra, precis som du föreslår. Det är första möjligheten.

Andra möjligheten är att man säger upp sig och byter arbetsgivare. Ibland är det en enklare och bättre lösning.
Kan absolut köpa det. Är absolut logiskt och helt rimligt att göra det valet. Inget som helst fel i det.

Vad som dock närmast liknar det som jag påpekade att jag ogillar är; om du på din arbetsplats klagar på alla kollegor som inte agerar, men samtidigt som du inte själv gör ett enda dugg åt saken.

Sådant är bara skenheligt (tycker jag).

(Och för sakens skull så var det inte dig jag avsåg med den kommentaren, utan generellt gällande några andra i tråden med lite av denna trista inställningen att det alltid någon annan som skall göra något, aldrig en själv).
 
ANNONS