Annons

Fotomotiv i Södermanland

Produkter
(logga in för att koppla)

glugg

Aktiv medlem
Åker till Sörmland den 27 sep med kamera och fotokompisar, skall bo tre nätter på vandrarhem men vad skall vi plåta. Vi är intresserade av natur , dokumentärt och gamla övergivna byggnader bl.a. Kan någon ge mej tips på några trevliga områden. Naturreservat med gammelskog och nedlagda gruvor skall ju finnas i länet men vad är bildmässigt?
Göran
 

Trannel94

Avslutat medlemskap
Åker till Sörmland den 27 sep med kamera och fotokompisar, skall bo tre nätter på vandrarhem men vad skall vi plåta. Vi är intresserade av natur , dokumentärt och gamla övergivna byggnader bl.a. Kan någon ge mej tips på några trevliga områden. Naturreservat med gammelskog och nedlagda gruvor skall ju finnas i länet men vad är bildmässigt?
Göran
Finns mycket. Gruvor har Ni vid Skottvång. En bra bok är "Det okända Sörmland" av Nils-Erik Landell (text) och Ingmar Holmåsen (foto), Underrubrik Strövtåg längs sörmlandsleden. Hör med biblioteket.
 

glugg

Aktiv medlem
Tack för det tipset Åke. Holmåsen är ju bekant sen 80-talet tror jag. Går till bibblan på måndag o söker upp boken.
Göran
 

Olle

Aktiv medlem
Vilken del av Sörmland har ni tänkt att besöka?
I norra delen av landskapet, som jag bäst känner till, finns gammelskog i Tyresta och nedlagda gruvor på Utö, som kan nås med båt från Årsta havsbad eller, tror jag, från Nynäshamn.

Olle
 

monica w

Aktiv medlem
Hej
Stendörrens reservat norr om Nyköping har flera hängbroar ut till öar. Femöre utanför Oxelösund är ett annat. Googla på naturreservat så hittar ni nog många.//Monica
 

glugg

Aktiv medlem
Vilken del av Sörmland har ni tänkt att besöka?
I norra delen av landskapet, som jag bäst känner till, finns gammelskog i Tyresta och nedlagda gruvor på Utö, som kan nås med båt från Årsta havsbad eller, tror jag, från Nynäshamn.

Olle
Vi skall bo på vandrarhemmet i Sköldinge, mellan Katrineholm och Flen. Eftersom vi kommer från Skara skall vi börja med att besöka Sveriges längsta ( kanske enda ) kalklinbana. Den börjar vid sjön Oljaren och slutar i Köping. Sen vet vi inte riktigt vart det blir.

Göran
 

sarnor

Avslutat medlemskap
Eftersom vi kommer från Skara skall vi börja med att besöka Sveriges längsta ( kanske enda ) kalklinbana. Den börjar vid sjön Oljaren och slutar i Köping. Sen vet vi inte riktigt vart det blir.
Sjön heter Öljaren (med ö) och landskapet i sjöns närområde rymmer många fina platser, främst jordbrukslandskap. Men också flera fina gods och gårdar (exempelvis Julita gård), nära kalkbrottet finns även ett par mindre gruvhål. Kalkbrottet i sig är ganska imponerande.
 

Bilagor

glugg

Aktiv medlem
Sjön heter Öljaren (med ö) och landskapet i sjöns närområde rymmer många fina platser, främst jordbrukslandskap. Men också flera fina gods och gårdar (exempelvis Julita gård), nära kalkbrottet finns även ett par mindre gruvhål. Kalkbrottet i sig är ganska imponerande.
Fin stämmningsfull bild du lagt in. Kalkbrottet skall väl inte vara så svårt att hitta till. Julita blir nästa objekt att besöka, ligger ju vid samma sjö.
Ekhagarna vid Sparreholm har jag passerat tidigare men aldrig stannat vid, det blir ett stopp där.
Stendörren med sina hängbroar låter spännande, får se om vi hinner åka dit.
Tack alla för tipsen så här långt.
Göran
 
ANNONS