Annons

70-200mm f2.8 jämfört med 80-300mm f2.8

Produkter
(logga in för att koppla)

Lintz

Medlem
Spanar lite på att skaffa en snabbare telezoom till mitt m43 kit. Funderar nu lite på vilken brännvidd jag ska sikta på.

Har läst rätt mycket om 70-200 mm vilket verkar vara hyllat av många bröllopsfotografer, fotojournalister och även en del sportfotografer.

Frågan är då vilka andra användnings områden går en 80-300 mm användas vid? Vilka försvinner med den ökade minsta brännvidden?

PS anlendingen till att jag la tråden här är för att Panasonic har släppt ett bra 35-100 mm f2.8 (motsvarar 70-200mm på ff) medans Olympus bara har visat prototyp på 40-150 mm f2.8 (motsvarar 80-300 mm på ff). Därför riktar jag frågan mot användningsområden för de olika brännvidderna. I stället för klassiska "ska jag köpa eller y?".
 

niclasforsberg

Aktiv medlem
80-300 är en alldeles strålande zoom om du frågar mig. Landskapsutsnitt är min första tanke, samt porträtt. Som komplement till vidvinkelzoom så har du allt till bröllop och andra sociala sammanhang tex.

Naturfotografen älskar tanken på ett så smidigt 300 f/2,8 :) Utgör ett perfekt komplement till 600mm supertelet och vidvinkelzoomen.. Täckande kit.
/N
 
ANNONS