Annons

Vad gör en barnbild till en bra barnbild?

Produkter
(logga in för att koppla)

PerFogelberg

Aktiv medlem
Re: Re: Sämre barnbilder

Canonliza skrev:
Är du inte lite hård nu? Vad ska poolen vara till för, att visa upp de redan perfekta bilderna eller för de som vill få feedback att bli bättre barnfotografer?
//Liza
Både och faktiskt. De perfekta bilderna vill jag se därför att de är en bra inspirationskälla. Även fast de är perfekta vid en första anblick så finns det alltid någon annan som kan göra bilden bättre. Den dagen jag är färdiglärd ska jag sälja kameran.
 

Canonliza

Aktiv medlem
Okej Per. Men å andra sidan om du är mallen så kan ju 95% av oss andra sluta lägga upp bilder... Jag säger inte att du (eller nån annan) är fullärd, men nu menade jag vi andra som kanske har ännu mer kvar att lära. Ska vi inte vara välkomna?
Jag förstår faktiskt inte. Jag trodde barnpoolen var till för de som är intresserade av att lära sig fota barn på ett bättre och mer kreativt sätt, inte för de som redan är duktiga att bara visa upp sig. Men jag kanske har missförstått det.

//Liza
 

PerFogelberg

Aktiv medlem
Svartvitt är snyggt
Personligen tycker jag att färgen måste ha ett syfte i en bild för att få vara kvar. I många porträttbilder stör färgen mer än den gör nytta.

Har man däremot använt den inbyggda blixten är det svårt att göra bilden i svartvitt. Mycket därför att den inbyggda blixten förstör ljusets karaktär vilken är så viktig när man tar bort färgen i en bild.

Blixt är inte snyggt
Att använda blixt är en konst. Själv tycker jag det är svårt att fotografera med blixt.

Den inbyggda blixten är bra till en sak, att lätta upp skuggor utomhus när kontrasterna är höga. Då gäller det även att minska lite på effekten. På de flesta systemkamerorna kan man använda sig av blixtkompensation. Jag brukar ställa ner effekten till mellan -1,5 och -2 steg.

Med en extern vridbar blixt får man ett kreativt verktyg. Så länge man inte riktar blixten rakt mot motivet så är den bra. Genom att låta blixtljuset studsa på en neutralfärgad vägg får man ett mjukt och behagligt ljus. Personligen är jag inte så förtjust i att studsa blixten i taket. Om ljuset kommer ovanifrån blir det gärna mörka skuggor i ansiktet. Speciellt i ögonen.
 
Senast ändrad:

Mrs.Red Lady

Ny medlem
Förlåt, men hur skall man tolka dessa inlägg när man är amatörernas amatör? Jag har massor kvar att lära har precis börjat nagga i kanten av fotot. Hur skall man hinna ställa in kamerans alla finesser när det gäller att ta spontana bilder av barn. e det nån ideé att börja???
 

Umbriel

Medlem
Det är svårt att ta bra bilder på barn, jag har en dotter på 11 veckor som jag har fotat en hel del sedan hon föddes. Med så små barn så blir det oftast att man går nära eftersom hon inte kan sitta/stå upp och det är inte så mycket action att fota än. Så då blir det att jobba med ljuset och försöka fånga en intressant blick, mitt bästa försök hittils är det här. Inga komentarer på det än så jag antar att det inte är så speciellt intressant bild för andra än de som känner henne?
 

Ravestream

Aktiv medlem
Som med så många andra bilder så tycker jag det mesta ligger i betraktaren öga, och det är väl lite därför denna tråden uppstått ?

sen är det väl så att det är väldigt sällan det är trist att se en barnbild ? :)
 

Ravestream

Aktiv medlem
Det är svårt att ta bra bilder på barn, jag har en dotter på 11 veckor som jag har fotat en hel del sedan hon föddes. Med så små barn så blir det oftast att man går nära eftersom hon inte kan sitta/stå upp och det är inte så mycket action att fota än. Så då blir det att jobba med ljuset och försöka fånga en intressant blick, mitt bästa försök hittils är det här. Inga komentarer på det än så jag antar att det inte är så speciellt intressant bild för andra än de som känner henne?

Väldigt gammalt inläg det vet jag,
Men jag blir mer & mer nyfiken, hur många barnbilder hade du när du ansökte till gruppen barnfoto och hade du några problem ?
 
ANNONS