Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fokus ligger fel (Minolta SRT101)

Produkter
(logga in för att koppla)

dipso

Ny medlem
Hej!

Jag har en gammal analog Minolta SRT101 och plockade bort prisman för att lossa på ljusmätarnålen. Fick allt att fungera men nu stämmer inte fokusmarkeringen på objektiven. När jag får oändligt fokus i sökaren ligger markeringen på fokusringen fel (den är inte på oändligt).

Nu undrar jag då om det blir fel fokus på filmen? Eller blir det fortfarande samma fokus på filmen som jag har i sökaren? Hur fixar man detta annars?

Tack
 

cocuyo

Avslutat medlemskap
Det här felet har inte med prismat att göra, utan med mattskivan, som du tydligen har rubbat ur sitt läge på något sätt när du pillade med ljusmätarnålen. Den sitter under prismat, och är en rektangulär plastskiva, som är åtkomlig också inifrån spegelhuset när man har tagit av objektivet.

Objektivens avståndsskala brukar stämma, så om det är fel med alla objektiv, har endera mattskivan eller spegeln rubbats ur sitt läge, men prismat kan inte påverka skärpan på det här sättet.

Jag antar att du får ta isär den igen och pilla mattskivan rätt.
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag har en gammal analog Minolta SRT101 och plockade bort prisman för att lossa på ljusmätarnålen. Fick allt att fungera men nu stämmer inte fokusmarkeringen på objektiven. När jag får oändligt fokus i sökaren ligger markeringen på fokusringen fel (den är inte på oändligt).

Nu undrar jag då om det blir fel fokus på filmen? Eller blir det fortfarande samma fokus på filmen som jag har i sökaren? Hur fixar man detta annars?

Tack
Är du säker på att avståndsskalan på objketivet stämde tidigare?

Jag har en gång plockat isär en gammal Rokkor för att rengöra en kärvande bländare. De var inte lätt att få ihop delarna på rätt sätt efteråt. Det krävdes många försök innan det ens gick att fokusera på oändligheten.

Petter ...
 
ANNONS