Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Jobb på väg och min kamera sönder

Produkter
(logga in för att koppla)

Rikard Olsson

Aktiv medlem
Hej
Min kamera Canon 1ds mark 3 har gått sönder och lämnade in den på kamerateknik i malmö . Trasig slutare och lamell. 10 000 kr i reparation .
Har nu lite panik då jobben börjar komma .
Lite frågor
Jag har kapital att köpa ny kamera för men har trivts bra med min 1ds .
Jag kan få den för 10 k med ny slutare
Eller köpa en 5d mark 3 för 17500
Vad vinner jag med 5d ?
Jag är till på köpet ganska trött på att lägga pengar på denna hobby :)
Hur hade du tänkt ???? Vad vinner jag på att lägga 7500 mer
Hjälp !!!!
Mvh Rikard
 

martinot

Aktiv medlem
Lite osäker på användning (lite dubbelt då du nämner typ "dyr hobby", och samtidigt "jobb på väg" i samma inlägg), och vilken typ av jobb det är du skall utföra?

Modellfoto, sportfoto, bröllop, natur, etc?

5DmkIII är den första kameran i 5D-serien med bra AF, och en fördel med 5D är ju/kan vara att den är lite mindre och smidigare än 1D-serien.

Men det beror säkert på vad man just skall fotografera, och ens preferenser.

Åk till en bättre butik och testa och känn på de som Erik är inne på. Tror också att det kan vara en vettig start.
 

Rikard Olsson

Aktiv medlem
Det är 2 bröllopp och lite kennel hundar .
Känna på en 5d är ju vettigt argument . Hur stor är egentligen skillnaďen mellan de två kamerorna om man tar in prisskillnaden i ekvationen ?
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Det är 2 bröllopp och lite kennel hundar .
Känna på en 5d är ju vettigt argument . Hur stor är egentligen skillnaďen mellan de två kamerorna om man tar in prisskillnaden i ekvationen ?
10 tusen för en 1ds MKIII?
De ligger på runt 8 tusen på blocket det blir 6400 ex moms.

Aldrig värt att snåla 1ds är 10 år gammal. Så jag skulle tagit 1ds MKIII utan att fundera.
 

ztenlund

Aktiv medlem
10 tusen för en 1ds MKIII?
De ligger på runt 8 tusen på blocket det blir 6400 ex moms.

Aldrig värt att snåla 1ds är 10 år gammal. Så jag skulle tagit 1ds MKIII utan att fundera.
Ex moms? Ja, om du (förutsatt momsregistrering osv) lyckas hitta en där momsen går att lyfta av, vilket man knappast ska räkna med. Särskilt inte på en så gammal modell om man har lite bråttom.

Sedan menar du väl ändå att du tagit 5D mk3 om du inte skulle snåla?
 

afe

Aktiv medlem
Om du är less på att lägga pengar på din hobby kanske du borde överväga att inte åta dig uppdragsfotografering (som kräver backupkamera vilket också kostar), men annars skulle jag säga att 5D Mk III är klart bättre än 1DS III om du inte föredrar det större kamerahuset och batteriet.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Ex moms? Ja, om du (förutsatt momsregistrering osv) lyckas hitta en där momsen går att lyfta av, vilket man knappast ska räkna med. Särskilt inte på en så gammal modell om man har lite bråttom.

Sedan menar du väl ändå att du tagit 5D mk3 om du inte skulle snåla?


Men om du inte kan lyfta momsen på 1ds och du kan det på en 5dmk3 så blir skillnaden ännu mindre.

Menade 5d3 såklart.


Var så länge sedan jag använde 1ds men ALLT när jag gått tillbaka till en äldre kamera slås jag över hur liten och dålig skärm en kamera har, brus på höga iso, långsam buffer...

Hade valt 5d3 alla gånger men har du aldrig testat den så kanske det är läge att låna eller hyra innan du bestämmer dig.
 

lonian

Aktiv medlem
Drygast vore väl att ha en kamera du knappt hunnit använda och så har du inte koll på alla menyer och ninställningar när du är inne och arbetar.
 

martinot

Aktiv medlem
Håller med. Tar man uppdragsjobb så bör man minst ha två kamerahus, och dessutom support/serviceavtal om oförutsedda saker inträffar med kameror eller objektiv.

Även för amatörer så är två kamerahus ofta en god ide vid lite större fotograferingar (eller resor).
 
ANNONS