Annons

Bedragare på Blocket/Tradera m.fl.

Prins1

Medlem
Någon kamera har inte dykt upp, killen har slagit av mobilen och svarar inte på mail. Han är nu polisanmäld och även Blocket har informerats. Gissar att kontot är avslutat och att han sitter på ett flyg till Thailand eller nåt...
 

Pentax K-7

Avslutat medlemskap
Inte helt skyddat men i alla fall lite säkrare är att betala mot postförskott eller efterkrav hos bussgods. Skulle det då ligga en tegelsten i paketet vet man i alla fall omelbart om att man blivit lurad och slipper våndas.
 

Pentax K-7

Avslutat medlemskap
Det finns en hake, endast företag kan nyttja postförskott.
Nej, jag tror att det endast behövs att man har pg eller bg för att man som privatperson skall kunna utnyttja postförskott. Men eftersom de flesta kanske inte har det nämnde jag bussgods för det kan alla använda som har ett bankkonto (^_^)
 

superboy77

Aktiv medlem
Nej, jag tror att det endast behövs att man har pg eller bg för att man som privatperson skall kunna utnyttja postförskott. Men eftersom de flesta kanske inte har det nämnde jag bussgods för det kan alla använda som har ett bankkonto (^_^)

Jag förstår, så här står det på Postens sida:

Postförskott
Postförskott är ett enkelt och säkert sätt att få betalt när du skickar en försändelse. Mottagaren betalar postförskottsbeloppet när försändelsen levereras eller hämtas. Pengarna sätts sedan in via betalningsmottagarens bank på plusgiro eller bankgiro. ”En godkänd frakthandling skapar du enklast genom att använda vårt kostnadsfria utskriftssystem Pacsoft Online”

Postförskott - en tilläggstjänst
Postförskott är en tilläggstjänst som används tillsammans med någon av följande tjänster

Paket
DPD Företagspaket och 16.00
Postpaket
Hempaket
PALL.ETT
MyPack
 

ztenlund

Aktiv medlem
För några år sedan skickade jag en pryl mot postförskott, alldeles högst privat, och det gick utmärkt. Däremot blev jag tvungen att låna en annans PG eftersom jag inte har något eget.
 

Dan J.

Aktiv medlem
Som sagts nedan, banken får inte ens svara på en direkt fråga om ett visst kontonr tillhör en viss person, men fråga dem var clearingnumret hör hemma! Som i det här fallet 8381-6 som visade sig vara från Uppsala-trakten, då ringer det en varningsklocka om säljaren bor någon annanstans i landet (OK, man kan ha flyttat efter att ha öppnat kontot, men...).

Det var bara ett år sedan som ett specifikt konto med clearingnr 8169-5 figurerade vid försälning av Nikonkameror, clearingnumret tydde på att kontot var öppnat i Växjö-trakten, men säljaren (som bytte namn och ort mellan annonserna) befann sig hela tiden ute i någon nordlig obygd där risken var minimal att någon skulle kunna komma och titta på kameran...
 

robwah-9

Aktiv medlem
Nej, jag tror att det endast behövs att man har pg eller bg för att man som privatperson skall kunna utnyttja postförskott. Men eftersom de flesta kanske inte har det nämnde jag bussgods för det kan alla använda som har ett bankkonto (^_^)
Helt korrekt för Posten. På bussgods kan man dock använda sig av ett vanligt bankkonto som dom sätter in pengarna på i efterhand.
 

SuperOsse

Aktiv medlem
Hej, är rätt säker på att jag blivit blåst på blocket. Personen i fråga hade en kamera till salu på blocket till rätt kurs. Dum som jag var betalade jag i förskott. Säljaren lämnade namn, adress, personnummer, bild på körkortet, vbild på kvitto, bild på kameran, telefonnummer (som stämde överens med adress), kollade upp personen i fråga på ratsit.se osv, talades vid över telefon och fick ett seriöst intryck. Betalningen ägde rum i lördags, han har fått pengarna (konstaterat efter samtal med min bank). Idag har han hört av sig och meddelat att kameran är skickad men att papperet med kollinummer glömts kvar på hans jobb och att han nu är borta från kontoret (åter onsdag då kameran borde vara framme). Hans svarar dock inte i telefon efter upprepade samtal och mail. Betala aldrig i förskott, absolut, jag vet, men med så mycket information om honom kändes det som om det var en liten risk att bli blåst. Vad ska jag göra?
Grattis, vi har blivit lurade av samma bedragare:)

Han lämnade samma uppgifter till mig med ett körkort tillhörande "Stefan M***n", kvitto osv. Förmodligen är stefan ännu ett annat offer som råkat ut för detta kräk.

Hans banknr som han lämnade ut är följande:
Swedbank
Clr. 8381-6
Konto. 983 843 09X-X

Jag har polisanmält ärendet och jag tycker även att du skall göra det samma, då chansen är större att polisen reagerar snabbare ju fler som lämnar anmälan om personen i fråga.

Har även en vän som jobbar på Swedbank så jag ska hälsa på honom imorgon och ta reda på vem den här bedragaren är!

Återkommer senare med uppgifter om personen..

[admin: maskat kontonr men ni som blivit lurade borde kunna se om det är samma kontonr.]
 
Senast redigerad av en moderator:

SuperOsse

Aktiv medlem
Exakt samma... Då var det defenetivt. Satan. Hur har han gått tillväga? Personen existerar ju, adress, personnummer, telefonnummer osv stämmer ju.
Nej, personen i fråga existerar inte. Han har själv fyllt i sin adress på Eniro och även skrivit in sitt riktiga mobilnr tillhörande den adressen. Väldigt järvt utfört!

På så vis får man illusionen om att personen existerar i verkligheten. Tycker bara så synd om Stefan M som nu får sina personuppgifter skickade höger och vänster.
 

Nitobert

Aktiv medlem
vem som helst kan utnyttja Pf. och att välja det avgör inte ett skit, du betalar, och får ut paketet och är blåst.
internetgirot är en säkring för mig som köpare, men INTE som säljare, sålde en glugg me det, fick igen den efter några dagar, använd och skadad, går ALDRIG att få rätt där.
 

SuperOsse

Aktiv medlem
vem som helst kan utnyttja Pf. och att välja det avgör inte ett skit, du betalar, och får ut paketet och är blåst.
internetgirot är en säkring för mig som köpare, men INTE som säljare, sålde en glugg me det, fick igen den efter några dagar, använd och skadad, går ALDRIG att få rätt där.
Precis.

Min lärdom efter det som hänt är att BARA handla mellan fyra ögon. Har jag ingen möjlighet att träffa personen och känna på grejerna så får jag duktigt avböja affären.

Handla ENDAST mellan fyra ögon!!!!!!!
 

Nitobert

Aktiv medlem
jag som säljare kräver förskottsbetalt på kontot, gäller det fotoprylar hänvisar jag till mitt långa medlemskap på FS, fungerar bra, och ska jag köpa och säljaren finns på FS och inte reggade sig imorse är jag lugn.
köpa mellan fyra ögon funkar otroligt sällan då jag inte bor i Fjollträsk, men jag köpte en glugg i veckan mellan 4 ögon i Luleå mot alla odds och visst är det skönast.
ska hämta ut en D700 på macken imorgon, och nog är det lite pirrigt, det är inte småpengar för en fattig Lappjävel, men han finns på FS och skickade PF utan att jag bad om det(men som sagt inte för att det säkrar något alls, jag får ju inte öppna paktetet innan jag dragit kortet)
 

SuperOsse

Aktiv medlem
jag som säljare kräver förskottsbetalt på kontot, gäller det fotoprylar hänvisar jag till mitt långa medlemskap på FS, fungerar bra, och ska jag köpa och säljaren finns på FS och inte reggade sig imorse är jag lugn.
köpa mellan fyra ögon funkar otroligt sällan då jag inte bor i Fjollträsk, men jag köpte en glugg i veckan mellan 4 ögon i Luleå mot alla odds och visst är det skönast.
ska hämta ut en D700 på macken imorgon, och nog är det lite pirrigt, det är inte småpengar för en fattig Lappjävel, men han finns på FS och skickade PF utan att jag bad om det(men som sagt inte för att det säkrar något alls, jag får ju inte öppna paktetet innan jag dragit kortet)
Jag förstår vad du menar. Vi "fjollträskare" får helt enkelt skatta oss "lyckliga" :)
 

Nitobert

Aktiv medlem
det är nog enda gången jag är avis på er ;)
-nä nu varnar jag mig själv för trådkapning, så slipper moderatorerna göra det!
 

Pentax K-7

Avslutat medlemskap
vem som helst kan utnyttja Pf. och att välja det avgör inte ett skit, du betalar, och får ut paketet och är blåst.
Nja, nu skrev jag ju inte att man har något skydd med pf eller bussgods. Jag skrev att vid dessa alternativ kan man, direkt efter betalning, kolla om det man köpt är det som ligger i paket eller om en skojare har skickat något annat. Man kan alltså omedelbart efter att man betalt göra en polisanmälan. Men man är förvisso fortfarande blåst och kommer troligen inte få igen pengarna.
 

micke_011

Aktiv medlem
Dom kan ju alltid försäkra att dom inget kan göra =)

Tyvärr är nog försäkringar inte avsedda att skydda mot den typen brottslighet som är frukten av vår medmänskliga naivitet, som det ju ytterst måste handla om, vi är helt enkelt för angelägna om att tro gott om människor. Så man får nog instämma i vad som sagts tidigare, en affär som utförs på blocket ska nog avslutas mellan 4 ögon om man vill vara något så när säker . Personligen har jag bara blivit blåst en enda gång, på 700kr, och det lät jag bero - alla andra gånger (och det är rätt många numera) har det klaffat, så även om det är lätt att tro att alla som säljer prylar på blocket och tradera numera är bovar så är det naturligtvis ett bekvämt sätt att se det men inte nödvändigtvis sant för det.
 
ANNONS