Annons

Målsättningar

Produkter
(logga in för att koppla)

bilbilder.se

Aktiv medlem
Tänkte det kan vara bra att dra igång en sån här tråd då jag är lite nyfiken på varför ni fotar och vad ni siktar på med ert fotande.
Hade varit kul o veta och det hjälper mycket när man ska ge bildkritik också! Är inte schysst att ge allt för ingående kritik till någon som är helt ny på området.

Kan dra lite exempel själv till o börja med.
Jag fotar i princip enbart på fritiden, försöker sälja bilderna om jag vet att bilen i fråga kan vara intressant för någon tidning, men det är inget som sker ofta, har även lyckats göra ett par reklamjobb.
Siktar alltid på att förbättra mitt material och tror att min stil lämpar sig bäst för tidningar och inte reklam då jag inte gillar allt för tillrättalagda bilder.
Målsättningen är att fotografera för utländska tidningar (framförallt engelska) då jag inte är helt överrens med det konservativa bildspråket som regerar i många av dom svenska biltidningarna.

Fyll gärna på här, vill gärna höra vad ni andra siktar på så är det lättare att ge bra konkreta tips!
 

nitr2ox

Aktiv medlem
Målsättningen under säsongen 2008 var att tillhandahålla bilder från diverse träffar och street race (illegala, nattliga, underground) till de som besökte dem och de som deltog, tyckte det var kul med den positiva responsen samtidigt som jag lärde mig min utrustning.

Inför kommande säsong är målsättningen att för träff och race bilder skapa ett nytänkande, lite outside the box då det finna alldeles för mycket bilder av samma typ som framförallt från racen är väldigt tråkiga, två bilar på linen och en starter. Jag vet dock inte hur jag ska uppnå detta men på nåt sätt ska det hända. Bortsett från racen vill jag under 2009 försöka plåta sessions med så många bilar som möjligt, hitta miljöer, plåta, redigera. I viss mån kanske även för pengar om det är en seriösare bilägare. Men i första hand för att få erfarenhet.

I det långa loppet vill jag bygga upp en seriös portfolio och börja sälja bilder till tidningar samtidigt som jag tar uppdrag från bilägare som vill ha sina bilar porträtterade. Jag vill hitta en egen stil och tänker göra vad som krävs för att hamna bland det bästa.

Således tar jag till mig all kritik, bra som dålig, hård som mjuk. Jag tar emot den, sväljer den som en flicka i amsterdam och bearbetar den för att bli bättre.

När ni kritiserar mina bilder, spara inte på krutet, sätt mig på prov, gör mig till en bättre fotograf!
 

Sebee

Aktiv medlem
jag måste nog säga att jag är en exakt kopia av Andreas! (gött ja slapp skriva en halv sidas inlägg) :D jag har samma målsättning och vill även jag ha mkt kritik.. :)

/ Sebastian
 

bilbilder.se

Aktiv medlem
Målsättningen under säsongen 2008 var att tillhandahålla bilder från diverse träffar och street race (illegala, nattliga, underground) till de som besökte dem och de som deltog, tyckte det var kul med den positiva responsen samtidigt som jag lärde mig min utrustning.

Inför kommande säsong är målsättningen att för träff och race bilder skapa ett nytänkande, lite outside the box då det finna alldeles för mycket bilder av samma typ som framförallt från racen är väldigt tråkiga, två bilar på linen och en starter. Jag vet dock inte hur jag ska uppnå detta men på nåt sätt ska det hända. Bortsett från racen vill jag under 2009 försöka plåta sessions med så många bilar som möjligt, hitta miljöer, plåta, redigera. I viss mån kanske även för pengar om det är en seriösare bilägare. Men i första hand för att få erfarenhet.

I det långa loppet vill jag bygga upp en seriös portfolio och börja sälja bilder till tidningar samtidigt som jag tar uppdrag från bilägare som vill ha sina bilar porträtterade. Jag vill hitta en egen stil och tänker göra vad som krävs för att hamna bland det bästa.

Således tar jag till mig all kritik, bra som dålig, hård som mjuk. Jag tar emot den, sväljer den som en flicka i amsterdam och bearbetar den för att bli bättre.

När ni kritiserar mina bilder, spara inte på krutet, sätt mig på prov, gör mig till en bättre fotograf!
Låter som en bra målsättning, det är en bra grund att stå på kan jag säga av egen erfarenhet. Mitt första år var väldigt mycket racefotograferande och efter det så har det varit i princip bara sessions.

Vilka tidningar tilltalas du av/skulle du själv vilja bidra till?
Har ju hunnit få lite uppfattning om ett par stycken själv och det är väldigt olika med hur mycket frihet man får som fotograf.
 

Goodfellah

Avslutat medlemskap
Målsättning är den viktigaste produkt i strävan efter framgång.
Största steget mot att må sina drömmar och mål är att dela med sig av dom, och leva dom och tänka på dom, upprepning av vad du har för mål och vart du är påväg är viktigt för att nå framgång. Största misstaget folk gör är att dom glider in i vardagen, upprepning !!

Folk har en tendens att dela upp sina målsättnignar i år. Klassiskt är att målen sätts upp lagom tills det nya året. Jag försöker inte se år, utan snarare vägen mellan mig och mina mål. Men för att tala svenska så är mitt första mål att vid samma tid nästa år totalt kunna livnära mig på min fotografering, där bilfoto skall fylla upp en del av min inkomst.

Mitt andra mål för bilfotografering är att fota 15 av sveriges absolut gymmaste mest påkostade bilarna, oavsett vart i sverige dom befinner sig, och få dessa publicerade. Det kommer rikta sig mest mot JDM eftersom det är där jag har sålt mest bilder. Men skall försöka vidga mitt utbud av europeiska och amerikanska bilar. Då amerikanska bilar har en väldigt stor räckvid runtom i världen.

Mitt tredje mål är att jag skall ha ett diplom på att jag är en utbildad fotograf. Då jag är självlärd, och bara gått enstaka små kurser. Jag skall genomgå minst 10 v utbildning under.

Mitt fjärde mål är att marknadsföra mitt varumärke, samma tid detta år skall mitt varumärke vara det som främst förknippas med bilfotograferin i Sverige.

Detta är mina mål jag skall ha uppnått innom en snar framtid.

Martin, otroligt roligt initativ att starta en tråd som detta. Folk pratar kameror, objektiv, riggar, tekniker och lösningar men glömmer lätt den egenskap som är viktigast för att bli en framgångsrik fotograf, viljan-målen-drömmarna.

//Varro
 

bilbilder.se

Aktiv medlem
Martin, otroligt roligt initativ att starta en tråd som detta. Folk pratar kameror, objektiv, riggar, tekniker och lösningar men glömmer lätt den egenskap som är viktigast för att bli en framgångsrik fotograf, viljan-målen-drömmarna.

//Varro
Du verkar ju onekligen ha dina mål klara och många mål på vägen, vilket är härligt och det är ju inte så att någon av oss andra kommer ge dig något gratis utan att du får lite konkurrens också på vägen! :)

Jag tror att en stor anledning till att man delar in det i år är för att bilfoto är relativt säsongsbetonat i Sverige, det är över vintern som man har tid att sitta ner och fundera över vad man ska åstadkomma nästa år.

Kanske får kicka igång fler trådar som har lite mer med sakerna runtom att göra, hur man tar kontakt på ett bra sätt osv.
 

Goodfellah

Avslutat medlemskap
Martin: Defenitivt är det sesongsbetonat. Men man skall veta att det går syssla med mycket foto som bilfotograf även under vintern, om man planerar det rätt. Rally,isåkning och annat, bor man i södra sverige kan man fota mycket utomhus ändå och man kan defenitivt göra jobb innomhus om den möjligheten finns. och om man kan tänka sig fota andra motorsporter så finns det ju ganska mycket.

Men tanken bakom min kommentar var att folk i störst a allmänhet har en tendens att göra en målsättning i början av året och sen lagomt tills det är dags att förnya sina mål (nyår) så har dom knappt hunnit med sina gammla. Men detta va ju inte riktat mot dig bara för att du skrev "vad är era mål 2008", det är nått som jag i allmänhet har funderat över.

Konkurrens finns det ju givetvis alltid, och när jag förklarar mina mål föröker jag inte vara divig och säga att jag är the one and only :). Men jag är otroligt målinriktad och oavsett konkurrens, så kommer jag uppnå målen nått annat finns inte. Det finns bilar till oss alla :)

Jag tror att i en värld där man skall livnära sig på foto, speciellt i denna smala nisch, så har man nog inte tid att sätta sig ner och tänka under vinterhalvåret, utan antingen har man 2 nischer och försöker komplitera vinterhalvåret med annan fotografering, eller så ligger man i hårt och kör vinterhalvåret med annan bilfoto som förklarat ovan. Men om man fortfarande ha det som ett intresse/hobby så fungerar det ju alldeles utmärkt att göra som du förklarar och det är precis så jag gjor, men bör tänka om om jag skall livnära mig på detta snart.
 

tompa86

Aktiv medlem
Mitt mål under 2009 är att fota så mycket som möjligt dvs:
Träffar av olika slag
Race
Fotosessioner bla

Allra helst så många sessioner med bilar som möjligt samt hitta platser, lära mig min utrustning, redigering och så småningom kanske ta betalt för att fota en bil.

Kritik är alltid kul att få oavsett om den är bra eller dålig
då man utvecklas som fotograf av kritiken.

Vill även ha annat att fota än bara bilar med t ex. Motorcyklar eller nått annat kul fordon.
 

bruze

Medlem
Mina mål med foto-2009.
- Utvecklas ännu mer med fotografering på bankörningar/events.
- Ta första stegen att göra seriösa fotosessioner av fordon och börja använda mina externa blixtrar och förhoppningsvis kamerariggen.
- Bli bra på att redigera.
- Göra upplägg inför man skall iväg på fota. Tänka igenom hur man skall göra, viktiga grejer man inte får missa och skriva ner dessa.
- Få klart min webbgalleri för att visa bilder.
- Kunna sälja några bilder som 2008.

Boktips eller annat material mottages gärna gällande fotosession, blixtar och redigering. :)

Mvh bruze
 

austlich

Aktiv medlem
För mig är mina mål år 2009 att utvecklas till en bra nivå. Jag har i princip införskaffat kamera och börjat lära mig den ordentligt under 2008 och bara gjort en riktig bilsession.

Den sessionen blev väl ok med en del bra bilder och en del mindre bra bilder.

Jag hoppas på att kunna medverka på lite banträffar för att kunna testa fotografera bilar i rörelse och sedan även medverka på några vanliga träffar.

Sedan vore det ju en dröm om jag skulle kunna sälja någon bild under året men det är ett väldigt högt satt mål och är egentligen inget jag räknar med utan det skulle bli ett väldigt stort plus.
 

bengt-re

Aktiv medlem
Jag är lite enklare än de flesta av er andra, men ändå!

jag har som mål att fotografera minst en spektakulär krash i folkrace som publiceras. Vägen dit är att vara redo... och att vara redo länge... och att vara redo på rätt ställe... :)

Trist? Tja, men så är det - det är iaf mitt mål !
 
Ja mål ja.. Jag är inte så seriös och satsande som många andra här. Har fotat en session som resulterade i ett par bra bilder, och det är väl främst det jag vill göra mer. Få chans att fota lite grymmare och utstickande bilar.
Ska även försöka hänga med en polare på ett par blackrace nu till sommaren och se ifall man kan lyckas med några bra bilder där.
Så några höga mål har jag inte, inte mer än att utvecklas och få lite erfarenhet, lära mig se på ett ungefär vad jag behöver för inställningar innan jag har satt igång kameran.
 
ANNONS