Annons

Hur påverkar bländaren skärpan?

Produkter
(logga in för att koppla)

Rikard Olsson

Aktiv medlem
Jag har inte fotat så länge så ha tålamod med min fråga !
Jag har koll på hur bländaren påverkar skärpedjupet - det har jag inga problem med att förstå . Jag tycker att mitt canon 17 85 objektiv blir på någon vänster skarpare när jag använder högre bländare ?? Har nu övergått till att använda bländarprioritet och håller mig för det mesta från f8 och uppåt . Så till min fråga .
Påverkar bländarvalet skärpan ( inte skärpedjupet ) ? Är det en sak som är beroende utav valet av objektiv ?
 

pellepiano

Aktiv medlem
De flesta objektiv presterar sämst vid full öppning, med sämre kontrast och skärpa som följd.

Det blir bättre ju högre bländarvärde man använder till en viss gräns, som är olika beroende på objektiv.
 

apersson850

Aktiv medlem
På grund av diffraktion försämras sedan skärpan igen om du bländar ner för mycket. Exakt var den gränsen går, där det blir synligt, beror på vilken kamera du har.
 

Rikard Olsson

Aktiv medlem
På grund av diffraktion försämras sedan skärpan igen om du bländar ner för mycket. Exakt var den gränsen går, där det blir synligt, beror på vilken kamera du har.
canon 450 d . Håller mig mellan f 8 och f 22 .

Påverkar objektivets kvallitet ??? Om man i framtiden satsar på lite dyrare objektiv .
 

Roq

Aktiv medlem
Objektivet inte bara påverkar det är det som avgör i vilket bländarintervall du får mest skärpa.
För att generalisera skulle jag tro att du får bäst skärpa mellan f4-f11 men som redan sagts - mer påkostade objektiv kan ha superskärpa redan på större bländare. Nedåt f22 som du kör så är det rätt många objektiv som tappar skärpa p.g.a diffraktion. Skulle nog nöja mig neråt f16 (men inte vara rädd att gå ännu längre)
 

larjo

Aktiv medlem
Objektivet inte bara påverkar det är det som avgör i vilket bländarintervall du får mest skärpa.
För att generalisera skulle jag tro att du får bäst skärpa mellan f4-f11 men som redan sagts - mer påkostade objektiv kan ha superskärpa redan på större bländare. Nedåt f22 som du kör så är det rätt många objektiv som tappar skärpa p.g.a diffraktion. Skulle nog nöja mig neråt f16 (men inte vara rädd att gå ännu längre)
Efter att ha läst denna post så aktar jag mig för att ha mindre bländare än 13.
/Lars
 

apersson850

Aktiv medlem
Vid vilken bländare som diffraktionen börjar bli mörkbar beror alltså inte på objektivet, utan enbart på pixelstorleken hos kameran.
Om den sen inte bara är märkbar, utan även besvärande, beror på hur stor bilden ska bli vid utskrift eller annat betraktande.
 

Rikard Olsson

Aktiv medlem
Vid vilken bländare som diffraktionen börjar bli mörkbar beror alltså inte på objektivet, utan enbart på pixelstorleken hos kameran.
Om den sen inte bara är märkbar, utan även besvärande, beror på hur stor bilden ska bli vid utskrift eller annat betraktande.
Har läst och tagit in komentarerna och ska nu ut och praktisera dom . Tackar för intresset .....
 

bengt-re

Aktiv medlem
TS är lösningen för stort skärpesjup (upplevt iaf) utan att offra skärpan som man gör om man försöker uppnå samma sak. Tänk på bilden på Vietnam monomentet - En sådan bild går inte göra på annat sätt än med TS-optik. Lite OT, men det är faktist en realistisk (om än något dyr och omständig) lösning på problemet som man får diffraktionen vid små bländare.

Med hålkamra kanske det skulle gå iofs - det är ju en rätt kul teknik även om den inte är helt snabb kanske...
 
ANNONS