Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Extern hårddisk vs moln

Produkter
(logga in för att koppla)

catlin

Aktiv medlem
Nu har det hänt som inte får ske - min enda backup har kraschat. En extern hårddisk av märket Seagate.

Nu till min fråga; from nu ska jag givetvis ha mina bilder på två ställen men jag har för lite erfarenhet för att veta om jag ska satsa på ännu en extern hårddisk (och i så fall vilket märke) eller någon molntjänst, eller en av varje?

Jag vill kunna lägga över mina oredigerade raw-filer och kunna ta fram senare för redigering då tid finns. Fungerar det i moln eller blir det bara segt och bökigt?

Hur har ni löst det på bästa, helst inte alltför dyra vis?

Tar tacksamt emot tips på både molntjänster plus specifika hårddiskar.

Ps. Jag är en glad amatörfotograf som vill säkra upp mina foton om det händer något.
 
Nu har det hänt som inte får ske - min enda backup har kraschat. En extern hårddisk av märket Seagate.

Nu till min fråga; from nu ska jag givetvis ha mina bilder på två ställen men jag har för lite erfarenhet för att veta om jag ska satsa på ännu en extern hårddisk (och i så fall vilket märke) eller någon molntjänst, eller en av varje?

Jag vill kunna lägga över mina oredigerade raw-filer och kunna ta fram senare för redigering då tid finns. Fungerar det i moln eller blir det bara segt och bökigt?

Hur har ni löst det på bästa, helst inte alltför dyra vis?

Tar tacksamt emot tips på både molntjänster plus specifika hårddiskar.

Ps. Jag är en glad amatörfotograf som vill säkra upp mina foton om det händer något.
Viktigast är att skilja på backup och på extra lagring. En backup innebär att du har filerna på minst ett ställe till. Extra lagring innebär att du inte har samma information på flera ställen.

Förstår jag dig rätt vill du "lägga undan" filer någon annanstans än på din dator. I de flesta molnlösningar är sådan lagring inte möjlig. Det är helt enkelt backuplösningar.

Jag använder Crashplan. Hela mitt arkiv finns lokalt och dessutom lagrat i Crashplans tjänst.
 

T.Risberg

Aktiv medlem
Beror på ..

Nu har det hänt som inte får ske - min enda backup har kraschat. En extern hårddisk av märket Seagate.

Nu till min fråga; from nu ska jag givetvis ha mina bilder på två ställen men jag har för lite erfarenhet för att veta om jag ska satsa på ännu en extern hårddisk (och i så fall vilket märke) eller någon molntjänst, eller en av varje?

Jag vill kunna lägga över mina oredigerade raw-filer och kunna ta fram senare för redigering då tid finns. Fungerar det i moln eller blir det bara segt och bökigt?

Hur har ni löst det på bästa, helst inte alltför dyra vis?

Tar tacksamt emot tips på både molntjänster plus specifika hårddiskar.

Ps. Jag är en glad amatörfotograf som vill säkra upp mina foton om det händer något.
Hej

Molntjänster är ju beroende på Internetuppkoppling, så beroende vad du har så kan de ju ev bli lite trögt.
En NAS (nätverkshårddisk) är en bättre lösning, tycker jag. Där kan du förutom bilder ha alla viktiga dokument. De finns NAS med 2 och fler diskar. Köper du en NAS med 2 diskar så funkar de så att de du sparar på NAS'n finns då på bägge diskarna (speglade) så går en sönder så finns de kvar på den andra. När du då byter ut den trasiga så kopieras filerna över från den hela automatiskt.

ThomasR
 

iSolen.se

Guest
Nu har det hänt som inte får ske - min enda backup har kraschat. En extern hårddisk av märket Seagate.

Nu till min fråga; from nu ska jag givetvis ha mina bilder på två ställen men jag har för lite erfarenhet för att veta om jag ska satsa på ännu en extern hårddisk (och i så fall vilket märke) eller någon molntjänst, eller en av varje?

Jag vill kunna lägga över mina oredigerade raw-filer och kunna ta fram senare för redigering då tid finns. Fungerar det i moln eller blir det bara segt och bökigt?

Hur har ni löst det på bästa, helst inte alltför dyra vis?

Tar tacksamt emot tips på både molntjänster plus specifika hårddiskar.

Ps. Jag är en glad amatörfotograf som vill säkra upp mina foton om det händer något.
Grundregeln brukar vara att man ska bilderna på tre ställen. En i datorn, en nära daglig backup och en "offsite" backup. (Blixten slår ner ibland, jag har råkat ut för det, sen har vi annat väder, brand och inte minst inbrott)

Jag har precis köp en andra NAS (leverans i em) som jag ska ställa hos en kompis.

Ska också skaffa Crashplan under dagen som vad jag förstår kan klara backuppen till två NAS, eller en NAS och en molntjänst, allt över internet. De har en hel radda med lösningar.

Om du ska hålla det enkelt kan du ha en extern hårddisk för dina nattliga backupper och sen köpa typ Crashplan för molnlagring av detsamma. Det finns mycket att välja på och vad som spelar roll är bandbredd, lagringsutrymme och kostnad. En egen NAS hos en kompis ska vara gratis med Crashplan.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Kan berätta hur jag själv gör, så kan du bedömma om det är något för dig.

1.Jag har ganska lite på datorns hårddisk, det är bara program och filer i arbete i närtid. Detta underlättar också vid datorbyte då allt förutom program ligger externt.

2.Till datorn har jag alltid kopplad en extern disk, där jag har alla min filer (förutom rawfiler foto)

3.Foto rawfiler till LR ligger på en annan extern disk kopplad till datorn, när den är full efter något år så byter jag till en ny och den gamla i förvaring

4.Alla filer på disk 2 har jag på ett eget moln WDcloud, mest för att kunna nå filerna externt från surfplatta, mobil etc både hemma och ute

5.Alla filer som ligger på 2 o 4 har jag också på en säkerhetsdisk på annan plats

Jag har inte säkerhetskopiering på mina rawfiler, men de ligger utpridda några hårddiskar samt att jag vid varje framkallning exporterar ut alla bilder jag är intressarad av till jpg och dessa finns på disk, 2, 4 och 5

Jag använder inga automatiska back-up program utan jag gör manuella uppdatering baserad på de filer som senast ändrats. Det sker kanske inte dagligen men i alla fall minst en gång i veckan. Det jag är rädd om lägger jag alltid på minst två diskar omgående
 

ArneB

Aktiv medlem
Grundregeln brukar vara att man ska bilderna på tre ställen. En i datorn, en nära daglig backup och en "offsite" backup. (Blixten slår ner ibland, jag har råkat ut för det, sen har vi annat väder, brand och inte minst inbrott)

Jag har precis köp en andra NAS (leverans i em) som jag ska ställa hos en kompis.

Ska också skaffa Crashplan under dagen som vad jag förstår kan klara backuppen till två NAS, eller en NAS och en molntjänst, allt över internet. De har en hel radda med lösningar.

Om du ska hålla det enkelt kan du ha en extern hårddisk för dina nattliga backupper och sen köpa typ Crashplan för molnlagring av detsamma. Det finns mycket att välja på och vad som spelar roll är bandbredd, lagringsutrymme och kostnad. En egen NAS hos en kompis ska vara gratis med Crashplan.
Ursäkta utvikningen, men jag har nyligen avslutat min molntjänst hos Crashplan. Uppladdningen går alldeles för långsamt trots fiberuppkoppling. Har man inte mer än 1 eller 2 TB kan det nog fungera, men har du 10 TB eller mer kommer det ta en evighet. Jag lade av efter drygt ett och ett halvt år. Då hade jag fått upp 56 %.
 

iSolen.se

Guest
Ursäkta utvikningen, men jag har nyligen avslutat min molntjänst hos Crashplan. Uppladdningen går alldeles för långsamt trots fiberuppkoppling. Har man inte mer än 1 eller 2 TB kan det nog fungera, men har du 10 TB eller mer kommer det ta en evighet. Jag lade av efter drygt ett och ett halvt år. Då hade jag fått upp 56 %.
Ingen fara och tack för varningen.

Nu tänkte jag i första hand använda Crashplans gratisversion som vad jag tror enbart kommer ladda filer mellan min lokala dator och externa NAS, dvs ingen molntjänst inblandad. (Jag har mer än 10TB så du gissade rätt.)
 

catlin

Aktiv medlem
Tack för alla råd och tankar. Vad jag förstår då så är molntjönst ingenting jag laddar upp bilder för att sedan ta hem och jobba med?!

Vad tror ni om att ha både en extern disk (förutom lokala) plus en molntjänst där jag laddar upp de färdiga produkterna.

Vilken extern hårddisk rekommenderar ni? Vet ej om jag vågar mig på en Seagate igen. Gärna i vettig prisklass.

Vilket moln rekommenderar ni? Förutom Crashplan?
 

iSolen.se

Guest
Tack för alla råd och tankar. Vad jag förstår då så är molntjönst ingenting jag laddar upp bilder för att sedan ta hem och jobba med?!

Vad tror ni om att ha både en extern disk (förutom lokala) plus en molntjänst där jag laddar upp de färdiga produkterna.

Vilken extern hårddisk rekommenderar ni? Vet ej om jag vågar mig på en Seagate igen. Gärna i vettig prisklass.

Vilket moln rekommenderar ni? Förutom Crashplan?
Tror du kommer tycka det är för långsamt, bättre för backup om du inte har för mycket data.

Extern hårdisk...Seagate, WD, Hitachi/IBM/Toshiba alla har haft sina problem.

Finns massor med test. Här är ett: http://hdd.userbenchmark.com/

Jag köper bara WD diskar nuförtiden men har jobbat mig genom alla märken. Alla kraschar förr eller senare, det är normalt.

Låt det praktiska avgöra, är den snabb, verkar den portabel, vattentät, liten eller vad du nu kan tycka vara viktigt.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Jag har en desktop.
disk 1 i datorn
nr 2 i bokhyllan
nr 3 på jobbet.

När jag gjort ngt för mig viktigt så gör jag en komplett kopia av 1 till 2.
Några ggr om året skiftar jag 2 och 3.

När jag köper en ny disk så köper jag 3 lika stora.
Oftast mer än ett märke. Ingen är från samma tillverkningsbatch.

En disk håller allt från en timme till 30år. Det enda du kan vara säker på är att den kommer att gå sönder.
 

bentelkalb

Aktiv medlem
Jag har en egen server (NAS). Det ger mig alltså ett eget moln. Min har 4 diskar, och den klarar att en disk går sönder och kan ändå återskapa den datan. Det är en större engångskostnad, men du slipper ha en löpande kostnad. Jag föredrar det.

En Nas med diskar kostar ju en del, men att ha en extern hårddisk kostar inte så mycket,
 

Visom

Aktiv medlem
Jag har en egen server (NAS). Det ger mig alltså ett eget moln. Min har 4 diskar, och den klarar att en disk går sönder och kan ändå återskapa den datan. Det är en större engångskostnad, men du slipper ha en löpande kostnad. Jag föredrar det.

En Nas med diskar kostar ju en del, men att ha en extern hårddisk kostar inte så mycket,
Vill bara flika in att detta är inte en backuplösning. Hur hanterar du korrupta filer eller filer som raderas av misstag? Inbrott och brand?
 
Ursäkta utvikningen, men jag har nyligen avslutat min molntjänst hos Crashplan. Uppladdningen går alldeles för långsamt trots fiberuppkoppling. Har man inte mer än 1 eller 2 TB kan det nog fungera, men har du 10 TB eller mer kommer det ta en evighet. Jag lade av efter drygt ett och ett halvt år. Då hade jag fått upp 56 %.
Den första uppladdningen tar lång tid om man redan från början har en stor datamängd. När man väl gjort den första totalbackupen är det dock en helt annan sak. Jag har använt Crashplan i runt fem år och det snurrar på bra när arkivet långsamt blir större.

Jag tror det är svårt att begära att få tag på en molnlagring med hypersnabb uppladdning utan att betala rejält för det. Crashplans obegränsade lagring i kombination med tjänstens låga pris är det bästa alternativet för mig.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Den första uppladdningen tar lång tid om man redan från början har en stor datamängd. När man väl gjort den första totalbackupen är det dock en helt annan sak. Jag har använt Crashplan i runt fem år och det snurrar på bra när arkivet långsamt blir större.

Jag tror det är svårt att begära att få tag på en molnlagring med hypersnabb uppladdning utan att betala rejält för det. Crashplans obegränsade lagring i kombination med tjänstens låga pris är det bästa alternativet för mig.
Det finns molntjänster som när man vill läsa tillbaka sin backup så kan man betala för att få det nerlagt på en disk som sedan skickas till dig med posten.
Det gör att tjänsten kan fokusera informationen in till servrarna. Ut är inte lika viktigt med bandbredd.
 
Det finns molntjänster som när man vill läsa tillbaka sin backup så kan man betala för att få det nerlagt på en disk som sedan skickas till dig med posten.
Det gör att tjänsten kan fokusera informationen in till servrarna. Ut är inte lika viktigt med bandbredd.
Jag vet att Crashplan erbjuder att få en disk skickad till sig som man lägger all data på och sedan lägger de över allt på sina servrar, men den tjänsten tror jag fortfarande är förbehållen de som bor i USA.
 

Kjell Olsson

Aktiv medlem
Som vanligt vid utrustningsfrågor här, så blir svaren så yviga att frågställaren snart tappar bort sig totalt bland alla pratglada svar.
Den enda som i mina ögon denna gång hållit sig enkel, klar och kort är Erik Schalin, som också tänkt på frågeställarens "kravspec".....

Heder till dig Erik!
 
Som vanligt vid utrustningsfrågor här, så blir svaren så yviga att frågställaren snart tappar bort sig totalt bland alla pratglada svar.
Den enda som i mina ögon denna gång hållit sig enkel, klar och kort är Erik Schalin, som också tänkt på frågeställarens "kravspec".....

Heder till dig Erik!
Förklara gärna vad det är i mina svar som du inte tycker har med ämnet att göra?
 

bentelkalb

Aktiv medlem
Vill bara flika in att detta är inte en backuplösning. Hur hanterar du korrupta filer eller filer som raderas av misstag? Inbrott och brand?
Om en fil är korrupt så är det ju korrupt även i en backup. Och detta är både en backup och en lagring. Eftersom att NASEN klarar att en hårdisk går sönder och ändå kan återskapa data så är det ju ganska säkert, att fler än en hårdisk skulle ryka samtidigt är högst osannolikt. Jag har flera diskar även i min stationära dator så allt finns även där. :)

Stöld och brand? Nej det har jag inte säkrat mot. En kalkyrerad risk. Som jag bor är inbrott osannolikt.

Jag har däremot funderat på att skaffa även en stor extern hårddisk och lägga över på ibland och ha ståendes i källarförrådet som ligger i ett annat hus, just för att säkra mot det du nämner. Och då är jag ju säkrat 100 %.
 

iSolen.se

Guest
Om en fil är korrupt så är det ju korrupt även i en backup. Och detta är både en backup och en lagring. Eftersom att NASEN klarar att en hårdisk går sönder och ändå kan återskapa data så är det ju ganska säkert, att fler än en hårdisk skulle ryka samtidigt är högst osannolikt. Jag har flera diskar även i min stationära dator så allt finns även där. :)

Stöld och brand? Nej det har jag inte säkrat mot. En kalkyrerad risk. Som jag bor är inbrott osannolikt.

Jag har däremot funderat på att skaffa även en stor extern hårddisk och lägga över på ibland och ha ståendes i källarförrådet som ligger i ett annat hus, just för att säkra mot det du nämner. Och då är jag ju säkrat 100 %.
En backup ska ha någon slags versionshantering. Enklast att du sparar äldre diskar i bokhyllan eller mer avancerat att du kan välja på filnivå vilken version av filen du vill återskapa. En NAS med ovan uppsättning vet inte om du raderat filer avsiktligt eller inte.

Som sagt, det kan hända att du råkar radera en mapp eller filer blivit korrupta. Bägge har jag råkat ut för vid flera tillfällen.

När blixten slog ner på fältet utanför slogs all elektronik ut i flera hus, tom fläktar som hade elektronisk styrning.

Kalkylerad risk låter bra, du är medveten om att det kan gå åt skogen.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Som vanligt vid utrustningsfrågor här, så blir svaren så yviga att frågställaren snart tappar bort sig totalt bland alla pratglada svar.
Den enda som i mina ögon denna gång hållit sig enkel, klar och kort är Erik Schalin, som också tänkt på frågeställarens "kravspec".....

Heder till dig Erik!
Det var snällt sagt.

Men det är oftast realtidsbackup som man vill ha.
Jag har valt bort det. Men jag gör ju heller ingen ekonomisk förlust eller påverkar ngn annan direkt om jag förlorar data.

Så alla svar är rätt som inte är fel.... :)
 
ANNONS