Annons

Minolta x-300 beter sig konstigt

Produkter
(logga in för att koppla)

_Mange_

Medlem
Hej köpte en minolta för småpengar på en loppis för ett tag sen och nu börjar den bete sig konstigt.
När jag var ute idag och fotade så gick det inte att dra fram film helt plötsligt, åkte till Wibergs foto för att höra vad han trodde. Först sa han att batterierna var dåliga men den funka inte med nya heller, så då trodde han att det var själva mekanismen och batterierna som var trasig och skulle kosta ca 800 att laga men det var nästan 3 gånger så mycket som jag pröjsade för hus och optik så jag gick hem. Nu på kvällen provade jag att mata fram film igen men mataren gick inte ända fram (försökte några gånger) ca 5 minuter efter det så provade jag igen och då funkade det. Så jag tryckte av och den tog en bild sen upprepades samma visa igen. vad kan vara felet?

Sen blir vissa bilder svarta på högra sidan, har för mig att jag såg en annan minolta med samma problem förut. Nån som vet ungefär vad det kostar att fixa?

problemet:
 

kameraroffe

Aktiv medlem
Hej köpte en minolta för småpengar på en loppis för ett tag sen och nu börjar den bete sig konstigt.
När jag var ute idag och fotade så gick det inte att dra fram film helt plötsligt, åkte till Wibergs foto för att höra vad han trodde. Först sa han att batterierna var dåliga men den funka inte med nya heller, så då trodde han att det var själva mekanismen och batterierna som var trasig och skulle kosta ca 800 att laga men det var nästan 3 gånger så mycket som jag pröjsade för hus och optik så jag gick hem. Nu på kvällen provade jag att mata fram film igen men mataren gick inte ända fram (försökte några gånger) ca 5 minuter efter det så provade jag igen och då funkade det. Så jag tryckte av och den tog en bild sen upprepades samma visa igen. vad kan vara felet?

Sen blir vissa bilder svarta på högra sidan, har för mig att jag såg en annan minolta med samma problem förut. Nån som vet ungefär vad det kostar att fixa?

problemet:
I botten på vissa minolta sitter en liten kondensator
öppna botten och se om kondensatorn har läkt du ser
det då ett av benen eller båda är ärgiga, löd bort de
och försök att hitta en ny på någon radioverkstad
var noga med plus/minus benet
 

_Mange_

Medlem
I botten på vissa minolta sitter en liten kondensator
öppna botten och se om kondensatorn har läkt du ser
det då ett av benen eller båda är ärgiga, löd bort de
och försök att hitta en ny på någon radioverkstad
var noga med plus/minus benet
Tack, ska kolla det under helgen. Du råkar inte veta hur man fixar mitt andra problem?
 

kameraroffe

Aktiv medlem
Hej.
Troligen har du obalans i slutarridån då brukar detta uppstå
får du igång kameran öppna bakstycket ställ in 500 eller 1000 sek
exponera så ser du om det är obalans det blir mörkt på ena sidan
 

_Mange_

Medlem
Hej.
Troligen har du obalans i slutarridån då brukar detta uppstå
får du igång kameran öppna bakstycket ställ in 500 eller 1000 sek
exponera så ser du om det är obalans det blir mörkt på ena sidan
Ok, Det händer bara på högre slutarhastigheter så kollar det efter jag har gått igenom hela rullen om kameran inte går sönder helt innan dess. Om det är obalans i ridån är det något man kan fixa själv?
 

SmåbildsJohn

Avslutat medlemskap
Ok, Det händer bara på högre slutarhastigheter så kollar det efter jag har gått igenom hela rullen om kameran inte går sönder helt innan dess. Om det är obalans i ridån är det något man kan fixa själv?
Om den funkar typ 1/60-1/250sek, så kan man väl bara undvika högre/kortare hastigheter/slutartider, där det inte funkar. ISO100 film el. lägre, & styra med bländar inst.
 

kameraroffe

Aktiv medlem
Hej.
Nej det inget att kunna fixa själv, det finns justeringskruvar för fjäderspänningen
som man justerar slutaren med, och måste veta exakt hur man hanterar dessa
annars ökar risken att deta bara blir värre, jag kan hjälpa dig men då får du sända
kamera till mig. jag har jobbat mycket med dessa kameror då jag jobbade på
Rosenbergs kameraverkstad i jönköping men är numera pensionerad, kostnad
ca 300-400:-.
 
ANNONS