Annons

Komposition vid modellfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

PerKr

Aktiv medlem
Noterade nu att förra veckans fotografering visserligen resulterade i många bra bilder men också många bilder där modellens fötter kapades bort. I början av sessionen var jag noga men ju längre tiden gick desto fler kapade fotleder blev det. Jag har helt enkelt komponerat lite för tight och när koncentrationen börjat släppa så... Optimalt för att åtgärda det tycker ju jag hade varit att få in en beskärningsram direkt i sökaren så att man komponerar efter den men nu finns ju inget sådant i min kamera. Har ni några bra tips? Att komponera med beskärningsmarginal nästa gång är givet men hur håller man den marginalen?
 

gors

Aktiv medlem
Har ni några bra tips? Att komponera med beskärningsmarginal nästa gång är givet men hur håller man den marginalen?
Erfarenhet. Det är okej att inte få allt precis rätt från början. Nu är du medveten om problemet, återstår bara att göra om insikten till färdighet genom att fotografera mycket.
 

lonian

Aktiv medlem
Jag har aktiverat ett grid i sökaren och försöker förhålla mig till det med gyllene snittets regler oftast. Men skulle man göra fel kan man ju omkomponera till en kraftigare beskärning i datorn om bilden är hyfsat upplöst.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Det kanske går att köpa en mattskiva (focusing screen) som har en beskärningsram. Eller om du vågar så går det att rita en själv direkt på mattskivan som sitter i. (Fast man plockar ut den för att rita).

Men jag tror att övning och erfarenhet är bästa lösning trots allt. Som tidigare inlägg.
 

PMD

Aktiv medlem
Vad är en beskärningsram och hur skulle en sådan hjälpa i sådana här fall?
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Vad är en beskärningsram och hur skulle en sådan hjälpa i sådana här fall?
I sammanhanget är det en ram i sökaren som markerar den färdiga bildens storlek.
Om ramen är mindre än hela (sökar-)bilden så har man lite marginal i den exponerade bilden för sådant som kom onödigt nära eller tom utanför ramen.
 

iSolen.se

Guest
I sammanhanget är det en ram i sökaren som markerar den färdiga bildens storlek.
Om ramen är mindre än hela (sökar-)bilden så har man lite marginal i den exponerade bilden för sådant som kom onödigt nära eller tom utanför ramen.
Hjälper det då? En sökare visar normalt 100% eller så nära 100% att det enda man måste kolla efter är om man ser fötterna i sökaren eller inte, eller? Har för mig att en av mina gamla kameror visade 92%, dvs om man bara såg allt i sökaren var man safe.
 

iSolen.se

Guest
Noterade nu att förra veckans fotografering visserligen resulterade i många bra bilder men också många bilder där modellens fötter kapades bort. I början av sessionen var jag noga men ju längre tiden gick desto fler kapade fotleder blev det. Jag har helt enkelt komponerat lite för tight och när koncentrationen börjat släppa så... Optimalt för att åtgärda det tycker ju jag hade varit att få in en beskärningsram direkt i sökaren så att man komponerar efter den men nu finns ju inget sådant i min kamera. Har ni några bra tips? Att komponera med beskärningsmarginal nästa gång är givet men hur håller man den marginalen?
Använder du mittenfokuspunkten och komponerar om?
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Hjälper det då? En sökare visar normalt 100% eller så nära 100% att det enda man måste kolla efter är om man ser fötterna i sökaren eller inte, eller? Har för mig att en av mina gamla kameror visade 92%, dvs om man bara såg allt i sökaren var man safe.
Poängen är såklart att man får lite mer ”vingelmån”.
 

PMD

Aktiv medlem
Om man inte märker att fötterna är utanför sökaren så blir det väl knappast lättare att upptäcka att fötterna är utanför en ram i sökaren?

Jag tror att jag kanske inte riktigt förstår hur en beskärningsram fungerar.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Om man inte märker att fötterna är utanför sökaren så blir det väl knappast lättare att upptäcka att fötterna är utanför en ram i sökaren?

Jag tror att jag kanske inte riktigt förstår hur en beskärningsram fungerar.
Inget annat än att det är en ram i sökaren som stöd för fotografen. Alltså precis som att man kan ha stödlinjer för gyllene snittet (eller tredjedelar).
Beskärningsramen kan användas om man vill arbeta med andra sidförhållanden än vad sensorn har.

Självklart måste fotografen fortfarande själv se till att hålla det inom ramen som han vill ha på bilden. Men en snävare ram kan alltså ge lite marginal mot slarv. Inget annat.
 

revox

Aktiv medlem
En liten parantes är att det kan vara värt att kolla upp att sökaren faktiskt visar samma utsnitt som bilden som tas.
Jag trodde själv att jag var väldigt slarvig som missade en massa fötter och annat i nedre delen av bilden för något år sedan, sen kollade jag tillslut om sökaren stämde med bilden genom att rigga upp kameran på stativ. Då visade det sig att den tagna bilden låg lite för högt jämfört med sökaren.
Var snabbt fixat på garanti :)
 

PMD

Aktiv medlem
Självklart måste fotografen fortfarande själv se till att hålla det inom ramen som han vill ha på bilden. Men en snävare ram kan alltså ge lite marginal mot slarv. Inget annat.
Om man ska kunna utnyttja den marginalen måste man väl ge avkall på den beskärning man har tänkt sig?
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Om man ska kunna utnyttja den marginalen måste man väl ge avkall på den beskärning man har tänkt sig?
Tanken är att använda ramen som ett stöd bara för att få lite marginal mot slarv.
Lite som att ha vägren på vägen. Man ska inte använda den, men den ger viss marginal jämfört med om vägen faktisk inte fanns utanför den vita linjen
 

iSolen.se

Guest
:)

Vi kan dra den om förgasarspjället och bländaren också.

Det blev en lång utvikning om en ram i sökaren som man sannolikt klarar sig utan när man med ökad erfarenhet blir noggrannare att kolla vad som syns i sökaren.
Jag missar fötter ibland när jag har bråttom och komponerar om, man ska inte komponera om utan flytta fokuspunkten om det är möjligt, av flera skäl. Det är då jag inte ser ordentligt pga glasögon.

Tycker man kan sammanfatta problemet med ett ord: Slarv. Ram kanske hjälper men det är fortfarande slarv som är problemet.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jag missar fötter ibland när jag har bråttom och komponerar om, man ska inte komponera om utan flytta fokuspunkten om det är möjligt, av flera skäl. Det är då jag inte ser ordentligt pga glasögon.

Tycker man kan sammanfatta problemet med ett ord: Slarv. Ram kanske hjälper men det är fortfarande slarv som är problemet.
Jag lider av ett liknande slarv. Horisonten lutar lite hur som helst när jag fotar fotboll.
Saker händer snabbt. Jag har fokus på att få objektet inom sökaren, och fylla så mycket som möjligt av bilden. Slarvar då med horisonten.
 

iSolen.se

Guest
Jag lider av ett liknande slarv. Horisonten lutar lite hur som helst när jag fotar fotboll.
Saker händer snabbt. Jag har fokus på att få objektet inom sökaren, och fylla så mycket som möjligt av bilden. Slarvar då med horisonten.
Just det slarvet har en enkel teknisk lösning. Slå på permanent visning av vattenpasset.
 
ANNONS