Annons

Adapter till Fuji X för Nikonobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

bikeman

Avslutat medlemskap
Hej!

Någon som prövat adapter för Nikon objektiv på X-T1, vilken? Hur bra fungerar det och bildkvalitén?
 

afe

Aktiv medlem
Jag har inte provat för Fuji, men väl för Sony E. Det är stor skillnad på de flesta billiga adaptrarna och en riktigt bra som Novoflex - med de billiga kan det glappa kopiöst ...

Novoflex har också möjligheten att justera objektivets bländare, även om det saknar bländarring och det är en klar fördel tycker jag (även om jag inte vet exakt vilken bländare som använts eftersom det är steglös justering).

Nackdelen är förstås priset - Novoflex tar bra betalt för sin precision, och vill du använda lite tyngre objektiv på stativ krävs nästan ett stativfäste som bara det kostar 100 € eller så.
 

David F Stop

Aktiv medlem
Ej Nikon mg gen Canon

Hej!

Någon som prövat adapter för Nikon objektiv på X-T1, vilken? Hur bra fungerar det och bildkvalitén?
Jag har inte privat med Nikon-FX adaptrar men har provat och fortfarande använder Canon FD-FX adaptrar och är mycket nöjd. De jag använder är köpt från Cyberphoto men kan med fördel köpas från Ebay för en billig peng. De jag använder har inget glas och därför bli det ingen försämring av kvalitét.
 

afe

Aktiv medlem
Tvyärr kan det bli försämring av kvalitet också utan glas. Om adaptern glappar, eller om fattningarna inte är helt parallella blir det dåligt.
 
Tänkte väcka liv i denna tråd lite grann för det kanske är fler som testat eller om det ommit ut någon bra adapter som jag inte hittar på senaste tiden.

Har ett tamron 90 macro främst jag tänkte använda men den har inte någon manuell bländarring...adaptrar finns det ju många av men med bländarring värkar det finnas sämre med....är det något märke som ni upptäxkt är bra eller bättre än dom andra med bländarring

Tackar för svar / Tommy
 

jkm

Aktiv medlem
Hej!

Någon som prövat adapter för Nikon objektiv på X-T1, vilken? Hur bra fungerar det och bildkvalitén?
Jag köpte en Fotga adapter från Kina för typ 60 spänn. Gratis frakt... Fantastiskt välgjord! Ser ut som den skulle kosta en tusenlapp på den gamla goda tiden. Inget glapp överhuvudtaget. Ha det gött!
 

Photocon

Aktiv medlem
Jag har inte provat för Fuji, men väl för Sony E. Det är stor skillnad på de flesta billiga adaptrarna och en riktigt bra som Novoflex - med de billiga kan det glappa kopiöst ...

Novoflex har också möjligheten att justera objektivets bländare, även om det saknar bländarring och det är en klar fördel tycker jag (även om jag inte vet exakt vilken bländare som använts eftersom det är steglös justering).

Nackdelen är förstås priset - Novoflex tar bra betalt för sin precision, och vill du använda lite tyngre objektiv på stativ krävs nästan ett stativfäste som bara det kostar 100 € eller så.
Jag har en Metabones (modell MB_NFG-X-BM1) som fungerar precis som en Novoflex. Ligger i samma prisklass och har hög precision samt bländarstyrning med graderade lägen samt stativgänga (går att montera av och på). Stativfästet ingår i priset.
Passningen mellan kamerahus+adapter+objektiv är mycket exakt och det blir absolut inga bildfel.
Köp ingen skräpadapter.

Så jag understryker: Antingen en Novoflex eller Metabones.
 
ANNONS