Annons

Behöver lite hjälp med min K10D, tack.

Produkter
(logga in för att koppla)

Anders Å

Aktiv medlem
Tjena.

1.) Har gammal optik till min k10d och funderar på att skaffa mig en fokuseringsskiva (typ LL60) så att jag kan fota utan överexponeringar...
Vilka erfarenheter har ni av denna?
Är det bara den som fungerar till gammal optik? (det finns olika typer av den som det ser ut)

2.) Tips om hur man fotar med denna skiva (inställningar på kameran etc), tack.

3.) Var kan jag köpa en sådan skiva?

4.) Köpte ett Kingston-kort på 4 GB (SDHC) men kameran säger "Minneskort fel" när jag ska formatera det. Kortet fungerar visserligen, men är väldigt långsamt :-(
Har sedan tidigare ett Kingston-kort på 2 Gb (SDHC) som fungerar helt perfekt...
Vilka märken/kort rekommenderar Ni till K10D:n?

/Anders
 

Zewrak

Aktiv medlem
1 & 3) På ebay finns många "pirat" skivor med splitscreen. De rekommenderas av de flesta. Vill man ha lite mer märkessaker har du Katz-eye vilket tydligen ska vara väldigt bra. Katz kostar sisådär 700.- medans de på ebay kostar 130.-. Sök på Split screen k10d på ebay så bör du få svar.

1 & 2) Jag inte någon själv ännu, men folk säger på diverse forum jag besökt att det funkar precis som vanligt. Det kan dock bli problem med spotmätning. Så det rekommenderas att använda matrix. Överlag är det bara bra kommentarer om alla slags splitscreen skivor på k10d. En del anser till och med att autofocusen funkar bättre, hur nu det kan komma sig.

4) Jag använder Sandisk Extremem III 4gb minnen. Har inte haft några som helst problem med dem.
 

Lothar Marunga

Aktiv medlem
Betr minneskorten är det ju en massa data som skall flyttas fram och tillbaka.
Så senast när det börjar köra ihop sig ångrar man den sita hundringen man sparade in på...

lm
 

Gimbal

Aktiv medlem
Använder också Sandisk extreme III 4GB. Köpte först något annat märke som visserligen funkade men slöade ner kameran, bytte till ett annat som skulle vara snabbare men det var samma sak där. Sandisken däremot fungerar utmärkt.
 

lunma

Aktiv medlem
Även läsningen till datorn går fortare med Sandisk Extreme III eller motsvarande. Korten har ju dessutom en positiv prisutveckling. Mitt första 1 Gb (relativt långsamt) som jag köpte till min Ds kostade 1.100:-, idag kostar ett Sandisk extreme III 2 Gb 250-300:-. Bra prisutveckling på 3 år.

/Mats
 

Anders Å

Aktiv medlem
Men...

...hur är det med fokuseringsskivan? Vilken ska jag använda mig av till min gamla optik?

/Anders
 

Bjarte

Aktiv medlem
Jag har också ett Kingston kort till min. Segar ner kameran. Lönar sig inte att snåla Sandisk Extreme III är snabbare, jag märker direkt vilket kort jag har i kameran.
 

Lothar Marunga

Aktiv medlem
Jag har använt original focusskiva i alla år (4). Det finns indikering i sökaren när focus ligger "rätt" så jag ser ingen direkt fördel med att böka i kameran och kanske sabba nåt.

lm
 

Zewrak

Aktiv medlem
Lothar Marunga skrev:
Jag har använt original focusskiva i alla år (4). Det finns indikering i sökaren när focus ligger "rätt" så jag ser ingen direkt fördel med att böka i kameran och kanske sabba nåt.

lm
Det är inte så farligt att byta skivan. Inte mycket svårare än att byta objektiv. Jag har tagit loss min flera ggr när jag fått skräp mellan skivan och glaset den ligger emot. Allt som behövs är en vanlig pincett. Faktum är att det går utan pincett också, men det gör saken betydligt lättare.

Många tycker att det är skönt med en gammal hederlig sökarskiva.

Mitt råd till trådstartaren är att köpa en hong kong skiva och testa. Om du gillar den, kanske du ska investera i en Katz-eye.

Typ denna http://cgi.ebay.co.uk/Split-Image-Focusing-Microprism-Screen-Pentax-K10D_W0QQitemZ360050894221QQihZ023QQcategoryZ50508QQrdZ1QQssPageNameZWD1VQQcmdZViewItemQQ_trksidZp1638Q2em118Q2el1247
 

storm

Aktiv medlem
rekomenderar LL-60 orginalskiva från pentax till K10D för att få bra exponenering när du använder gamla objektiv. Jag hade bekymmer med detta.

Hänvisar till min egen tråd.
Bilder med vanlig skiva
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=71681&perpage=15&pagenumber=1

bilder när jag satte dit LL-60
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=71681&perpage=15&pagenumber=8

Lars Anmark instämmer på sidan 9. Och Mats Öberg fick dålig erfarenhet av billiga kopior.
 

Anders Å

Aktiv medlem
Ok..

... nu har jag beställt ett LL-60 från Cyberphoto. Ska bli intressant att se hur det blir :)

/Anders
 

Anders Å

Aktiv medlem
Fungerar...

... men hur exakt går ni tillväga, dvs vilka inställningar gör ni på kameran när ni ska ta kort mha denna fokuseringsskiva?

Jag har den inställt på M, ställer in en bländare och använder sedan den gröna knappen för att mäta slutartiden (då bländar den ned ett litet tag).
(obs, jag har inte ngn A-markering på mina objektiv)

/Anders
 
ANNONS