Annons

Vad är skillnaden Tmax och Tri-x

Produkter
(logga in för att koppla)

Roinew

Aktiv medlem
Jag har just blivit med ett par Olympus kameror. En OM1 och en OM2. Jag tänkte fotografera lite s/v och undra nu när jag skall köpa film. Vad är skillnaden mellan filmerna TRI-X 400 och Tmax 400?

Roinew
 

Urban Domeij

Avslutat medlemskap
T-Max är en film med s.k. T-korn, en nyare typ av film, som upplevs som mer finkornig på bilderna, och inte har den typiskt grova kornstruktur som man får fram med Tri-X på småbild.

Tri-X är en ikonisk film som har varit populär i flera årtionden. Den karakteriseras av distinkt korn, som i de mindre formaten är framträdande. T-Max skapades för att åstadkomma finare gradation och god skärpa utan alltför framträdande korn.
 

ja-foto

Aktiv medlem
Jag har använt mig ut av både Tmax och Tri-x och jag upplevde skillnaderna marginella om man har för avsikt att skanna negativen.

En film som jag tycker mycket om med iso 400 är hp5.
Mycket pressvänlig åt båda håll, god skärpa, fin gråskala.
Dessutom blir den helt plan när den torkat, OCH den finns på 24-bilders spole, något som jag upplever som väldigt positivt, ibland känns en 36-bilders rulle oerhört lång . . .
 

Roinew

Aktiv medlem
Tack för informationen. Använder man samma framkallare till dessa filmer om man avser att framkalla själv?
 

alf109

Aktiv medlem
Dagens tri-x skiljer sig ganska lite från Tmax 400. Den gamla tri-x som slutade tillverkas i början av 20-hundratalet var en helt annan film med ett traditionellt korn. Dagens tri-x ligger mycket närmare filmer med tkorn med en helt annan emulsion än den tidigare. Detta innebär också att tonaliteten (alltså hur den tecknar gråskalan) är till förvillelse lik Tmax 400, dessutom är den högdagerseparerande på ett annat sätt och känsligare för att få teckning i lågdagrar om exponeringen blir knapp. Kort sagt fungerar dagens tri-x lite tvärs om jämfört med den gamla, lite elakt skulle jag vilja påstå att det enda som finns kvar av tri-x är namnet. Med detta sagt skulle jag vilja påstå att Tmax 400 beter sig ungefär på samma sätt som tri-x med den skillnaden att den har ännu högre upplösning och ett ännu finare korn. Om man söker det traditionella så är Ilford HP5+ den film som ligger närmast den klassiska tri-x idag.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Tri X är kornigare än Tmax 400. Skillnaden i kornighet är större än mellan Plus X och Tmax100 i min erfarenhet. Däremot är TriX mycket lättare att framkalla. Min känsla är att framkallade man TriX 10% för länge för en angiven temperatur blev negativet 10% mörkare. Med Tmax kanske högdagerna blev helt igensotade. Av den anledningen gick jag ifrån Tmax 100 och 400 tillbaks till TriX och PlusX (ISO125).
 

vaktmästaren

Aktiv medlem
T-Max är en film med s.k. T-korn, en nyare typ av film, som upplevs som mer finkornig på bilderna, och inte har den typiskt grova kornstruktur som man får fram med Tri-X på småbild.

Tri-X är en ikonisk film som har varit populär i flera årtionden. Den karakteriseras av distinkt korn, som i de mindre formaten är framträdande. T-Max skapades för att åstadkomma finare gradation och god skärpa utan alltför framträdande korn.
Från min "Leicatid" minns jag denna treenighet: Leica, Tri-X, D-76.
Det va grejer det! ;-)
 

alf109

Aktiv medlem
Tri X är kornigare än Tmax 400. Skillnaden i kornighet är större än mellan Plus X och Tmax100 i min erfarenhet. Däremot är TriX mycket lättare att framkalla. Min känsla är att framkallade man TriX 10% för länge för en angiven temperatur blev negativet 10% mörkare. Med Tmax kanske högdagerna blev helt igensotade. Av den anledningen gick jag ifrån Tmax 100 och 400 tillbaks till TriX och PlusX (ISO125).
Den tidigare Tmax var knepigare (och annorlunda) men dagens TMY2 upplever jag inte som sådan.
 
ANNONS