Annons

"Ljusmodifierare" till Speedlight

Produkter
(logga in för att koppla)

JKON

Aktiv medlem
Det känns som jag dränker fotosidan i trådar men det finns så mycket bra kunskap här, och jag lär mig mycket, så jag fortsätter tills någon säger åt mig att sluta.

Jag vill ha tips på något bra att modifiera ljuset från min speedlight med. Jag vill ha ett ganska mjukt ljus men vill inte spendera för mycket pengar. Den ska också vara lättflyttad och flexibel på så sätt att man ska kunna använda den i många sammanhang. Jag har ett stativ att använda men om den går att fästa på andra sätt är det också ett plus.

Ett alternativ till att köpa är ju att låna. Brukar det finnas möjlighet till sånt i större städer?
 

pellepiano

Aktiv medlem
Då är nog ett paraply det billigaste att ha på stativet. Paraplyer är ju också lätta att sätta upp jämfört med de flesta softboxar och så.
 

pellepiano

Aktiv medlem
Ser inga nackdelar direkt. En skillnad är att normala paraplyer sprider ljuset mer än tex softbox. Vilket försämrar styrkan lite men gör å andra sidan att det inomhus kan bli mycket softare. Det finns många varianter också. Transparenta, silver, vita mm stora och små.

Jag själv har kört mest på det billigaste transparenta, 80cm när jag då och då fotat med speedlight.

Man kan köra med handhållet också =)
 

Bilagor

Senast ändrad:

JKON

Aktiv medlem
Ser inga nackdelar direkt. En skillnad är att normala paraplyer sprider ljuset mer än tex softbox. Vilket försämrar styrkan lite men gör å andra sidan att det inomhus kan bli mycket softare. Det finns många varianter också. Transparenta, silver, vita mm stora och små.

Jag själv har kört mest på det billigaste transparenta, 80cm när jag då och då fotat med speedlight.

Man kan köra med handhållet också =)
Använder man paraplyerna genom att blixtra genom dem eller använda dem som en parabol? Vad ger transparant, silver, vita osv för skillnad?

Handhållet är smidigt :)
 

reboot81

Aktiv medlem

pellepiano

Aktiv medlem
I och med att silver är mer reflektion blir de åtta delarna av paraplyet lite som enskilda ljuskällor, ljuset blir inte spritt på samma sätt. Och ljuset blir lite starkare.

En fördel med transparenta paraplyer är att man kan ha dem väldigt nära det man fotar. Eftersom man lyser genom det så den "bästa" sidan mot modellen .
 

majar

Medlem
I och med att silver är mer reflektion blir de åtta delarna av paraplyet lite som enskilda ljuskällor, ljuset blir inte spritt på samma sätt. Och ljuset blir lite starkare.

En fördel med transparenta paraplyer är att man kan ha dem väldigt nära det man fotar. Eftersom man lyser genom det så den "bästa" sidan mot modellen .
Jag köpte nyligen en Roundflash beautidish sjukt smidig och lätt tar plats som en lite reflexskärm. Tror den är ca 40cm i diameter kan kanske vara nåt. Annars paraply det funkar fint
 

JKON

Aktiv medlem
Tack för alla tips. Det får nog bli ett paraply under nästa år.

Då behöver jag alltså:
- Ett paraply (jag tänker vitt transparant, visst finns det så att man kan sätta ett svart hölje utanför och göra det icke-transparant?)
- Ett fäste
- Ett stativ (kom på att det jag nämnde i trådstarten nog inte var så bra)

Något som har tips på ett sådant paket eller märken jag borde köpa eller undvika?
 

reboot81

Aktiv medlem
Tack för alla tips. Det får nog bli ett paraply under nästa år.

Då behöver jag alltså:
- Ett paraply (jag tänker vitt transparant, visst finns det så att man kan sätta ett svart hölje utanför och göra det icke-transparant?)
- Ett fäste
- Ett stativ (kom på att det jag nämnde i trådstarten nog inte var så bra)

Något som har tips på ett sådant paket eller märken jag borde köpa eller undvika?
Vad skall du med ett vitt transparent paraply med svart baksida till? Det transparenta är konstruerat för att släppa igenom ljus, inte reflektera...

Jag kan rekommendera kitt från ebay.
http://www.ebay.com/itm/Photograph-y-kit-33-Black-Silver-translucent-Umbrella-light-stand-bracket-B-/181186436957
Ett extremt billigt startpaket, under 300kr inkl frakt. Jag har ägt ett sådant och för det priset fick jag ett vingligt stativ, trögt och plastigt fäste. Inte proffsigt för fem öre men det ger dig alla möjligheter att pröva dig fram för en billig penning och skapa dig en idé om och vad du vill lägga pengar på.
 

JKON

Aktiv medlem
Vad skall du med ett vitt transparent paraply med svart baksida till? Det transparenta är konstruerat för att släppa igenom ljus, inte reflektera...

Jag kan rekommendera kitt från ebay.
http://www.ebay.com/itm/Photograph-y-kit-33-Black-Silver-translucent-Umbrella-light-stand-bracket-B-/181186436957
Ett extremt billigt startpaket, under 300kr inkl frakt. Jag har ägt ett sådant och för det priset fick jag ett vingligt stativ, trögt och plastigt fäste. Inte proffsigt för fem öre men det ger dig alla möjligheter att pröva dig fram för en billig penning och skapa dig en idé om och vad du vill lägga pengar på.
Det jag menade var att jag tror jag sett ett transparent paraply som man kunde fästa ett svart ytterhölje på. Så man kunde använda det på båda sätten.

Tack för tipset!
 

MrGoose

Aktiv medlem
Om du ska ha en softbox för användning med speedlite så hamnar blixten innuti softboxen, vilket gör det väldigt krångligt om du behöver komma åt den...
Med denna adaptern (som t ex kan vara till elinchroms tillbehör) så har du bra utbud på olika blixttillbehör och lätt åtkomst till blixten..! :)

Mvh. Henke
 

Dr. Glyko

Aktiv medlem
Jag använder ett Manfrotto 026 tilthuvud för att fästa paraplyet på ett vanligt stativ. Den fästanordningen är ganska stabil. Lätt att få bra ljus med paraply. Men jag tycker en nackdel är att uppfällda paraplyer är väldigt känsliga om de skulle blåsa omkull, och det händer väldigt lätt för mig.
 

martin991

Aktiv medlem
Om du ska ha en softbox för användning med speedlite så hamnar blixten innuti softboxen, vilket gör det väldigt krångligt om du behöver komma åt den...

Med denna adaptern (som t ex kan vara till elinchroms tillbehör) så har du bra utbud på olika blixttillbehör och lätt åtkomst till blixten..! :)



Mvh. Henke

Jag har testat ett antal varianter.
Softbox av paraplytyp. Snabb att fälla upp men blixten sitter som sagt i boxen, dvs inte bra. Dessutom krävs ett fäste som inte är stabilt.

Mitt tips blir samma som det jag citerade. Köp en ordentlig "lollipop" som är stabil både i sitt stativfäste, blixtfixering och fixering av ljusformare. Köp Lastolite om du har råd, någon billigare variant från Kaffebrus eller eBay om du vill spara en slant.
 

joyn

Aktiv medlem
Några rader på vägen...

Det finns många olika typer av ljusmodifierare och vad du ska köpa bestäms mest av vad du vill uppnå.
Med ett paraply du lyser igenom är det lätt att få bra ljus på objektet, enkelheten är väl det som gör att det är en favorit hos skolfotografer.
Med en softbox är det lättare att få snygga skuggor.
Paraplyer som invändigt reflekterar ljuset ger ett vackert omfamnande ljus, om de är stora nog.
Octaboxar ger vackra ögonreflexer.
Ett bra råd till att börja med är att kolla på youtube så du är klar med vad du vill uppnå.

Om du bara vill ha lite bättre allmänna blixtbilder så skulle jag nog i första hand rekommendera några av Lumiquest modifierare.
Fotar du inomhus så är en 80-20 en mycket trevlig modifierare som släpper iväg 80% av ljuset uppåt och 20% på objektet.

Det finns även "mini" softboxar jag har både softbox III http://store.lumiquest.com/lumiquest-softbox-iii/ och LTp varianten men den mindre är behändigare tycker jag. En sån liten box i hop med en kabel i blixtskon så att du kan hålla ut blixten med ena handen gör underverk.
Lumiquestgrejorna är ganska billiga och ordentligt tåliga.

Ett annat system är Honl http://www.honlphoto.com/ som också är behändiga att jobba med, jag har både ett gäng av de vikbara sakerna som kan formas som man vill och behöver och ett par raster. Bra och tåliga saker.

Ska du gå upp i pris så är Lastolite som nämndes tidigare i tråden ett mycket bra val, nu verkar deras variant av 2'x2' box (58x58) vara ganska bra såld så den hittar du mycket av på begmarknaden både blocket, fotosidan och ebay (även aifo som är generalagent för lastolite http://aifo.se/ har beg till rimliga priser. Lastolite är professionella studioprylar och byggda därefter.
Om du är ute efter studiobilder så är det lämpligt att gå en endagskurs INNAN du köper prylar (det är av det skälet det finns många beggade i stort sett oanvända boxar)
Joachim
 

lonian

Aktiv medlem
Jag håller med om att ska man fota ute med paraply så är det lätt att det blåser omkull. Därför har jag funderat på att köpa ett väldigt kraftigt och stabilt belysnings stativ. Det finns ju även möjlighet att koppla det hela ovanpå ett vanligt kamerastativ, vilket jag kommer pröva framöver.
 
ANNONS