Annons

Uppsnappat i fotobutiken

Produkter
(logga in för att koppla)

Hansanders

Aktiv medlem
Var finns Messersmittråden ?

Verkar som det finns ett stort behov av en särskild avdelning för Messersmittar......
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
Bara genom att faktiskt erkänna att både D90/D5000 och 500D/550D på de flesta punkter är minst lika bra, på många bättre, och på vissa sämre än A550 har man ju gjort situationen klar för sig.

Om butiken haft problem med Sony - om de någonsin har haft en reklamation t.ex - så vet de hur mycket enklare det är att hantera de stora (större) märkena. Uppstår långdragna problem finns det lånekameror, sevicepersonalen pratar svenska, osv, osv, osv, osv....

Nästa sak man ska väga in är typen av kund. N/C-kunder tenderar (enligt de siffror jag sett) spendera flerdubbelt mer med pengar på tillbehör och nya objektiv efter kameraköpet. Uppgraderingsmöjligheterna är också större (och därmed chansen till återkommande kunder), och specialtillbehören för de som hittar en specifik inriktning de är intresserade av också betydligt billigare / mer lätt-tillgängliga i de flesta fall. Det är i dessa tillbehör hela överlevnadsmarginalen för de flesta butiker ligger, så naturligtvis försöker personalen dra in så mycket pengar till butiken som möjligt. Här skiljer sig inte fotobutikspersonal från någon annan säljorganisation.

N/C behöver alltså inte alls hålla goda butiksmarginaler eller "besticka" personal och butiker för att övertyga dem om att sälja. Det sköter sig självt genom butikens överlevnadsinstinkt.

Men helt bortom allt detta är det direkt dåligt att som i det beskrivna exemplet hoppa över en kameramodell när en kund faktiskt direkt efterfrågar en funktion som är bra i den kameran - inget tvivel här.
 

mayro

Aktiv medlem
Som vanligt ett avvägt seriöst inlägg från dig Joakim!..

Jag är smått störd över just detta att man inte kan ringa till Sony och tala med någon ansvarig och framföra åsikter om kameror samt få seriösa svar av kunnig personal.. Utan man hamnar i en slags sluss där det behandlas ingenting.. Supporten är rena rama lekskolan. Fick i stort sett en surhet som svar då jag klagade på att dom säljer "svindyrt" objektiv som INTE motsvarar det höga pris dom begär i Sverige för dom.. Om kvalitet skulle matcha´s i begärt pris vore kanske typ halva priset det Sony borde begära.. Då hade man inte behövt bli besviken..Och det handlade om Sony 16-105.. Så denna stappliga kundkontakt som erbjuds är verkligen bedrövligt kass... En Support med folk som ej är intreserade är rena rama bojsänket.. Skall även säga att då var det nära jag sålde av mina grejer och köpte nått annat..

Däremot fungerar Sony´s service suveränt bra för en amatör dom två ggr jag nyttjat dom med min fd A700á... 2 veckor tog varje servicetillfälle inklusive frakter.. Och det får man säga är bra jobbat som servicetid då man är en glad amatör...


men men. Sony har en del saker som verkligen INTE är bra.. Och däri ligger just kundrelation som en sak. .. Där är dom lika långt borta för oss användare känns det som höga politiker är.... Så jag kan inte se någon skillnad mellan att försöka få ett snack med Stadsministern och /eller försöka få en resonemang med någon ansvarit person på Sony/kamera..... Lika stort avstånd finns..

jag förstår att dom inte kan sitta med surrande amatörer hela dagarna... Men vi amatörer kan ju heller inte sitta med en urdålig support hela dagarna som ändå leder till inget..
 
Senast ändrad:

lumor_

Aktiv medlem
Lugna ner mig? Jisses mannen.. Om du bara visste hur lugn jag är...Hehe.. Du tycks tro att folk som besvarar saker med argument skulle vara arga eller nått.. Där får du nog tänka om..

"Förstår inte vad du menar".
Nä jag förstår.. Att kalla folk för "fanatiker" är en normal typ att benämningar du använder.... Jag kallar det glåpord..

Men men. .. Berätta vart jag gjort påhopp nu så jag genast kan be om ursäkt. till den påhoppade.! Jag anser det mycket viktigt om jag begått fel mot någon att jag står för det samt ber om ursäkt... Så då du säger jag gjort det så visa mig så jag får reda upp samt bättra mig..

Jag är mycket tacksam mot dig om du hjälper mig med detta nu så jag får städa efter mig..

Mvh
Tobbe.
Det var kanske ett lite väl starkt uttryck det där med "fanatiker". Märkigt att just du skulle ta det som ett personligt påhopp när det inte var riktat mot någon särskild.
Om nu en sådan generell formulering kan klassas som ett påhopp i din värld bör den tolkningen gälla
ditt inlägg #82 där du raljerar ohejdat över alla andras blåögdhet och framhäver din egen upphöjda klarsynthet. (Det inlägget är knappast något som kan passera under att respektera andras åsikter heller.)
Kanske var det inlägg #82 som var värst men tonen i de flesta andra är ju inte särskilt trevlig heller. Som sagt, tassar kring gränsen (betyder alltså inte att du gjort någon direkt överträdelse). Ganska onödigt att vara retsam om man verkligen försöker övertyga någon.
 

mayro

Aktiv medlem
Jaha..Per.. Så då jag skriver ett inlägg med markering att jag ironiserar pga en del kallar folk (mig inberäknat) för saker innan här o var... .. Så är jag "busen"... ?



Och om du refererar till att jag upphöjer mig själv pga jag sett skiten med korruption (av olika slag) på nära håll i branscher. I handlarled där man avkräver rena mutor för sälja ens produkt tex.(inte kamera. Utan andra branscher) ..Och däribland även "testare" (fast inte inom kamera igen då).. men väl i två andra branscher.. Och här ser man folk som totalt blåögt sitter och snudd helgonförklarar denna bransch "kamera" som helhet, Samt det ända man kommer med är att folk som jag och nån fler endast har konspirations feelings för oss... Så anser du mig upphöja mig själv då jag besvarar sådana påståenden om konspiration nojor med smått syrligare ton.......?

Asså alvar...Per. Jag har inget alls emot varken dig eller någon annan. Men då man är totalt faktiskt blåögd så finns väl rimligen inget annat sätt att säga det på än påtala att folk är blåögda..Speciellt då dessa redan innan har anfört en nergörande ton av åtlöje ... Det är inget fel att vara blåögd.. Det är en rättighet var och en har. Men det skapar inte rätten att den blåögda skall ha rätten att påstå att andra är konspirationsnojig med inbllade samasvärgningar bara för dom själva inte ser något alls såsom knepigt på en marknad ..


Jag tror att extremt få skulle säga att andra marknader än kamera vore befriade från (vänskaps)korruption Alla vet nog sådant förekommer. Och många tror jag i andra frågor ser detta tyvärr som ett problem..En del kanske via sina yrken rent utav .. Man talar om denna typen av korruption i samhället i övrigt såsom ett stort problem dessutom lite då och då.. Så "problemet är långt ifrån någon konspirationsteori uppfunnen av några bedrövade Sonyister inte...medans så snart det kommer till kamera så är alla kritvitast i hela världen... Sådant tror jag inte på helt enkelt. Och ju mer alla slår ifrån sig totalt ju säkrare blir jag att detta är ett verkligt problem..


Jag tror INTE alla är koruppta med renodlade mutor.. Absolut inte. Men jag är rätt övertygad att där förekommer en hel del knepigheter även i denna bransch såsom i alla andra jag vet om i alla fall.. Det tror jag..

Sedan får alla tro vad dom vill.. Men kallar man mig för saker. Eller använder en ton av åtlöje. Då får man sina svar serverade på samma fat tillbaks Per..

och du avslutar med en mening du borde själv ta och tänka på nästa gång vi ordväxlar...

Ganska onödigt att vara retsam om man verkligen försöker övertyga någon.
jag håller med.. Du bör verkligen inte fortsätta med kalla folk saker och tro du övertygar.. det gör du inte..

Däremot ser jag du "backar" ifrån det där onödiga "fanatikertramset".. Det var klädsamt!!.. Och det hedrar.. Samt det gör att min respekt för dig ökar avsevärt.. Så pass så jag så här på slutet ber om ursäkt för mitt syrligt tonfall... Samt hoppas vi kan fortsätta resonera mer på "lägre höjd där syret är bättre"...?

Mvh
Tobbe.
 

hpz

Aktiv medlem
Det finns inga mutor. Det är däremot grymt mycket lättare att sälja en Canon eller Nikon generellt då kunderna också generellt är inställda på dessa märken. Resultatet blir en mycket högre kunskap om dessa produkter. Om du frågar 100 säljare i sverige vad de själv använder så skakar du inte ihop många Sony-grabbar o tjejer. Dessutom har Sony en totalt funktionslös organisation i jämförelse med de två "stora" vad gäller foto. Se flera av fotomässorna senaste 4 åren där Sony helt skitit i att närvara eller i sista stund satt upp en ointressant monter som inte ens byggts färdigt. Jämför med när de visar TV eller DVD / BluRay på mässor...

Enligt GFK har Canon och Nikon vissa månader 85% av marknaden, och sony säljer sina procent mestadels på kedjor och inte i klassiska fotobutiker, så många butiker kan mycket väl ha 0-5% andel av butikens försäljning bestående av sony.

Jag har själv inget varken mot eller för Sony, men jag vet att det har varit tungt i Sverige men även att konspirationsteorier som denna tråd är dumheter. om 9 av 10 kunder självmant frågar efter två märken, jag själv har något av dessa två märken och dessutom har stöd från leverantören med utbildningar och understöd för övrigt, så skulle risken vara stor att jag också skulle rekommendera dessa märken.
 

mayro

Aktiv medlem
Vad skönt du säger det du säger med sådan bestämdhet... Kamerabranschen är därmed den troligen ända bransch i världen där inte mutor samt /eller/och (vänskaps)-korruption förekommer..

Det känns verkligen som logiskt..
 

RolandM

Aktiv medlem
Den kamera med bäst marginal kommer säljaren att försöka att sälja, alternativt den kamera som ger bästa säljbonusen (Parisresa eller så).
 

Mankan G

Aktiv medlem
När jag arbetade i branschen för en massa år sedan så var det i huvudsak fyra faktorer som styrde vad vi sålde:

1. I de få fall där kunden hade en åsikt så följde man givetvis den. Mycket enklare/snabbare att sälja till en redan övertygad för sedan snabbt gå på nästa kund.

2. Märket som jag kunde mest om. Det var helt enkelt snabbast. Slippa kolla upp saker som tog en massa tid.

3. Märket som JAG tjänar bäst på. Vi hade en del av lönen som provision men viktigast var alla de tävlingar som tillverkarna höll. De produkter som gav mest i plånboken fokuserade vi på.

4. De produkter som mitt företag tjänar mest på fokuserades på.

Så summan är att det är viktigt för tillverkarna att ligga på. Oftast är det skillnaden mellan att sälja mycket eller lite

Syniskt? Javisst! Dock vill jag poängtera att vi aldrig "lurade" kunden med sämre produkter. Snarare att vi promotade ett annat märke.
 
Senast ändrad:

mayro

Aktiv medlem
Magnus..

Det där är ett perspektiv ifrån själva säljarens nivå jag kan känna igen..

Ett av dom seriösare inläggen i tråden...
 

AndyK

Aktiv medlem
När jag arbetade i branschen för en massa år sedan så var det i huvudsak fyra faktorer som styrde vad vi sålde:

1. I de få fall där kunden hade en åsikt så följde man givetvis den. Mycket enklare/snabbare att sälja till en redan övertygad för sedan snabbt gå på nästa kund.

2. Märket som jag kunde mest om. Det var helt enkelt snabbast. Slippa kolla upp saker som tog en massa tid.

3. Märket som JAG tjänar bäst på. Vi hade en del av lönen som provision men viktigast var alla de tävlingar som tillverkarna höll. De produkter som gav mest i plånboken fokuserade vi på.

4. De produkter som mitt företag tjänar mest på fokuserades på.

Så summan är att det är viktigt för tillverkarna att ligga på. Oftast är det skillnaden mellan att sälja mycket eller lite

Syniskt? Javisst! Dock vill jag poängtera att vi aldrig "lurade" kunden med sämre produkter. Snarare att vi promotade ett annat märke.
Ungefär så var det också när jag jobbade med kameraförsäljning. Dock blev tillverkarna snålare och snålare med säljtävlingar. Så oftast valde jag att sälja det märke som jag kunde mycket om och som jag visste hade bra kvalitet.
 

hpz

Aktiv medlem
Vad skönt du säger det du säger med sådan bestämdhet... Kamerabranschen är därmed den troligen ända bransch i världen där inte mutor samt /eller/och (vänskaps)-korruption förekommer..

Det känns verkligen som logiskt..
Ni talar om mutor till säljare. För bara 5-7 år sedan fanns generellt ganska mycket "mutor" i form av tävlingar, vinster och annat som skulle kunna ses som bestickning eller "mutor". Flertalet kedjor tillåter inga tävlingar längre, säljare som vunnit resor osv har blivit sköntaxerade osv osv vilket gjort att detta ändrats kraftigt. Är personligen drabbad av detta.Vet säljare som för 10 år sen fick Breitling-klockor, fick resa till exotiska platser, vann biljetter till utsålda event osv osv...

Visst att kundevent och fester och tillställningar och mindre resor existerar, men det är rätt jämnt mellan leverantörerna och ingen sticker ut och ingen vågar ta alls samma risker som vid millennieskiftet...

Sen att relationer självklart påverkar men se kundpraktiska fördelar med att välja annat än Sony:

* Enormt mycket större begagnatmarknad
* Enormt mycket större kunskap om produkterna bland säljare, fotografer osv osv
* Testvinnare är (tyvärr?) oftast Nikon eller Canon
* Leverantörerna har en helt annan support, kundsupport, seriositet inom fotogenren

Det som Magnus tar upp däremot, det JAG som säljare tjänar bäst på, alltså i TB eller marginal, styr rätt hårt, vilket normalt är 100% sant. Men jag vill inte knäcka svaret om marginaler mellan de två stora märkena och Sony. Men jag kan intyga att skulle ni ses snittmarginalerna så skulle det bli tyst på många.

Jag är inte emot någon här på forumet eller i tråden, men konspirationsteorier om mutor och hård marknadsstyrning är inget jag känner igen i det stora hela i fotobranschen. Det finns ett bolag som gör nog mycket så det räcker för hela marknaden och blir över...Äpplet. Skulle alla detaljer där läcka ut skulle ni nog göra som jag. Bojkotta totalt.
 

hpz

Aktiv medlem
Ungefär så var det också när jag jobbade med kameraförsäljning. Dock blev tillverkarna snålare och snålare med säljtävlingar. Så oftast valde jag att sälja det märke som jag kunde mycket om och som jag visste hade bra kvalitet.
Du har helt rätt. Och denna snålhet är idag begränsad till ett minimum...
 

mayro

Aktiv medlem
Ungefär så var det också när jag jobbade med kameraförsäljning. Dock blev tillverkarna snålare och snålare med säljtävlingar. Så oftast valde jag att sälja det märke som jag kunde mycket om och som jag visste hade bra kvalitet.

Då idag alla märken har "bra kvalitet" så kommer ju nu det jag sagt om "bra säljare" in. Dvs säljare som har kunskaper om alla märken..

Och otvetydigt så kan man nog påstå att "vi" vet att Sony har varit och kanske fortfarande är makalöst dåliga på att delta i det öppna säljandet via delta samt utbilda säljarna . Men även med att delta överhuvud taget ut på "banan".. Så på den punkten får dom skylla sig själva att dom som i praktiken skall visa olika kameror inte har den support som behövs för känna sig manade att visa märket för kunderna som vill se lite alternativ..

Så att själva säljaren på kundnivå hellre visar samt säljer det man "känner väl" är givet.. Så det är säkerligen så att Sony själva via sin dåliga kundkontakt gräver en egen grop att falla i mycket ofta... Så även en egentligen "bra säljare" kan därigenom pga utebliven utbildning från tillverkaren Sony´s sida få för kass utbildning samt därför falla in i att bli en "dålig säljare" helt oförskyllt...

Man skall ju inte behöva tigga och be om att tillverkare skall kommma och besöka samt utbilda sig. Utan det ligger ju i tillverkarens intresse att finnas med på banan..

Varför ett marknadskunnigt företag som Sony är inte deltar aktivare ute på fältet är för mig en gåta.. Bara att dom la sin säljkanal på en agent i Sverige är ofattbart.. Och dessutom lät denna agent hållas med inaktivitet så länge.. Har sett till och med Canikonfolk som med förvåning skrivit att dom inte fattar inaktiviteten från Sonys sida efter dom besökt mässor tex.. Då är det låg aktivitet kan man säga..
 

Mankan G

Aktiv medlem
Som jag skev så var det en massa år sedan jag arbetade i branschen. Saken har säkert förändrats en del men fortfarande gäller frågan om vad som är en "bra" säljare.

Det går att se på saken från två håll: Kundens sida respektive företagets sida:

1. Ur kundens perspektiv så innebär det istället bästa möjliga produkt för just denna kund till lägsta möjliga kostnad. Vad det sedan är för pryl är helt ointressant. Det kan vara alltifrån en förbrukningsbar billig engångskamera till ett stort system. Här har säljare OCH kunden ett stort ansvar att göra en ordentlig behovsanalys.

2. En bra säljare ur företagets perspektiv säljer mycket till bra marginaler och med kunder som är tillräckligt nöjda för att komma tillbaka. Observera ordet tillräckligt.

Dessa två påståenden slår ibland i direkt mot varandra, de går alltså inte alltid att förena.

Sedan skall vi lägga in den psykologiska faktorn. Om du tar fram två alternativ så har kunden relativt lätt att välja mellan dem. Har du tre mer eller mindre likvärdiga alternativ och som kostar lite olika så väljer svensken oftast den i mitten. Vill inte verka snål men inte heller slå på för stort. Lägger du till fler så blir det genast mycket svårare och med detta så rinner tiden iväg. Problemet här är tidsfaktorn. Säljaren har inte "råd" att lägga ner för mcyket tid på en velig kund. Nästa kund dvs du eller jag tröttnar rätt fort på att vänta och går vidare med en missad affär som följd. I alla fall fungerar jag på det sättet.

Har du fyra olika alternativ så kan inte svensken välja utan du bara försvårar för kunden. Observera att dessa påståenden är generella. Stämmer givetvis inte in på alla.

Helst vill man få kunden att välja snabbt för att sedan kunna gå vidare. Det spelar egentligen ingen roll om kunden väljer märket X eller Y. Bara han väljer så att jag kan ta hand om nästa kund. Sett ur detta perspektiv är det enklare att förstå varför så många tycks rekommendera CaNikon. De är helt enkelt störst och därmed oftast lättare att sälja om prislappen är likvärdig. Ni skulle bara veta hur många velputtar det finns som inte läst på ett dugg när de kommer in. När sedan valet är gjort så är det alltid butiken eller säljarens fel att de är lurade :) Eget ansvar finns inte.
 

mayro

Aktiv medlem
Även Nikon säljer sina kameror via en mellanhand.

Men med skillnaden att dom är aktiva ute på den marknad dom huserar... Det finns väl inte ett tillfälle i världen inte Nikon samt Canon tar chansen att synas... Och det är bra marknadsföring det till skillnad från Sony som står i skrubben och funderar om dom vågar ens säga att dom finns.

Hade tex inte vi med märket sagt ett ljud på några ställen hade nog Sony varit döda totalt på system kameramarknaden. I alla fall i Sverige.. Därför som jag ser det så är vi som snackar Sony på forum det ända som syns av märket egentligen.. I övrigt är det tvärtyst..

Hade jag jobbat på Sony som säljare / marknadsförare så hade jag haft över 100 resdagar med demonstrationer bokade varje dag utav dessa resdagar som minimum runt om i landet.. Om så detta skulle ske på torg och gator... och vore det så att jag haft tillgång till 2 till säljare till som arbetat aktivt och planerat så skulle Sony snabbt ökat som märke i alla fall i folks medvetande... Mer behövs inte.. Vet folk man finns så köper folk om produkten är duktig.. Men i skrubben säljer man intet.. Detta vet Canon samt Nikon så väl trotts deras fördel dom har via alltid få topp omdömen och aldrig kritik som inverkar på slutomdömen.. Dom finns ändå alltid där och syns på ena eller andra sättet där människorna finns eller tittar.......

Som sagt. Jag förstår ingenting utav Sonys marknadsföring.. Sämre går troligen knappast att få.. och sköta den som Sony gör då dom skall försöka ta marknadsandelar från två så starkt rotade märken som Canon samt Nikon är för mig ofattbart resurs-slöseri .. Utveckla kameror som man inte aktivt promotar ter sig i min värld som enbart kapitalförstöring... Sony har ju starka säljargument.. Men använder inget utav dom .. Att kamerorna heter "Sony" är inget som säljer med automatik.. Dom måste ju visa vad dom kan och hur dom kan användas..Så folk vet skillnader som finns..

Asså. Tänk bara att där finns många som faktiskt fotar samt hänger på till och med forum som inte vet skillnaderna mellan dom live view som kameror på marknaden har. Samt hur dom kan användas.. Sådant är i mina ögon sett en enorm smäll på fingrarna för tillverkaren samt Testarna . Men då testarna inte riktigt påtalar samt visar saker så är det till sist o syvende tillverkaren/marknadsförarens uppgift att se till att saker kommer ut. Och på så sätt styr så testare tvingas ta upp saker därför folk frågar om den infon..

Hualigen.. Jag har en hel del negativt att säga som tydligt är runt mitt märkes bedrövligt kassa kundkontakt... Men detta har jag påtalat så ofta ämnet är uppe så det käns lite som man tjatar.. Fast jag hoppas någon ansvarig skall läsa och förstå att dom sköter sig riktigt riktigt dåligt på kundrelationsfronten.
 

Mankan G

Aktiv medlem
Detta vet Canon samt Nikon så väl trotts deras fördel dom har via alltid få topp omdömen och aldrig kritik som inverkar på slutomdömen.. Dom finns ändå alltid där och syns på ena eller andra sättet där människorna finns eller tittar.......
.
Tog mig friheten att korta ner ditt inlägg en del........ :)

Jag upplever det inte alls på detta sätt. Att Sony får sämre kritik än de andra på ett generellt plan. Att vissa egenskaper är sämre för att tillverkaren valt detta är en helt annan grej. Att tex a900 brusar mer än tex 5DmkII eller D3X på höga iso är något som är fakta. Inget tyckande. Det stämmer även på D300 vs a700. Att filmning saknas generellt sätt hos Sony är väl knappast ett påstående du kan klandra en testar för att säga. Det är ju fakta likväl.

Utöver "brister" som dessa så upplever i alla fall jag att det är rätt nyanserat idag. Sony vinner och förlorar ibland precis som alla andra.

När det gäller Sonys marknadsföring (av DSLRer) så är den ett enda stort frågetecken för mig också. De är jättestora på P&S, filmkameror, PS3 etc och marknadsför även dessa rätt hårt. Dess avdelning för DSLR verkar föra en tynande tillvaro i företaget. Jag är rätt övertygad om att det skulle sätt annorlunda ut om Sony bara spännde sina muskler.

Frågan är bara om de har råd OCH kraft. De kanske måste prioritera som alla andra. Det har väl inte gått så där jättelysande för Sony Corp under senare år. Speciellt de delar som tidigare var stora inkomstkällor har förändrats. Sony Music har förtvivlat svårt att tjäna pengar och om jag förstått det hela rätt så tjänar de inte speciellt mycket på PS3 avdelningen heller. För att inte tala om Sony Ericsson. Nu är jag inte helt insatt i Sonys struktur och finansiella status i alla delar. Ta därför mina påståenden mer som vad jag snappat upp än vad jag kan bevisa. Det finns säkert andra som vet mer.
 

ebermark

Avslutat medlemskap
När sedan valet är gjort så är det alltid butiken eller säljarens fel att de är lurade :) Eget ansvar finns inte.
Det är ju upp till var och en hur mycket man vill läsa på innan man köper nåt. Så det är visst kundens ansvar. Det är exakt det att bli lurad handlar om; blir man lurad, oavsett i vilket sammanhang, beror det på ens egna okunskap. Jag förstår mig inte på folk som inte kollar upp saker på nätet innan dom går ut och köper nåt.
 
ANNONS