Annons

Fotografering från litet flygplan

Produkter
(logga in för att koppla)

horvendile

Aktiv medlem
Snabb fråga, kanske för sent för att hinna få svar, men det är värt ett försök!
Om några timmar ska jag få åka med i ett ultralätt flygplan. Det är en liten sak som kan skaka en hel del. Jag hade tänkt ta med mig kameran i hopp om att fota lite på måfå. Det är en APS-C-kamera och troligen håller jag mig till normalbrännvidder.

Min viktigaste fråga är: är det någon som har koll på ungefär vilka slutartider jag borde försöka hålla mig till för att undvika störande mängder skakningsoskärpa?
Jag gissar att den är viktigare än rörelseoskärpan som kommer från, eh, själva flygningen framåt.

En annan fråga skulle kunna vara om någon har några allmänna tips för vad man bör tänka på, det kan vara både i handhavande och komposition. Men slutartiden är viktigast.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Regel #1, tappa inte kameran.

Jag har aldrig flugit och plåtat på det viset.
Men jag sett en dokumentär på tv. Fotade från 2-sitsplan 1/250s 1/500 s
Jag har pratat med en som plåtar från helikopter med Fuji 6x17. Och 6x17 är ju en riktig best.
Han tyckte inte att 1/250s fungerade, använde helst kortare än 1/500 s.
Helikoptrar skakar tydligen mycket.
 

revox

Aktiv medlem
En sak och tänka på är att inte ta stöd i någon del av flygplanet om det är mycket vibrationer från motorn, då är det bättre att hålla kameran på fri hand.

Lycka till!
 

horvendile

Aktiv medlem
Haha!
#1 är jag inte så orolig för, jag har rem om halsen.
#2 kan vara något att tänka på, jag har lagt ned mitt fisheye bara för att, men... det kanske ligger bra där det ligger!

Kortare än 1/500 borde inte vara något problem, det är ju dagtid. Jag kan ju sikta på 1/1000 och se vad det kräver i ISO.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Haha!
#1 är jag inte så orolig för, jag har rem om halsen.
#2 kan vara något att tänka på, jag har lagt ned mitt fisheye bara för att, men... det kanske ligger bra där det ligger!

Kortare än 1/500 borde inte vara något problem, det är ju dagtid. Jag kan ju sikta på 1/1000 och se vad det kräver i ISO.
Fisheye kan ju vara kul innan och efter flygningen.
 

RolandM

Aktiv medlem
De erfarenheter jag har av fllygfoto från flygplan kan sammanfatatas:

Om det går att öppna fönstret, så är det att föredra. Vissa Cessnor t ex 152 kan öppna fönstret uppåt på höger sida. Högvingade flygplan tycker jag det är lättare att fota från. Ett gott samarbete med piloten ger goda möjligheter att få planet rätt i förhållande till motivet.
Använd så kort slutartid som möjligt. Bländare 8 kan vara bra om det går. Ett sportflygplan kan oftast flygas i intervallet 100 - 350 km/h. Försök att flyga så långsamt som som möjligt vid fotomålet.
Flyg inte för högt, d vs flyg så när marken regelverket tillåter..
Ett 70-200 mm på en fullsensor är användbart.
Tejpa lösa delar som motljusskydd så att de inte faller ur flygplanet, säkra kameran, så den inte kann falla ned på marken och skada någon om du tappar den.
Inga lösa föremål som kan hamna så de hindrar pedaler, spakar och andra väsentliga reglage.
 

horvendile

Aktiv medlem
De erfarenheter jag har av fllygfoto från flygplan kan sammanfatatas:
Tack!
Jag har fotat från det förut, fast med en helt annan kamera. Det går att öppna, tja, hela dörren faktiskt. Man sitter ordentligt fast, så det är ingen fara. Och det är högvingat, möjligen kan hjul och stag(?) till vinge komma med.
Jag har en D7000 och tänkte använda min 17-70 normalzoom; alternativen är fisheye och fast 90 mm, och då känns zoomen mest redo för äventyr. Jag tänkte sikta på bländare 5,6 eftersom objektivet tycks vara skarpast där, men är beredd att köra lite större glugg om det behövs för slutartiden. Men som sagt, det är dag, det borde inte vara några problem.

Och japp, jag ska se till att jag inte trasslar in mig i spakar och så!

Eller nej förresten, det slår mig att det här inte är samma plan som förra gången. Jaja, jag får väl se hur det blir.
 

fjalstal

Aktiv medlem
Snabb fråga, kanske för sent för att hinna få svar, men det är värt ett försök!
Om några timmar ska jag få åka med i ett ultralätt flygplan. Det är en liten sak som kan skaka en hel del. Jag hade tänkt ta med mig kameran i hopp om att fota lite på måfå. Det är en APS-C-kamera och troligen håller jag mig till normalbrännvidder.

Min viktigaste fråga är: är det någon som har koll på ungefär vilka slutartider jag borde försöka hålla mig till för att undvika störande mängder skakningsoskärpa?
Jag gissar att den är viktigare än rörelseoskärpan som kommer från, eh, själva flygningen framåt.

En annan fråga skulle kunna vara om någon har några allmänna tips för vad man bör tänka på, det kan vara både i handhavande och komposition. Men slutartiden är viktigast.
Se till att inte tappa kameran ;)

Rörelseoskärpan är som du skriver knappast ett stort problem om nu inte piloten är helt förryckt och far runt på låg höjd i hög hastighet. Jag försökte en gång fotografera från en militär helikopter framförd av en förare på bra humör. Det blir inga bra bilder på 15 meters höjd i hög hastighet... Kommer man däremot bara upp lite till och får ett hundratal meter till motivet så går det bättre.

Det fungerar inte heller så bra med för mycket tele, och det är vyer som är realistiskt att ge sig på om nu inte planet är mycket stadigt och väl fluget, och det är absolut vindstilla. Se också till att välja en solig dag och gör upp i förhand om hur du vill placera dig i förhållande till motiv som du gärna vill få bilder på. Om piloten inte plåtar själv så behöver denne information om fotograferingen. Flygande är lite som att planera en kvart i förväg för att inte slå ihjäl sig när den där kvarten har gått och man vänder oftast inte på en femöring eller hamnar exakt på samma plats igen.

Lycka till.

/Calle
 
ANNONS