Annons

Kompaktkamera som kan laddas via USB?

Produkter
(logga in för att koppla)

vojma

Aktiv medlem
Ska ut på en långresa och kommer inte att ha tillgång till 240v under längre perioder och letar därför efter en kompaktkamera som kan laddas via USB-kabeln alternativt har AA/AAA-batterier.

Min övriga kravspec är ganska modest:
- Så hög optisk zoom som möjligt, gärna mer än 10x
- Så hög upplösning som möjligt, gärna minst 10Mpx
- Så lått som möjligt, gärna under 200g
- Använder sig av MicroSD och kan hantera minst 16, gärna 32GB
- Filmmöjlighet minst 1280x
- Prisklass upp till 2000:-

Lade detta i Canondelen men är öppen för förslag från alla tillverkare
 

oyegie

Aktiv medlem
Kikat på prisjakt???
Det kanske inte finns nån kamera med alla dina krav,du får helt enkelt kompromissa lite i så fall.
 

de98lip

Medlem
Jag har varit i Japan ett antal gånger och har aldrig haft några problem att ladda min elektronik. Alla mina kameror och telefoner har haft laddare som går på 100-240V 50-60Hz.
 

bildsten

Aktiv medlem
Man kan inte få allt här i livet, men den här fyller i alla fall en del av önskemålen:
http://www.olympus.se/site/sv/c/cameras/digital_cameras/creator/xz_10/index.pdf
Det krav jag direkt kan se att den inte uppfyller är lagringen som sker på vanligt sd-kort. Men det finns adaptrar så att det går att använda mindre kort i adapter i kameran. Jag har ett sådant med ett litet sd-kort av något slag i en adapter som jag använder i mina kameror ibland, bla i min Olympus XZ1.

Det framgår inte någonstans hur man laddar kameran men jag misstänker starkt att det sker på samma sätt som med min Olympus XZ1, dvs med en usb-sladd från datorn, samma som används för att slanga över bilderna till datorn. Dessutom följer det troligen med en nätladdare som man kan stoppa in usb-sladden i. Nätladdaren är obetydligt större än en tändsticksask och har en kort sladd med en vanlig smal stickpropp och funkar på 100 - 240 V. Jag har dessutom en extern batteriladdare så jag kan ladda mina 2 extra batterier utanför kameran. Både extraladdaren och extrabatterierna är köpta på Kjell&Co.
 

Rutquist

Aktiv medlem
Ska ut på en långresa och kommer inte att ha tillgång till 240v under längre perioder.
Kommer du att ha tillgång till 110 V ? Nästan alla laddare som säljs idag fungerar över hela världen, bara du skaffar en adapter för stickproppen.

Kommer du att ha tillgång till 12 V (bil med cigarettuttag)? Det finns billiga DC/AC invertrar som gör att du kan använda din vanliga laddare.

En kamera som går på AA-batterier löser nog inte ditt problem. Kameror brukar dra så hög ström att bara uppladdningsbara batterier fungerar. Vanliga alkaliska har för högt inre motstånd, och tar slut direkt.
 

vojma

Aktiv medlem
Jag ska ut på en minst månadslång vandring så därför vill jag inte bära med mig laddare som i vissa fall väger lika mycket som själva kameran. Jag har en solcellsladdare med USB-utgång samt en AA/AAA-laddare som kan kopplas till denna. Dessa saker måste jag ändå ha med mig för att kunna ladda annan utrustning (GPS/pannlampa/telefon mm)

SD-kort av normalt format funkar då man som du säger kan använda sig av en adapter så det kravet kan jag ta bort från listan. Huvudsaken är att den hanterar SD och inte MemoryStick eller något annat obskyrt format.

Sonyn såg fin ut men ligger på nästan dubbla min budget.
 

vojma

Aktiv medlem
Ja det kommer att ta tid men solcellerna kommer att vara monterade på ryggsäcken konstant och något kommer alltid att vara ikopplat för laddning så jag tror det löser sig. Om inte annat så får jag väl klara mig utan mobil eller kamera nån dag.
 

Falumas

Aktiv medlem
Hur lång tid tar det att ladda kamerabatteri, mobil, gps o pannlampa? Hur gör du om det regnar?
Kamera, mobil och pannlampa brukar klara sig åtminstonde två dagar så en dags regn brukar fungera. Jag har en 2004 års Silvapanel för ryggsäck, den brukar med nöd och näppe fixa det om man har sol hela tiden. Dagens moderna paneler borde fixa det på 25-50% sol.

/Karl
 
ANNONS