Annons

Ny kamera utan garanti

Produkter
(logga in för att koppla)

ztenlund

Aktiv medlem
Är det skillnad mellan garanti och konsumentköplag när det gäller ägaren?

Och om det är ett garantiärende t.ex på en Canonkamera, vem står för kostnaderna: Canon eller återförsäljaren?

MVH J O
Garanti är i enlighet med garantivillkoren så det kan vara hursomhelst. Konsumentköplagen gäller bara mellanavtalsparterna, dvs mellan säljaren och första köparen. Sedan får näringsidkare givetvis vara mer generösa än vad lagen kräver och låta även andra ägaren reklamera.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Men va fan nu har även cybersite höjt priset igen... grrrrr.... då är det pc city, Rajala pro shop och pixmania som har det lägre priset... erfarenhet av dem någon??
Jag har köpt 2 objektiv från Pixmania och jag tyckte de var seriösa. De t.o.m. ringde upp och kollade om det verkligen var jag som lagt ordern eftersom det ena objektivet kostade över 10 000. Jag tyckte det var väldigt bra att de ringde och kollade att ingen köpte grejor i mitt namn. Så jag tyckte de tog ansvar för affären. Grejorna kom efter 3-4 dagar i välemballerade försändelser från Frankrike.

Siten är på svenska liksom personalen men lagret ligger i Frankrike.

...men med webbshoppar tar man alltid en risk om man skulle råka få en "citron" där man exv. får problem med AF och fokuseringen. Då ska det returas och det har jag aldrig upplevt ännu med Pixmania. Läs omdömena på nätet. Precis som för alla leverantörer med någon omsättning att tala om så är inte alla nöjda även om nu jag råkat ha tur hittills.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Cyberphoto är nog den webbutik jag litar mest på av alla. Otroligt trevlig och hjälpsam kundtjänst. Cyberphoto är skitbra helt enkelt. Litar mer på dom än på en lögnare till säljare på Mediamarkt eller nån annan fysisk butik.
Det där är ingen karakteristik som altid stämmer. Du påstår ju faktiskt att i princip alla säljare på MediaMarkt är lögnare, vilket förstås inte är sant alls. Snarare handlar det om att på varuhus generellt så finns det många unga och okunniga säljare. Men i de MediaMarkt som finns här (Göteborg) brukar de ha åtminstone en äldre person, som jobbat i fotobranchen under 20-30 år.

Håller med om att Cyberphoto är mycket bra. De har goda kunskaper så länge man håller sig till Canon eller Nikon. Är man intresserad av något annat, t.ex. Sony (som ju verkligen blir intressantare och intressantare hela tiden), så är det bättre att skaffa sig kunskaperna om detta system någonannanstans (t.ex. bland Sony-användarna här på Fotosidan). Detsamma gäller även för Scandinavian Photo (också ett mycket bra ställe - Sveriges största inom foto).

Andra ställen som jag själv brukar handla från är Rajala och JapanPhoto. Båda har fysiska butiker här i landet.

Pixmania i Frankrike kan vara något billigare, men jag undviker dessa för egen del. Somliga har haft strul med dem. Dessutom är det förstås alltid en fördel att ha handlat inom Sverige ifall det skulle bli något strul, som t.ex. att autofokusen skulle behöva justeras. Störst behov av detta för Canon och näst störst för Sigma (enligt vad användarna skriver här och på andra sajter).
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Hursomhelst?

Garanti är i enlighet med garantivillkoren så det kan vara hursomhelst. Konsumentköplagen gäller bara mellanavtalsparterna, dvs mellan säljaren och första köparen. Sedan får näringsidkare givetvis vara mer generösa än vad lagen kräver och låta även andra ägaren reklamera.
Garantivillkor.
Pelle köper en kamera av Fotobutiken. Efter några månader säljer han den till Lisa.
Hon upptäcker ett fel på kameran efter några veckor. Lisa meddelar Fotobutiken som skickar en fraktsedel till henne. Hon skickar in kameran tillsammans med originalkvittot till kamerafabrikantens serviceställe. Efter reparation får hon tillbaks kameran. Fabrikanten står för garantireparationen. Korrekt?

Om Pelle hade behållt kameran och upptäckt felet efter det han ägt kameran ca 1,5 år så hade han kanske åberopat konsumentköplagen och då hade Fotobutiken fått stå för reparationen eftersom fabriksgarantin inte gällde längre. ?
 

benjamineidem

Avslutat medlemskap
Garantivillkor.
Pelle köper en kamera av Fotobutiken. Efter några månader säljer han den till Lisa.
Hon upptäcker ett fel på kameran efter några veckor. Lisa meddelar Fotobutiken som skickar en fraktsedel till henne. Hon skickar in kameran tillsammans med originalkvittot till kamerafabrikantens serviceställe. Efter reparation får hon tillbaks kameran. Fabrikanten står för garantireparationen. Korrekt?

Om Pelle hade behållt kameran och upptäckt felet efter det han ägt kameran ca 1,5 år så hade han kanske åberopat konsumentköplagen och då hade Fotobutiken fått stå för reparationen eftersom fabriksgarantin inte gällde längre. ?
Butiken kan även neka garantin till en andrahandsköpare om de vill. En butik kan dessutom lämna längre garanti än vad tillverkaren gör. Tillverkaren kan också lämna längre garanti än butikens normala garanti men skyldigheten att få garantifel fixade ligger alltid på butiken, men det krävs att det har framgått tydligt att garantin är t.ex. 2 år för att butiken skall vara ansvarig över den.

Hm lite rörigt kanske. Men om du köper t.ex. en olympuskamera i en butik och det står på kartongen att det är 2 års garanti så är det butikens skyldighet att leva upp till den garantin som olympus utlovar även om butikens normala garanti är 1 år.

Reklamationsrätten är i 3 år och den är också mellan butiken och första köparen. Vid reklamationsrätten har dock kunden bevisbördan på sig. Man behöver dock inte bevisa något till 100% men man skall kunna visa på att det är "sannolikt" har jag för mig
 

PMD

Aktiv medlem
Men om du köper t.ex. en olympuskamera i en butik och det står på kartongen att det är 2 års garanti så är det butikens skyldighet att leva upp till den garantin som olympus utlovar även om butikens normala garanti är 1 år.
Men butiken behöver inte stå för garantikostnaden när det är tillverkarens garanti som åberopas.

Reklamationsrätten är i 3 år och den är också mellan butiken och första köparen. Vid reklamationsrätten har dock kunden bevisbördan på sig. Man behöver dock inte bevisa något till 100% men man skall kunna visa på att det är "sannolikt" har jag för mig
Enligt konsumentköplagen har säljaren bevisbördan under första halvåret efter köpet.
 

Marcus_Nilsson

Aktiv medlem
era resonemang fullt ut, precis så har jag tänkt. Men saken är den att jag har nyss sålt min 450d och har endast 5000kr att få loss till den nya kameran. Saken var den att jag skulle egenligen köpa en 500d för 4900kr, men när jag kom till Netonnet och Elgiganten så hade de plötsligt höjt priset. Den kostar 4990kr på Cyberphoto, men frågan är om man vågar köpa kameran på en icke fysisk butik, kan väl vara rätt struligt om det skulle hända något med kameran...?
Därför satte jag mig och kikade vad som fanns och såg att jag kan få en modell bättre kamera (550d) än vad jag tänkt från början och till samma peng...
Men visst jag kan ju alltid lägga ett skambud, men problemet är att jag måste ha kamera rätt snabbt nu...=S
Jag har handlat på cyberphoto ett tiotal ggr och det har alltid vart bra service och inga problem att byta eller returnera om nåt skulle bli fel. Kan starkt rekommenderas! Dessutom har du alltid 2 veckors ångerrätt enligt distansköplagen.

Det förekommer en hel del scammers på blocket just när det gäller kameror, så Blocket är det sista ställe jag skulle köpa grejer begagnat på. Tradera och fotosidan känns mycket pålitligare.
http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/Lagar/Om-distans--och-hemforsaljningslagen/

Lycka till med köpet.
 
Senast ändrad:

RolandM

Aktiv medlem
Har fått erbjudandet att köpa en Canon eos 550d på blocket för 5000. Tjejen begärde 5500kr men då hon skrev via mail när jag efterfrågat kvitto till garantin, att hon inte hade något kvitto på den eftersom hon fått den i gåva och den hon fått den av har slarvat bort det..
Vad säger ni? Ska man slå till? Igentligen var hennes pris inte prutbart från 5500kr men jag fick ner det till 5000kr.
Om något motförmodan skulle gå sönder, är det dyrt att reparera kamera? Har haft tur med min gamla 450d, funkat klockrent i flera år....
Hmmm slå till eller inte??
Kan vara stöldgods. Köparen är alltid skyldig att förvissa sig om att det inte är stöldgods.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Vilket gör att det är fransk konsumentlag som gäller!
Frankrike ligger i EU, precis som Sverige. Det innebär att EUs konsumenträtt gäller. Dvs två års reklamationsrätt, de första sex månaderna med starkare skydd (alltså att säljaren måste visa att felet inte är ursprungligt, precis som i Sverige).
 

Maria Wilhelmson

Aktiv medlem
Den kostar 4990kr på Cyberphoto, men frågan är om man vågar köpa kameran på en icke fysisk butik, kan väl vara rätt struligt om det skulle hända något med kameran...?
Därför satte jag mig och kikade vad som fanns och såg att jag kan få en modell bättre kamera (550d) än vad jag tänkt från början och till samma peng...
S
Handla på Cyberphoto utan att tveka. Jag har köpr kameror mm där för åtskilliga tiotusentals kronor. Har fått ett objektiv som var trasigt. Inga problem, jag mailade o fick en returfraktsedel, skickade tillbaka det och hade ett nytt objektiv inom en vecka. Har även handlat där trots att det vid ett par tillfällen varit några tusenlappar dyrare. För mig har det ändå varit lönsamt, eftersom vid ett tillfälle var det billigare alternativet Kamerexperten, som senare visade sig vara en storsvindlare. Sök i forumet får du se.

Hittills har det också alltid varit manualer på svenska till kamerorna, vilket det inte alltid har varit från andra säljare.

Hälsn Maria
 
ANNONS