Annons

Höghastighetskamera

Produkter
(logga in för att koppla)

lodbroke

Medlem
Hej!
Kort och gott. Någon som vet var man kan få tag i en höghastighetskamera. Casio hade ju en modell med denna funktion, men dom verkar inte säljas i Sverige längre?

Hans
 

llge

Aktiv medlem
Nikon 1 AW1
Full HD 1920 x 1080/60i/30p, HD 1280 x 720/60p/30p, 640x480/400 (slowmotion), 320x120/1200 (slowmotion). MOV.

Fixar max 1200 rutor i sekunden inte illa -:) Hoppas den duger, vattentät dessutom

lg
 

AFJ

Aktiv medlem
Fast senast jag kollade på Nikon så klarar den bara klipp på någon sekund vid max b/s. Dessutom är formatet vid 1200 b/s rätt värdelöst.

Hur långa klipp kan man göra i VGA 400 b/s?

Jag letar efter en bra kamera för att fota golfsving och som nämndes hade Casio en bra modell för många år sedan som användes av "alla" golftränare, men sedan har utvecklingen tagit stopp.
 

AFJ

Aktiv medlem
Läste på dpreview och det verkar som om slow-motion är maximerat till 3 sekunder för Nikon 1. Kan det verkligen stämma? Det gör det ju ganska oanvändbart.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Hej!
Kort och gott. Någon som vet var man kan få tag i en höghastighetskamera. Casio hade ju en modell med denna funktion, men dom verkar inte säljas i Sverige längre?

Hans

Ett av de bättre alternativen är Phatom Flex4K då får du 4K i 1000fps kan få upp till 3000 om du nöjer dig med 720p.
http://www.visionresearch.com/Products/High-Speed-Cameras/Phantom-Flex4K/

Precision Teknik Sverige AB som är återförsäljare info@ptnordic.com
Vet inte vad lagerstatus är på denna men de kan säker plocka hem en.


EDIT: Du bor i Stockholm finns att hyra på ljud och bildmedia http://www.ljud-bildmedia.se/2014/produkt/Vision-Research-Phantom-FLEX4K/

Om du aldrig använt så kan det vara värt att hyra några gånger innan du gör denna investering är ju en ganska stort investering.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Kostar Phantom Flex 17.000 kr att hyra, PER DAG?
Eller?

Vad jag sett är att det som folk vanligen köper när de vill ha hög bildhastighet utan att behöva ruinera sig helt är Sony NEX-FS700. Klarar upp till 240 bild/sek med full upplösning (Super-35) och upp till 960 bild/sek med reducerad upplösning.
 

Pitviper

Medlem
Kostar Phantom Flex 17.000 kr att hyra, PER DAG?
Eller?

Vad jag sett är att det som folk vanligen köper när de vill ha hög bildhastighet utan att behöva ruinera sig helt är Sony NEX-FS700. Klarar upp till 240 bild/sek med full upplösning (Super-35) och upp till 960 bild/sek med reducerad upplösning.
17.000 SEK, exl moms, per dag, dessutom måste du ha linser med PL-fattning och en kompetent dator att tanka materialet med.
Kan också rekommendera Sony NEX-FS700, men kostar en slant att köpa. Finns dock att hyra te.x på:
Brama Media & Film 08-6270600
Tillverkarna.se 073-685 04 55 peter@tillverkarna.se
 

AFJ

Aktiv medlem
TS betecknar sig som "amatörfotograf" och gör referenser till Casio-modellerna som var populära för ett par år sedan. Min gissning är att tipsen om en kamera för 17.000/dag ligger lite off-topic men det kanske TS själv kan svara på! :)
 

lodbroke

Medlem
Jo, amatör är jag allt. :)
Söker kameran för jobbets räkning. Håller på med kuverteringsmaskiner och brevsorteringsmaskiner. Är rätt bra att kunna filma I höghastighet I felsökningssyfte ibland. :)
Skulle dock tro att det räcker att kunna komma upp I 400 fps.....

/H
 

reboot81

Aktiv medlem
Jo, amatör är jag allt. :)
Söker kameran för jobbets räkning. Håller på med kuverteringsmaskiner och brevsorteringsmaskiner. Är rätt bra att kunna filma I höghastighet I felsökningssyfte ibland. :)
Skulle dock tro att det räcker att kunna komma upp I 400 fps.....

/H
240fps med en iPhone, kan det vara till hjälp? Men det har ni säkert redan provat? Observera att du behöver en ljuskälla som inte blinkar som ett stroboskop - hur man nu löser det undrar jag över.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Sony FS700 har det du vill ha i så fall.


Ljuskälla: Kolla arri highspeed balast för flimmerfri belsyning.

http://www.arri.com/lighting/lighting_equipment/lampheads/ballasts/location_ballasts/electronic_high_speed_ballasts/

+ HMI


TS betecknar sig som "amatörfotograf" och gör referenser till Casio-modellerna som var populära för ett par år sedan. Min gissning är att tipsen om en kamera för 17.000/dag ligger lite off-topic men det kanske TS själv kan svara på! :)

Om man skriver budget, krav vad man ska använda den till osv så är det lättare att rekommendera saker och få bra svar?

Köpare:Hej , jag vill ha en bra kamera så tar bra bilder!
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Hans, ifall den är avsedd att användas för felsökning av produkter på ditt jobb, så är valet ganska enkelt. Det är osannolikt att Casios höghastighets-kompaktkamera kommer att duga, den här en väldigt liten sensor till att börja med och som sedan croppas vid högre hastigheter.

Det enda säkra och pålitliga alternativet för ditt angivna ändamål är, som flera tidigare föreslagit, Sony FS700. Det finns ingen "bättre" än denna ifall du inte vill betala miljoner, och det finns vad jag vet inte heller några billigare som skulle duga för ditt ditt användningsområde. FS700 är faktiskt häpnadsväckande billig med tanke på dess kapacitet - det finns helt enkelt ingenting på marknaden som kommer i närheten (åtminstone inte när detta skrivs). Vill ni slippa strul så ska ni undvika billigare alternativ, skulle jag säga. Pröjsar ni något billigare kommer ni högst sannolikt ändå att hamna på en FS700 efter ett tag ...

FS700 kroppar också vid hastigheter över 240/300 FPS, men den har ju en väsentligt mycket större sensor till att börja med (Super-35), så upplösningen blir betydligt bättre än med Casio-kompakten.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
En Super-35 sensor är 7-8 gånger större än sensorn i Casio-kompaktkameran. Det handlar liksom om lite olika världar...
 
ANNONS