Annons

Sony RX1 eller Nikon 35/1.4?

Produkter
(logga in för att koppla)

Nat0

Aktiv medlem
Jag undrar (som rubriken avslöjar) vad ni har för åsikter/synpunkter på att köpa en Sony RX1 framför Nikons 35/1.4?

Jag har idag en D800 och har haft möjligheten att låna 35:an vid flertalet tillfällen, jag har då blivit lite småkär i detta fina objektiv. Problemet är att det är en ganska stor klump att bära med sig tillsammans med en D800 till ett "privat" event, där man vill vara en del av eventet (inte, per automatik, eventets fotograf), och samtidigt knäppa ett par foton.

Därför går jag nu och funderar på om jag ska strunta i Nikons 35:a och istället köpa en SONY RX1 med fast 35/2.0. Den är betydlig mindre och är något jag faktiskt kan ha med mig i min lilla väska (på fest, middag, event, stan... när som helst egentligen).

Jag har inget behov av att kunna byta objektiv på en till kamera eftersom jag redan har D800 + objektiv för arbetsrelaterade tillfällen, det är alltså inte en avgörande faktor för min del.

Någon där ute som har ett par kloka ord att dela med sig av? :)

// Nathalie
 

sebmacahan

Aktiv medlem
Spontant, Med Sony A7r och zeiss 35/2.8 får du samma upplösning som du är van vid och storleken på den är otroligt liten. Samma pris som en RX1R och det borde vara ett alternativ som är intressant också. Jag skaffade mig en A7 (utan R) istället för min Nikon D700 och det är en väldig skillnad handhavande mässigt men jag har istället alltid med mig kameran. RX1 känns väldigt intressant ur det avseendet men frågan är vilken bländarstorlek du "behöver" på 35an.
 

Krisiun

Aktiv medlem
eeeeller så köper du en Sigma 35 1,4 Art och en lite bättre kompakt typ RX100 II...så för samma peng (eller mindre) kan du både äta kakan och ha den kvar ;) Sigman har fått idel lovord och om du inte har jättestora krav på din lilla-väska-kamera så funkar ju RX100 II bra. Inte i klass med en RX1R eller A7r, men ändå...och ungefär hälften av vikten.
 

sebmacahan

Aktiv medlem
Ja så klart! Sigmas ska vara en grym glugg och det borde vara det vettigaste alternativet över nikons dito om man inte vill minimera upplevelsen av att vara "eventfotografen".
 

horvendile

Aktiv medlem
Fuji X100s är inte ett alternativ? Samma bildvinkel, lägre ekvivalent ljusstyrka men också betydligt lägre pris.
 

gors

Aktiv medlem
Ett mycket subjektivt inlägg detta, men jag har haft en Sony RX1 i över ett år nu och jag kan inte minnas att jag tyckt om någon annan kamera lika mycket. Det är fantastiskt att ha fullformat i fickformat, och enligt min mening är bildfilerna bättre än vad du skulle få med din D800 och en 35/1,4. Objektivet är makalöst fint redan på full öppning. Autofokusen lite långsammare än du är van vid, men exakt.

Och den är nästan knäpptyst, vilket är härligt.
 

Nat0

Aktiv medlem
Tack för svaren! Jag har bestämt mig... Det blev en RX1 den här gången! Det känns som ett bra val och som en kamera jag kommer använda - ofta.

Nu drar jag iväg på en resa till Japan och med mig i väskan åker min D800 + 70-200/2.8 VR II + 16-35/4, samt RX1 när en stor kamera helt enkelt inte passar situationen eller när man strosar runt på kvällarna! Känns som ett bra paket att resa med! Vad tror ni? :)

// Nathalie
 
ANNONS