Annons

Film till bra pris var?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ventures

Aktiv medlem
Jag kollade just vad diafilm Fujichrome Velvia och Provia kostar idag och höll på att trilla baklänges. Det var några år sedan jag köpte sist.
I Sverige verkar priset vara åtminstone det dubbla mot i USA. Verkar vara samma prisskillnad för Sv/v film också (T.ex. Provia100F kostar USD 9,75, Tmax400 USD 4,95). Har någon koll på om man kan hitta bra priser på närmare håll?
 

fotose2004

Aktiv medlem
Jag rekommenderar dig iallafall att inte fotografera med/köpa utgången diafilm, bara att slänga pengarna i sjön.
AGFA PRECISA CT är den billigaste diafilmen på Ebay och en riktig skit film.
 

Ventures

Aktiv medlem
OK, tack för svaren. Jag får förbruka rullarna i kylen först och sedan snegla på Tyskland. Om man inte får något ärende till USA då.
 

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Att förvara oexponerad film i kylen/frysen funkar inte. Det har jag nu fått lära mig den hårda vägen. Att sedan vissa butiker som tillhandahåller 1 tim framkallning och tar 80 riksdaler för tex T-max 400 , när man kan få samma sv-film för hälften av pengarna på en genuin fotoaffär i Sthlm är ju skandal! 110:- för framkallning av sv-film pga att de måste framkalla manuellt. Trist!
 

afe

Aktiv medlem
Tråden handlad om billig film (förhoppnngsvis färsk) - inte om hur länge film håller i kyl eller frys!

/Mod
 

alf109

Aktiv medlem
Dia verkar vara generellt dyrt, men svartvitt går att få för runt 50 kr rullen 135/36 på bland annat Schönherrs.
 

mrwalker

Aktiv medlem
Men det va ju mer intressant än urspungsfrågan.😊 Tråden tog ju slut vid inlägget att tysken hade bra priser. 😄
Ett problem är ju bara att han har helt fel och att det som påpekas av honom kanske inte är frågeställningen. Att det inte funkar är ju en högst personlig åsikt. Jag exponerade och framkallade för egen del gamla Tri-X som var 30 år. De var ordentligt slöjade och gav ett stort korn, men är man medveten om att det kan bli så (är mycket sannolikt) så blir det fina bilder.

Så billiga gamla filmer kan helt klart vara ett alternativ om man accepterar slöja, något försämrat exponerings index och lite större korn än för färsk film av samma typ. Jag bifogade en bild för att visa, vet dock inte om den blir synlig.
För att stoppa åldrande på film så skall den nog helst stoppas i frysen, det har jag i vart fall lärt mig. Kylen är inte nog för att hindra att filmen åldras.
 

Bilagor

ja-foto

Aktiv medlem
Jag rekommenderar dig iallafall att inte fotografera med/köpa utgången diafilm, bara att slänga pengarna i sjön.
AGFA PRECISA CT är den billigaste diafilmen på Ebay och en riktig skit film.
Varför tycker du så?
Själv tycker jag den är oskiljaktig gentemot Provia 100F.
Säger inte ryktet att det t o m är en ompackad Fujifilm nu mera?
 

trax

Aktiv medlem
Ett problem är ju bara att han har helt fel och att det som påpekas av honom kanske inte är frågeställningen. Att det inte funkar är ju en högst personlig åsikt. Jag exponerade och framkallade för egen del gamla Tri-X som var 30 år. De var ordentligt slöjade och gav ett stort korn, men är man medveten om att det kan bli så (är mycket sannolikt) så blir det fina bilder.

Så billiga gamla filmer kan helt klart vara ett alternativ om man accepterar slöja, något försämrat exponerings index och lite större korn än för färsk film av samma typ. Jag bifogade en bild för att visa, vet dock inte om den blir synlig.
För att stoppa åldrande på film så skall den nog helst stoppas i frysen, det har jag i vart fall lärt mig. Kylen är inte nog för att hindra att filmen åldras.
Jag vet, att förvara film kallt för att förhindra åldringsprocessen är ju sen gammalt!
Äh, tyckte bara det va lite väl tidigt att gå in och moderera, det handlade ju om film och det är många som börjar intressera sig för film, då är förvaring av film ändå intressant för de som är intresserade och kanske newbees.
 

millhouse

Aktiv medlem
Att förvara oexponerad film i kylen/frysen funkar inte. Det har jag nu fått lära mig den hårda vägen.

Hej.
Jag har under många år haft film från inköpsdagen till det att jag använder den i min frys utan några som helst problem. Jag framkallar själv s/v och färg/dia.
Så här skriver bl.a Fuji på en av sin "data sheet" om filmer och deras förvaring:
"8. FILM STORAGE
Unprocessed Film
• Storing exposed or unexposed film under high temperature
and humidity conditions will cause adverse
speed, color balance and physical property
changes. Store film under the following conditions.
Short-to-medium term Storage:
Below 15°C (59°F) .................. (Refrigerator)
Long-term Storage:
Below 0°C (32°F) ........................... (Freezer)
Before use, allow films to stand at room temperature:
over 3 hours for refrigerated film, and over 6
hours for frozen film. Long rolls such as 100 feet
(30.5m) will require additional time. Opening the
package/box while film is cold may cause harmful
condensation
 

markbe

Avslutat medlemskap
Precis som det redan konstaterats har diafilm blivit dyrt. För närvarande är det väl bara Fuji som nyproducerar och det är även de som förmodas tillverka Agfa Precisia CT åt Lupus Imaging & Media som har rättigheterna till varumärket AgfaPhoto under licens från Agfa-Gevaert. Den gängse åsikten är att filmen ska vara närmast identisk till Fuji Provia 100F.

Utöver detta finns Rollei Chrome 200 som enligt Macodirect ska vara lik gamla Agfa RSX II 200 och som enligt uppgift är ompackad Afga Aviphot Chrome 200 d.v.s. en film avsedd för flygfoto som fortfarande produceras av Agfa-Gevaert i Belgien. Den säljs även under namnet Wittner: Chrome 200D av Wittner-Kinotechnik, och förmodligen ligger den också till grund för Lomography XPro 200.

Jag brukar beställa film från Nordfoto eller Macodirect i Tyskland för lägst pris. Prioriterar jag snabbhet över pris brukar det bli från Photax. Över disk i Stockholm brukar Fotokungen och Schönherrs hålla hyfsade priser vilket för mig är 50-55 kr för svartvit film 400 ASA 135/36.

När det gäller förvaring av film så tror jag att databladet som Rolf hänvisar till ger svaret, men det gäller att undvika kondens (så att exempelvis slänga in en filmrullen ”naken” i frysen är inte att rekommendera). Borsett från Polaroid/Instantfilm som inte ska frysas (men förvaring i kylskåp rekommenderas).
 

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Är det någon som har koll på om "film" är på väg tillbaks , dvs ökar försäljningen av film nu?
I så fall kanske det kommer att bli billigt igen. Jag inbillar mig att många tänker som jag...lite roligare med mer pyssel innan bilden är färdig. Dessutom tänker man sig för innan man tar bilden.
 

markbe

Avslutat medlemskap
Glömde att nämna i mitt föregående inlägg är att Film Ferrania arbetar på att få igång en nyproduktion av Ferranias filmer varav en ny version av diafilmen ScotchChrome 100 står först på deras lista om allt går vägen. Vart den i så fall kommer att hamna pris- och kvalitémässigt återstår att se, men det är spännande nyheter.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
ANNONS