Annons

Minolta XD5. Passar mina gamla objektiv ny digitalkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Blixtfar

Ny medlem
Har en gammal Minolta XD5 med lite olika objektiv.
Är det någon som kan informera mig om det finns något digitalt system som passar till de gamla objektiven?
Använder inte kameran idag men känner att jag vill börja om med ett digitalt system och kanske spara några kronor på detta sätt.

Tack på förhand
Anders
 

Worley

Avslutat medlemskap
Har en gammal Minolta XD5 med lite olika objektiv.
Är det någon som kan informera mig om det finns något digitalt system som passar till de gamla objektiven?
Använder inte kameran idag men känner att jag vill börja om med ett digitalt system och kanske spara några kronor på detta sätt.

Tack på förhand
Anders
Hej Anders

Även jag har XD5 (och XD7) med en uppsättning MD/MC-objektiv.

Objektiven passar inte rakt av på någon digitalkamera. Men med en adapter kan du använda dem på vilken spegellös digitalkamera som helst.

Själv använder jag mina MD/MC-objektiv på Sony NEX-7 och A7R. Anledningen är dels att jag gillar Sonys sensorer, dels att sony har bra visuella hjälpmedel för manuell fokusering.

Så om jag får ge mitt personliga tips så är det Sony a6000 (efterträdaren till NEX-7). En mycket kompetent och prisvärd kamera.

Köp gärna a6000 med kitobjektivet (som är bra) så får du nytta av a6000 utmärkta af.
 
Senast ändrad:

David F Stop

Aktiv medlem
De flesta öldra objektiv kan, med en adapter, användas på spegelfria kameror. Själv använder jag många Canon FD objektiv på min X-T1
Att tänka på är om du sätta de på en crop sensor kameror kommer det påverkar hur inzoomad bilden bli. På min X-T1 är det jag ser med en 50mm samma som det en 75mm objektiv skulle fånga på en full format sensor. Sony's senaste full format spegelfria kameror ha blivit otroligt populära och kan vara en förklaring till varför äldre kvalitets objektiv ha ökat i pris!
De objektiv som är värt att ha, enligt mig, är de som ha bra känsla i manualfokus ringen. Känns fokuseringen slapp och flytta sig lätt så är det inte lönt att hitta en adapter till. Jag har en EOS till Fuji FX adapter liggande för just denna anledningen.
Du ska också vara medveten om att de flesta adaptrar inte överföra något information till kameran. Exif data kommer aTT sakna focal length och bländarvärden bl.a. Har dina objektiv bländarring (att föredra) såsom gamla FD objektiv så gå det att köra med bländarautomatik.
Please excuse my Swengelska 😊
 

Blixtfar

Ny medlem
Anders och David, stort tack för tipsen. Har kollat upp Sonys kameror och nästa steg blir att gå till någon butik och känna på dom också. Det får bli efter semestern.
Än en gång stort tack.
/ Anders
 
ANNONS