Annons

SB600 beteer sig underligt

Produkter
(logga in för att koppla)

Engelen

Aktiv medlem
Har haft min 600a sen i julas utan problem.

Nu när jag var i Slovenien förra veckan så upptäckte jag att texten i displayen blinkar hela tiden när blixten är igång.
Inget den har gjort tidigare.
Alla funktioner verkar dock fungera som TTL när den är påkopplad min D50.

Har testat att byta batterier, slå på den innan monterat på kameran etc etc.
Den blinkar fortfarande och jag kan inte hitta nått i instruktionsboken.

Nån som kan ha nån aning va fan den sysslar med?
 

Engelen

Aktiv medlem
Ska tilläggas att texten blinkar konstant...
vare sig blixten är monterad på kameran eller inte..

Nån som kan ha nån aning?
 

Ades

Aktiv medlem
den funkar som den ska.. har bara letat på internet om någon har samma problem och löst det.. men har inte hittat något..
 

henpe

Aktiv medlem
Jag har samma problem. Blixten är knappt ett år gammal och felet uppträdde för bara ngn vecka sedan. Jag har varit i kontakt med Nikons support, med de kunde inte säga var det vad för fel. I och med att blinkningarna sker med fast frekvens (ca 1 ggr per sekund?) så tror jag att det är ett felmedelande av ngt slag.
 

henpe

Aktiv medlem
Vad har ni använt för batteri? Laddningsbara, alkaliska, eller några "HighPower"-varianter av alkaliska?
 

Engelen

Aktiv medlem
Fick svar från Nikons Support..

Hej Clabbe,

Vänligen skicka blixten med namn, adress, telenr., inköpskvitto, email samt felbeskrivning till:

NIKON
Råsunda v. 12 8tr
16927
Solna



Vad trött jag blir på folk som inte har nån koll.
jag bor ju för fan i Tjeckien.
 

Tony Lönnmyr

Aktiv medlem
Misströsta icke!

Samma märkliga fel uppstod även på min SB-600. Beslöt mig för att skicka den till Lasses Kameraservice för att få det undersökt men de löste tyvärr inte biffen denna gång utan skickade vidare blixten till Nikon.

Det enda som Nikon skrev att de gjorde var att uppdatera mjukvaran och funktionstesta den men blixten blev som ny!

Den 3-åriga reklamationsrätten gjorde att jag inte behövde betala något för "reparationen".
 

Engelen

Aktiv medlem
I mitt fall så har jag köpt blixten på nätet i England genom eBay.
Har iofs inte kollat på den gula lappen ännu men misstänker att den inte har fyllts i av butiken.

Efter att ha klagat lite på deras standard Kalle Anka svar från Nikon fick jag nyss detta svar tillbaka från dem..


"Hej Clabbe,

Varför den beter sig på det viset vet vi inte förrän den undersöks. Jag diskuterade det med en kollega men han hade inte heller hört talas om något liknande. Av den anledningen skickade jag dig adressen till oss - eftersom vi inte har adresser för Nikon i andra länder.

Vad du kan göra är att prova att återstålla blixten: håll in Mode + On/Off knappen i några sekunder"



Hur kan de inte ha hört talas om det när tydligen fler än jag har det problemet?
 

Tony Lönnmyr

Aktiv medlem
I mitt fall så har jag köpt blixten på nätet i England genom eBay.
Har iofs inte kollat på den gula lappen ännu men misstänker att den inte har fyllts i av butiken.

Efter att ha klagat lite på deras standard Kalle Anka svar från Nikon fick jag nyss detta svar tillbaka från dem..


"Hej Clabbe,

Varför den beter sig på det viset vet vi inte förrän den undersöks. Jag diskuterade det med en kollega men han hade inte heller hört talas om något liknande. Av den anledningen skickade jag dig adressen till oss - eftersom vi inte har adresser för Nikon i andra länder.

Vad du kan göra är att prova att återstålla blixten: håll in Mode + On/Off knappen i några sekunder"



Hur kan de inte ha hört talas om det när tydligen fler än jag har det problemet?
Innan jag skickade blixten till Lasses så hörde jag först med Nikon och då hade de inte heller hört talas om felet tidigare. Hade själv läst en del forum där personer hade samma problem så jag tyckte det verkade konstigt att jag skulle vara den enda i Sverige med detta problem. Tycker att reparationen av min blixt borde ha hamnat som ett supportärende hos dem så varför de inte hade hört talas om det tidigare i ditt fall förstår jag inte. Reset av blixten fungerade förresten INTE i mitt fall.
 
ANNONS