Annons

Arkivera i RAW

Produkter
(logga in för att koppla)

woatha

Ny medlem
Hej
En liten fundering jag fick.
När jag bearbetar mina bilder så räcker det (för mig) många gångr med det jag kan göra i min RAW-konverterare (använder BIBBLE i Linux).
Och då konverterar jag "bara" till jpeg för att använda i album för visning.
Det betyder att mina original är i RAW-format.
Ar det dumt? Jag menar för framtida bruk. Borde jag spara alla i t.ex. tiff?

Tacksam för synpunkter

/Thomas
 

Kustbo

Aktiv medlem
Spar mina i RAW och använder månads/aktivitestmappar och när den är färdig komprimerar jag den med ZIP så tar den inte så mycket plats att arkivera på disken.

Sen gör jag JPEG av de som jag vill ha till annat och då i bästa kvalitet, därefter skalar jag ner för användning i olika sammanhang, även mappar med stora JPEG Zippar jag för att spara diskutrymme då det ju komprimerar förlustfritt och allt går att öppnam med bibehållna kvalitet.

Kanske inte är det ultimata sättet men funkar för mig iaf ;-)
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Inte dumt

Hej
En liten fundering jag fick.
När jag bearbetar mina bilder så räcker det (för mig) många gångr med det jag kan göra i min RAW-konverterare (använder BIBBLE i Linux).
Och då konverterar jag "bara" till jpeg för att använda i album för visning.
Det betyder att mina original är i RAW-format.
Ar det dumt? Jag menar för framtida bruk. Borde jag spara alla i t.ex. tiff?

Tacksam för synpunkter

/Thomas
Det är bra att spara i raw. Rawhanterarna blir allt bättre och får allt mer finesser, som t.ex. att korrigera för linsfel mm. Programmen som du öppnar rawfilen med kommer inte att försvinna. Ska du spara i 16.bitars tiff så tar det större plats och du missar eventuella funktioner som raw-programmen har eller kommer att få. (effektiv färgbalansjustering, linskorrigering mm)

Att zippa en mapp med jpg´s ger väl inte mindre mappar?!
(provade nyss och de blev någon % mindre. Verkar vara onödigt arbete)
 
Senast ändrad:

woatha

Ny medlem
Vilka bra svar ;-)

Tackar för svar och synpunkter
Det var ju bra svar, för då gör jag ju "rätt" redan ;-)

Det har fungerat jättebra hittills, så jag vet inte varför jag fick för mig att det fanns fallgropar.
Men vad gör man då om inte ställer en fråga på rätt ställe.

Tack och hej
 

Kustbo

Aktiv medlem
Det är bra att spara i raw. Rawhanterarna blir allt bättre och får allt mer finesser, som t.ex. att korrigera för linsfel mm. Programmen som du öppnar rawfilen med kommer inte att försvinna. Ska du spara i 16.bitars tiff så tar det större plats och du missar eventuella funktioner som raw-programmen har eller kommer att få. (effektiv färgbalansjustering, linskorrigering mm)

Att zippa en mapp med jpg´s ger väl inte mindre mappar?!
(provade nyss och de blev någon % mindre. Verkar vara onödigt arbete)
Det ger helt klarrt inte så stor skillnad som med RAW men många bäckar små osv..
 
ANNONS