Annons

D70 - Köpa ny kamera eller nya objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

UglyBetty-72

Avslutat medlemskap
Jag har en Nikon D70, men använder fortfarande mina Sigma objektiv från min förra systemkamera som inte var digital. Det fungerar jättebra, men jag vill utveckla min fotografering. Ska jag köpa en helt ny kamera, eller ska jag bara köpa nya objektiv?
Vill helst ha ett allroundobjektiv så jag inte behöver hålla på och byta. Vad ska jag satsa på då? 18-250? Nikon eller Tamron?
Jag ska till USA i oktober. Är det värt att vänta med att köpa, och iså fall, Vad kostar det i USA??

HELP!
Victoria
 

RolandM

Aktiv medlem
Jag har en Nikon D70, men använder fortfarande mina Sigma objektiv från min förra systemkamera som inte var digital. Det fungerar jättebra, men jag vill utveckla min fotografering. Ska jag köpa en helt ny kamera, eller ska jag bara köpa nya objektiv?
Vill helst ha ett allroundobjektiv så jag inte behöver hålla på och byta. Vad ska jag satsa på då? 18-250? Nikon eller Tamron?
Jag ska till USA i oktober. Är det värt att vänta med att köpa, och iså fall, Vad kostar det i USA??

HELP!
Victoria


Vad är det du vill göra som inte går med de prylar du har?
 

UglyBetty-72

Avslutat medlemskap
Vad är det du vill göra som inte går med de prylar du har?
När du frågar så....... Jag vet inte riktigt.
Jag har fyra barn och tycker det skulle vara praktiskt med ett allroundobjektiv.
Annars känner jag bara att allt känns så stenålders. Det kommer så mycket nya kameror som känns både lättare (inte lika tunga att gå runt och bära på) och bättre.
 
Senast ändrad:

dumbo

Aktiv medlem
Om du ska fortsätta använda dina objektiv eller fortsätta med DSLR med nytt objektiv så skiljer det ju inte så mycket i vikt. Något hekto eller så på en D3000 vs D70, tex.

Det låter ju på dig som att du/ni gärna vill ha bekvämligheten med att slippa byta objektiv. Om du då ska välja mellan att köpa ny kamera eller nytt objektiv så har du väl nästan redan svarat på det själv?
Nya kameror är väl förvisso lite bättre, men det är inte sån enorm skillnad som man lätt tror när man läser på nätet.

Ska du ha ett "superzoom"-objektiv så är Nikons 18-200 bra. Tamrons 18-270 är åxå vettigt.

Vad har du för objektiv idag? 18-70:n och något mer? Vilket/vilka brännviddsomfång använder du mest? När känner du att du behöver byta objektiv?
 

perstromgren

Aktiv medlem
När du frågar så....... Jag vet inte riktigt.
Jag har fyra barn och tycker det skulle vara praktiskt med ett allroundobjektiv.
Men det är ju inte att utvecklas som fotograf, som du ju tänkt dig! En ny kamera skulle nog inte göra speciellt mycket för ditt fotograferande. Du skulle få snabbar AF (kanske), fler pixlar (definitivt), lägre brus, men vad mer? Jo, video, om du köper D90 - förutsatt att du håller dig till Nikon.

Vill du vara bekväm, eller utvecklas? Bara du kan svara på frågan.

Per.
 

UglyBetty-72

Avslutat medlemskap
Om du ska fortsätta använda dina objektiv eller fortsätta med DSLR med nytt objektiv så skiljer det ju inte så mycket i vikt. Något hekto eller så på en D3000 vs D70, tex.

Det låter ju på dig som att du/ni gärna vill ha bekvämligheten med att slippa byta objektiv. Om du då ska välja mellan att köpa ny kamera eller nytt objektiv så har du väl nästan redan svarat på det själv?
Nya kameror är väl förvisso lite bättre, men det är inte sån enorm skillnad som man lätt tror när man läser på nätet.

Ska du ha ett "superzoom"-objektiv så är Nikons 18-200 bra. Tamrons 18-270 är åxå vettigt.

Vad har du för objektiv idag? 18-70:n och något mer? Vilket/vilka brännviddsomfång använder du mest? När känner du att du behöver byta objektiv?
Jag har ett 24-70 och ett 70-210. Mest använder jag 24-70, men tycker det blir mycket finare bilder med det andra. Det andra fungerar tyvärr så att jag måste backa ganska långt för att kunna ta ett kort, och därför blir det mer opraktiskt.
En annan anledning till att jag inte vill hålla på och byta objektiv är för att det kommer in så mycket skräp i kameran. Tydligen ganska dyrt att rengöra dessutom.

Tack för dina tips angående vilka objektiv jag ska köpa.
MVH Victoria
 

UglyBetty-72

Avslutat medlemskap
Men det är ju inte att utvecklas som fotograf, som du ju tänkt dig! En ny kamera skulle nog inte göra speciellt mycket för ditt fotograferande. Du skulle få snabbar AF (kanske), fler pixlar (definitivt), lägre brus, men vad mer? Jo, video, om du köper D90 - förutsatt att du håller dig till Nikon.

Vill du vara bekväm, eller utvecklas? Bara du kan svara på frågan.

Per.
Både och skulle jag nog vilja säga. När barnen har Luciatåg osv vill jag bara vara bekväm. När jag är ute och fotograferar bara för mitt intresses skull vill jag utvecklas. Video är jag inte intresserad av utan bara stillbilder. Tycker mycket om att ta porträttbilder.
Nikon är det som gäller för mig.

MVH Victoria
 
ANNONS